Jump to content
Vvdh34
Verberg

Advies nodig met betrekking op tegemoetkoming tweede lockdown

Wie kan mij een advies of tip geven? 

Ik ga het proberen zo kort en duidelijk mogelijk te omschrijven. In Juli 2019 kreeg ik de kans om een beauty concept over te nemen middenin de stad. Binnen een jaar tijd (even los van de eerste lockdown) ben ik enorm gegroeid qua omzet en heb ik in September een tweede pand geopend. Nu we in een tweede lockdown zitten en ik tegemoetkomingen wil aanvragen heb ik nergens recht op. Ik heb ipv 1 personeelslid er nu 3 en daarnaast een veel hogere kostenpost. Mijn tweede pand is dit jaar geopend dus deze mag ik sowieso niet opgeven daarentegen wel de gemaakte omzet waardoor ik op 0 omzetverlies uit ga komen. Werkt het nu echt zo dat ik werkelijk voor al de lonen, vaste lasten kan opdraaien? Ik heb nauwelijks een buffertje opgebouwd als jonge startende onderneemster en met de betaling van Q4 en loonheffingen en alle kosten waar ik geen tegemoetkoming voor krijg ga ik het gewoon niet redden. Ik zit met mijn handen in het haar en hoop dat iemand nog een tip heeft of misschien kan aangeven waar ik nog naar kan kijken? Ik hoor het graag, alvast bedankt voor de reactie.

Link to post
Share on other sites

8 answers to this question

Recommended Posts

  • 0
  • Best answer

Welkom op HL

Er zijn veel ondernemers die tussen wal en schip van de regelingen belanden, wat er tot nu toe door RVO wordt geadviseerd, is de aanvraag doen en vervolgens bij afwijzing in beroep gaan. Ook branche organisaties zijn bezig om zich sterk te maken voor dit soort situaties...


Succes & Groet, Hans van den Bergh, Horeca- & Recreatie-ondernemer VOF De Witte Boerderij, A.C.T.I.V.E. (Adviseur, Coach, Trainer, Inbrenger Van Expertise) in Marketingmanagement, Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht (Arbeidsrechter.nl)

(Let Op: Mijn reacties als vrijwillig Moderator zijn op basis van toetsing aan de forumregels, als lid zijn deze op persoonlijke titel)

Link to post
Share on other sites
  • 0
Op 20-12-2020 om 12:32, Maxn zei:

 

 

Eh, waarom niet?

Als het pand tot dezelfde onderneming behoort?

Dat zien ze dan als een concern en is geopend in September. Uwv heeft dat ook nog eens bevestigd en aangegeven dat enkel de omzet meetelt. Helaas heb ik daardoor meer omzet (waardoor ik tov 2019 op geen omzetverlies uitkom) maar ook veel meer vaste lasten heb.

Link to post
Share on other sites
  • 0

Allereerst een klein beetje 'goed' nieuws:

 

Op 20-12-2020 om 09:49, Vvdh34 zei:

 loonheffingen

 

Voor de loonheffingen kan er wellicht uitstel worden aangevraagd. Dat betekent dat je dus wel aangifte doet, maar dat de afdracht ervan met uitstel én vertraging mag worden voldaan. Je kunt dit bijzonder uitstel aanvragen voor alle soorten belastingen en dat gaat ook allemaal tegelijkertijd. Het is niet zaligmakend, maar het geeft in ieder geval wat tijd. De aflossing van die belastingafdrachten zullen dan ergens midden 2021 beginnen en daar mag je 3 jaar over doen.

 

Op 20-12-2020 om 09:49, Vvdh34 zei:

Ik heb ipv 1 personeelslid er nu 3 en daarnaast een veel hogere kostenpost.

 

Om wat voor contracten gaat dit? Tijdelijk? Vast? Veel uren, weinig uren, nul uren?

 

Op 20-12-2020 om 09:49, Vvdh34 zei:

Mijn tweede pand is dit jaar geopend dus deze mag ik sowieso niet opgeven

 

Opgeven? Waarvoor of waarbij zou je die willen opgeven?

 

Op 20-12-2020 om 09:49, Vvdh34 zei:

een beauty concept

 

Wat is een "beauty concept"? Verkoop je producten? Verleen je diensten? Wat doet (of deed) het personeel voornamelijk dat nu niet meer kan?

 

Wat betreft de aanvraag van NOW3, zie ik in de berekening dat je moet vergelijken met de omzet van kalenderjaar 2019 omgerekend naar 3 maanden. Als ik het goed interpreteer moet je dan dus je omzet van juli 2019 t/m februari 2020 (= 8 maanden), die omzet delen door 8 maanden en dan vermenigvuldigen met 3. Dat zou dan je 'referentieomzet' moeten zijn. Vervolgens mag je ook nog van de meest 'gunstige' driemaandsperiode nu uitgaan, oftewel van de 3 kalendermaanden waarin je de omzet denkt te verliezen (waarschijnlijk 1 november t/m 31 januari of 1 december t/m 28 februari).  Maak zeker even gebruik van deze calculator om te zien of er misschien toch niet iets in het vat zit.

Edited by prinsrachid

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link to post
Share on other sites
  • 0

 

2 uur geleden, Vvdh34 zei:

Helaas heb ik daardoor meer omzet (waardoor ik tov 2019 op geen omzetverlies uitkom) maar ook veel meer vaste lasten heb.

 

Kan me inderdaad voorstellen dat het gebrek aan omzetverlies een probleem is voor het aanvragen van TVL, waarbij het 4e kwartaal van 2020 met het 4e kwartaal van 2019 vergeleken wordt.

 

Bij een eerste NOW aanvraag mag je echter ook de omzet van bijvoorbeeld de maanden december, januari 2021, feburari 2021 pakken.

Weet je nu al zeker dat je over een dergelijke periode geen omzetverlies gaat hebben, er rekening mee houdend dat het nu nog niet bekend is hoe lang de lockdown gaat duren?

(In ieder geval tot 19 januari, maar er is geen garantie dat die daarna opgeheven wordt).

Link to post
Share on other sites
  • 0

Heb er zelf ook nog altijd last van.. 95% omzetverlies sinds maart, maar heb geen vaste lasten en het enige personeel van de BV. Daarbij verdien ik ongeveer het minimum inkomen, waardoor ik geen enkele regeling ontvang. Ongelofelijk dat dit bij andere sectoren in een handomdraai wordt uitgedeeld.


Leef je leven door te leven.

Geef om geven door te geven.

IT Beheer, Detachering en Cybersecurity  | Treinkaartjes | Huis kopen in Zwitserland

Link to post
Share on other sites
  • 0
19 minuten geleden, Ondernemeneer zei:

Heb er zelf ook nog altijd last van.. 95% omzetverlies sinds maart, maar heb geen vaste lasten en het enige personeel van de BV. Daarbij verdien ik ongeveer het minimum inkomen, waardoor ik geen enkele regeling ontvang.

 

Vaste lasten worden tegenwoordig fictief berekend op basis van het percentage dat voor je SBI code gebruikelijk is, ongeacht wat ze daadwerkelijk zijn.

Je harkt normaal gesproken 250k per jaar binnen, maar het percentage in je sector is zo laag dat je niet aan 3k forfaitaire vaste lasten komt?!

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Answer this question...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Bring your business plan to a higher level!

    All topics related to entrepreneurship are discussed on this forum.

    • Ask your entrepreneur questions
    • Answers / solutions from fellow entrepreneurs
    • > 65,000 registered members
    • > 100,000 visitors per month
    •  Available 24/7 / within <6 hours of response
    •  Always free

  • Who's Online

    Er zijn 9 leden online en 371 gasten

    (See full list)    
  • Also interesting:

  • Ondernemersplein



EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept