• 0

BTW niet in rekening brengen

Ik kocht zojuist software uit het buitenland en daarbij hoefde ik na het invullen van mijn btw nummer geen BTW te betalen (ik heb een VOF). Ik vroeg mij af of ik in principe alle buitenlandse aankopen zonder BTW zou kunnen doen, niet alleen software, en waar het van afhangt of een bedrijf een dergelijke constructie hanteert. 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0
30 minuten geleden, jajaja zei:

alle buitenlandse aankopen zonder BTW zou kunnen doen, niet alleen software, en waar het van afhangt of een bedrijf een dergelijke constructie hanteert. 

 

Voor mijn bedrijf koop ik bij een Duitse groothandel regelmatig schoonmaakmaterialen. Hun webshop is zo ingericht als je eenmaal goedkeuring hebt door je btw nummer te verstrekken alle prijzen zonder btw zijn. Laatst gevraagd bij een Belgische webshop in fotoartikelen en bij hun was het ook geen probleem. Via hun klantenservice kreeg ik bericht dat dit geheel automatisch in het bestelproces opgenomen was. En idd account aangemaakt btw nummer ingegeven en kon direct prijzen zonder btw zien en bestellen.

 

Denk dat de meeste bedrijven in het buitenland (Europa) het geen probleem vinden. even een mailtje sturen en je weet het.

Link naar reactie
  • 0
12 uur geleden, jajaja zei:

Ik vroeg mij af of ik in principe alle buitenlandse aankopen zonder BTW zou kunnen doen, niet alleen software, en waar het van afhangt of een bedrijf een dergelijke constructie hanteert. 

In principe wel.

Zakelijk kan je van alles kopen, dus zonder btw als het een icp-levering betreft, maar als de producten privé worden gebruikt, moet je dat in de btw-aangifte verwerken.

Dat kopen zonder btw gaat niet altijd automatisch. Soms heb je een keuze(menu), soms moet je expliciet om vragen.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 1
13 uur geleden, jajaja zei:

Ik kocht zojuist software uit het buitenland en daarbij hoefde ik na het invullen van mijn btw nummer geen BTW te betalen

Als je de factuur goed bekijkt zul je zien dat de btw naar jou verlegd is. Dat betekent dat je er hier in Nederland gewoon btw over moet betalen. Dat geef je ook op in je btw aangifte. Of je daarna dat btw bedrag weer af kunt trekken (bij vraag 5b, zoals e.v. binnenlandse facturen) hangt weer van andere dingen af (geen kor of andere aftrekbeperkingen). In de meeste gevallen betaal je dus netto geen btw (maar dat doe je dus voor binnenlandse facturen ook niet).

 

Link naar reactie
  • 1
15 uur geleden, jajaja zei:

Ik vroeg mij af of ik in principe alle buitenlandse aankopen zonder BTW zou kunnen doen, niet alleen software, en waar het van afhangt of een bedrijf een dergelijke constructie hanteert. 

Uitzondering hierop is import van goederen van buiten de EU, dan betaal je invoer-BTW bij de douaneaangifte, niet aan de verkoper maar aan de BD. Maar ook daar  is ook weer een uitzondering mogelijk, verlegging van BTW met artikel 23. Al met al is het onder de streep geen kwestie van BTW betalen of niet, de BTW wordt uiteindelijk altijd afgedragen, voor de ondernemer zit het voordeel in de cash-flow.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    14 leden, 280 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.