• 0

Stilzwijgende verlenging moet verboden worden

Naar aanleiding van een project waar ik behoorlijke tijd aan heb gewerkt voor een klant van mij (een website voor het bijhouden en makkelijk opzeggen van abonnementen; http://www.abo-nee.nl - ik heb er geen belang bij) heb ik een aantal keer voorbij horen komen dat in landen als België, Oostenrijk, Frankrijk en nog een aantal landen stilzwijgende verlenging van abonnementen verboden is.

 

Consumenten zien stilzwijgende verlenging van abonnementen en contracten vaak als last en klagen hier zeer regelmatig over (vooral na proefabonnementen). Maar is het niet zo dat veel mensen baat hebben bij stil zwijgende verlenging? Als ik elk jaar mijn ADSL verbinding, tijdschriftenabonnementen, telefoonabonnement, webhostingcontract, etc moet gaan bevestigen, dan kost mij dat alleen maar veel tijd (en dus geld).

 

Aan de andere kant vind ik het niet netjes dat als ik een proefabonnement neem op een krant of een keer een CD via Timelife koop dat ik hier op een één of andere gekke manier aan vast zit. Als ik zo graag een vast abonnement wil, dan neem ik toch geen proefabonnement?

 

Een interessant onderwerp lijkt mij.

Moet stilzwijgende verlenging van abonnementen en contracten verboden worden?

 

Ikzelf vind dat je de optie moet krijgen tussen stilzwijgende verlenging of een berichtje 2 maanden voordat het abonnement afloopt. Zo hoef ik niet elke keer mijn telefoonabonnement te confirmeren en hoef ik ook niet de krant na 3 maanden op te zeggen.

Technisch innovator.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Het grootste probleem ligt hier volgens mij niet eens bij de stilzwijgende verlenging maar bij de termijnen waarmee telkens verlengd wordt. Het is het ergst als je erachter komt dat je net een maand te laat bent om je jaarabonnement op te zeggen. Als bedrijf moet je dit ook niet willen denk ik (dat je klanten hebt die alleen maar klant zijn omdat ze er niet onderuit kunnen).

 

Korte opzegtermijnen dus, en op een willekeurig moment op mogen zeggen. En dan zou ik het als klant erg op prijs stellen als ik bijvoorbeeld 1x per jaar even herinnerd word aan hoe dat in zijn werk gaat (of beter: als ik het in het desbetreffende tijdschrift kan vinden).

 

Proefabonnementen zijn dan wel weer een ander verhaal. Ik neem een proefabonnement om iets uit te proberen, en alleen als het bevalt wil ik ermee doorgaan.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 265 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.