Jump to content
  • Welcome to HigherLevel, the Dutch business forum

    Do you have a business question, do you want feedback on your business plan or do you want to advise others? Then you are at the right place at a higher level. Here entrepreneurs come together to take each other to the next level.
    Ask your question, get a quick answer and share your experiences with entrepreneurs. The moment it suits you!
    During the day, evening and weekend 24/7 free advice and exchange of experience with entrepreneurs who understand!
Erik Duindam

Stilzwijgende verlenging moet verboden worden

Recommended Posts

Naar aanleiding van een project waar ik behoorlijke tijd aan heb gewerkt voor een klant van mij (een website voor het bijhouden en makkelijk opzeggen van abonnementen; http://www.abo-nee.nl - ik heb er geen belang bij) heb ik een aantal keer voorbij horen komen dat in landen als België, Oostenrijk, Frankrijk en nog een aantal landen stilzwijgende verlenging van abonnementen verboden is.

 

Consumenten zien stilzwijgende verlenging van abonnementen en contracten vaak als last en klagen hier zeer regelmatig over (vooral na proefabonnementen). Maar is het niet zo dat veel mensen baat hebben bij stil zwijgende verlenging? Als ik elk jaar mijn ADSL verbinding, tijdschriftenabonnementen, telefoonabonnement, webhostingcontract, etc moet gaan bevestigen, dan kost mij dat alleen maar veel tijd (en dus geld).

 

Aan de andere kant vind ik het niet netjes dat als ik een proefabonnement neem op een krant of een keer een CD via Timelife koop dat ik hier op een één of andere gekke manier aan vast zit. Als ik zo graag een vast abonnement wil, dan neem ik toch geen proefabonnement?

 

Een interessant onderwerp lijkt mij.

Moet stilzwijgende verlenging van abonnementen en contracten verboden worden?

 

Ikzelf vind dat je de optie moet krijgen tussen stilzwijgende verlenging of een berichtje 2 maanden voordat het abonnement afloopt. Zo hoef ik niet elke keer mijn telefoonabonnement te confirmeren en hoef ik ook niet de krant na 3 maanden op te zeggen.


Technisch innovator.

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

Zie eerder debat: Abonnement automatisch verlengd?

 

Dat gaat meer over een specifiek geval volgens mij.

 

[edit]ik denk dat ik helaas verkeerd gelezen heb :(

Maar het is nu wel weer actueel nu verschillende radiozenders en planet.nl er ook weer aandacht aan besteden. Misschien heeft iemand nog goede oplossingen voor bedrijf en klant?[/edit]


Technisch innovator.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het grootste probleem ligt hier volgens mij niet eens bij de stilzwijgende verlenging maar bij de termijnen waarmee telkens verlengd wordt. Het is het ergst als je erachter komt dat je net een maand te laat bent om je jaarabonnement op te zeggen. Als bedrijf moet je dit ook niet willen denk ik (dat je klanten hebt die alleen maar klant zijn omdat ze er niet onderuit kunnen).

 

Korte opzegtermijnen dus, en op een willekeurig moment op mogen zeggen. En dan zou ik het als klant erg op prijs stellen als ik bijvoorbeeld 1x per jaar even herinnerd word aan hoe dat in zijn werk gaat (of beter: als ik het in het desbetreffende tijdschrift kan vinden).

 

Proefabonnementen zijn dan wel weer een ander verhaal. Ik neem een proefabonnement om iets uit te proberen, en alleen als het bevalt wil ik ermee doorgaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Let op: het laatste bericht in het topic waar je op wilt reageren is meer dan zes maanden oud. Onnodig oude topics omhoog halen wordt niet altijd gewaardeerd, maar natuurlijk mag je nog wel op oude topics reageren.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Bring your business plan to a higher level!

    All topics related to entrepreneurship are discussed on this forum.

    • Ask your entrepreneur questions
    • Answers / solutions from fellow entrepreneurs
    • > 65,000 registered members
    • > 100,000 visitors per month
    •  Available 24/7 / within <6 hours of response
    •  Always free

  • Who's Online

    Er zijn 11 leden online en 225 gasten

    (See full list)    
  • Ondernemersplein



EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept