• 0

Prinsjesdag en subsidies

In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

Onlangs zijn de nieuwe begrotingen door het kabinet gepresenteerd. Hoewel het bevorderen van innovatie en ondernemerschap naar eigen zeggen belangrijke prioriteiten zijn binnen EZ, heeft het kabinet op Prinsjesdag toch besloten ook flink te bezuinigen op een aantal technologiesubsidies.

 

Hieronder zijn enkele belangrijke wijzigingen opgesomd van regelingen waarvan vooral technologiebedrijven gebruik maken:

 

WBSO

In het belastingplan 2003 worden enkele wijzigingen in de WBSO regeling voorgesteld. De belangrijkste zijn:

 

Het haalbaarheidsonderzoek wordt uitgesloten van de WBSO

* Het percentage van de eerste schijf voor technostarters wordt verlaagd van 70 procent naar 60 procent.

* De verplichte accountantsverklaring voor zelfstandigen (ondernemers) bij de eindaangifte wordt afgeschaft.

* De afbakening van speur- en ontwikkelingswerk wordt aangescherpt.

De aanscherping houdt in dat kleine aanpassingen van bestaande producten en productieprocessen uit worden gesloten van de WBSO. In dit kader wordt door EZ concreet verwezen naar bepaalde veredelingsactiviteiten.

 

In 2004 zullen bovendien nadere regels worden gesteld met betrekking tot management B.V.'s en technostarters.

 

Bovengenoemde maatregelen zullen moeten leiden tot een bezuiniging van EUR 50 miljoen op de WBSO uitgaven, op een totaal van EUR 337 miljoen.

 

Kennisoverdracht (SKO, MKB)

Het budget voor kennisoverdrachtsubsidies wordt verlaagd. Vanwege een lager dan verwacht beroep op de regelingen Kennisoverdracht Ondernemers MKB (SKO) en Kennisoverdracht Branches (SKB) wordt voorgesteld de budgetten voor deze regelingen in de jaren 2003 tot en met 2005 te verlagen.

 

Infrastructuur technostaraters

Het budget voor de Subsidieregeling Infrastructuur Technostarters wordt verlaagd van EUR 45,5 miljoen naar EUR 40,65 miljoen.

EZ ziet geen aanleiding om de streefwaarden voor het aantal technostarters te wijzigen.

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Nou, van dit bericht word ik dus echt NIET blij.

Wie is er weer de lul... de starter. In dat gigantisch labyrint van subsidieregelingen waren er maar 2 regelingen die voor een starter zinvol waren, de TOP en de WBSO en ja hoor, waar gaan ze weer in bezuinigen de WBSO. Je wordt bedankt, Heinsbroek.

Al dat roepen over je kenniseconomie en het belang van innovatie. Veel geblaat....weinig wol. Heeft EZ er een jaar over gedaan om een regeling te bedenken voor incubators van universiteiten om technostarters te helpen (yes, yes denk je dan), en wat gebeurt er dan.... de eerste tender is nog maar net gesloten of ze schrappen nu al 6 miljoen euro uit het budget. Ik hoor ze bij EZ al zeggen "ja maar, er worden toch te weinig aanvragen ingediend en het budget zal toch niet uitgeput worden". Ja, dan moeten ze eens kritisch durven te analyseren waarom er geen aanvragen worden ingediend...omdat de voorwaarden voor universiteiten zo ongunstig zijn dat ze niet kunnen indienen. Dat verklaart het klein aantal aanvragen. Het is wat kort door de bocht om dan maar te besluiten dat het budget ingekrompen kan worden. Dat is natuurlijk veel makkelijker dan de regeling aan te passen.

Ach, ik ben weer somber en aan het zeuren zeker?

:-[

Je reis naar de toekomst wordt een succes als je alleen die dingen uit het verleden meeneemt die je positieve energie geven. Michael Lewis, 2000.

Link naar reactie
  • 0

WBSO moeten ze van af blijven. Prima generieke regeling. Waarschijnlijk te succesvol.

 

SIT is een heel ander verhaal. Volgens mij is de regeling nog geen 3 geleden door het parlement aangenomen. Ik heb ook nog niet gehoord dat er een subsidie is toegekend (alleen kennisinstellingen mogen indienen). Alternatieve plannen voor (betere) besteding van die €45mln worden door het ministerie van EZ resoluut van de hand gewezen, onder het mom van "speciaal geld voor dit doel" of "geoormerkte fondsen, daar mogen we niet aankomen". Wat gebeurt er? Er wordt door het kabinet met één pennenstreek zo een chunck van het budget afgehaald!

 

Niet dat ik het erg vindt hoor. Over de SIT regeling was niet zo goed nagedacht. Over de korting daarop is waarschijnlijk nog minder lang nagedacht (ik schat 5 minuten), maar waar ik wel van baal is die gewichtigdoenerij over voorbestemde gelden en een regeling waar niet aan getoornd mag worden omdat hij zo vreselijk belangrijk is (zonder verdere uitleg). Mijn eerdere weerstand tegen de regeling is mij bijzonder kwalijk genomen (dit zal ik ook wel weer op mijn bord krijgen), maar achteraf is de regeling klaarblijkelijk toch niet zo geweldig en belangrijk als men dacht.

 

Ik hoop dat "men" bij EZ "de markt" iets meer betrekt bij hun beleid. Dat zou een hoop ellende achteraf schelen.

 

Groeten,

Nils

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    12 leden, 307 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.