• 0

stichting wil huren maar loopt tegen enorme borg aan

Hallo, ik kijk al een jaartje of zo met jullie mee. Heb dus al veel leerzaams gelezen. Maar nu mijn vraag.

Wij zijn een stichting die mensen opvangt die tijdelijk geen dak boven het hoofd hebben. Zie iemand voor je die gaat scheiden, maar geen woning heeft. Veelal "wonen" ze in een caravannetje (kan alleen in het seizoen), bij vrienden op een zoldertje (niet echt ideaal, kost meestal vriendschappen) of gaan zwerven (ook niet echt fijn). Maar ze komen ook om allerlei andere redenen bij ons. Wij doen dat al jaren privé, maar de hulpverleners vragen om veel meer plaatsen. Wij willen daar graag voor zorgen, maaar ........

Zijn al een jaar bezig financiering voor een kooppand te krijgen, maar als starter is dat moeilijk, dat is hier al vaak genoeg gezegd. Iedereen begrijpt de noodzaak, willen zich graag inzetten, maar geld.... We hebben een businessplan met een begroting waaruit blijkt dat we het zelf , zonder subsidies draaiende kunnen houden.

Nu hebben we een ideaal pand wat al min of meer verbouwd is naar onze wensen. Via de makelaar geregeld dat we het ook mogen huren. En dan over 5 jaar kopen als we cijfers hebben. Erg fijn. Maar hij vraagt een borg van € 200.000,-. Die na 5 jaar op zou gaan in het koopbedrag. Maar het is eenderde van het koopbedrag. Het lijkt ons erg veel, of zijn we daarin te naief? We hadden best wel een borg verwacht, maar dan van veel minder. Kunnen jullie aangeven wat een reëele borg is voor een pand van 6 ton. En een huur van 9%? En hebben jullie ideëen waar we dat geld vandaan kunnen halen. Want als het om huren gaat hebben we geen onderpand. Hoop wat ideeën van jullie te krijgen, want we hebben al zoveel geprobeerd. Stichting Doen enz enz. Omdat we geen ondernemer zijn in de zin van wat jullie hier over het algemeen bedoelen, lijkt ons een private investor ook niet op zijn plaats. Komt bij dat we heel goed zijn in het opvangen en begeleiden van mensen, maar dit soort zaken.....

 

groetjes, Mar

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

 

Lijkt erop alsof je een non-commercieel doel in een commerciëlë wereld wil realiseren. Waren het nou nog asielzoekers, dan was dat geld vast wel te vinden. Volgens mij zijn daar een paar huisjesmelkers gigantisch op binnengelopen. Maar voor de doelgroep just unmarried zijn geen subsidiebronnen aan te boren.

 

Nou bestaat die doelgroep niet alleen uit mensen die naar een caravan verhuizen. Er zijn er ook die in een hotel belanden. Die geven veel geld uit aan een tijdelijke woning. Is daar geen (commercieel) business-plan op te baseren? En wel zodanig, dat de welgestelden geld opbrengen dat voor de minder welgestelden ingezet kan worden?

 

Profit for non-profit! ;)

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

uiteraard zijn we in onderhandeling, we hebben een tegenvoorstel gedaan maar daar heeft hij nog niet op gereageerd. we hebben van anderen gehoord dat 3 keer de maandhuur een normaler bedrag is. daar hadden we dan ook op gerekend. we willen dan ook liever iets met een borgstelling of zo. want het is veel geld om aan iemand in borg te geven. je moet maar goedgelovig zijn en dan na een tijd er achter komen dat dat geld weg is. we hebben namelijk het idee dat de makelaar hier zelf wat aan wil verdienen om te investeren in zijn eigen nog jonge bedrijf. wij denken dat hij het zelf wil kopen en aan ons doorverhuren. nou heb ik geen problemen met een beetje speculatie, maar het moet wel normaal blijven en het liefst niet over onze rug. ::)

Link naar reactie
  • 0

 

Nou bestaat die doelgroep niet alleen uit mensen die naar een caravan verhuizen. Er zijn er ook die in een hotel belanden. Die geven veel geld uit aan een tijdelijke woning. Is daar geen (commercieel) business-plan op te baseren? En wel zodanig, dat de welgestelden geld opbrengen dat voor de minder welgestelden ingezet kan worden?

 

daar hebben we al rekening mee gehouden. ieder mens moet iets betalen voor zijn kost en inwoning. voor degenen die niet veel hebben, is er een minimum, wat iedereeen op kan hoesten. al hebje nog zo weinig uitkering. voor alles daarboven wordt naar draagkracht berekend.

maar daar hebben we niets aan bij het verkrijgen van het pand. zoals ik al schreef, hebben we een businessplan, waaruit blijkt dat we het op eigen kracht draaiende kunnen maken. daarbij zijn we uit gegaan van die minimum bedragen. alles wat er dus meer binnen komt is winst waarmee we weer een nieuw project kunnen starten.

maar ja die start.

Link naar reactie
  • 0

hoi Catharina,

 

Heb even rond gekeken op jouw website. Kan zeker handig zijn. Misschien hebben we in de

toekomst nog wel werk voor Maurice Fransz. ;)

Maar ik had een vraag voor je.

Het is o.a. de bedoeling ook vrouwen die gaan scheiden en zelf geen inkomen hebben te begeleiden, hun eigen talenten te laten ontdekken, zodat ze zo snel mogelijk in hun eigen onderhoud kunnen voorzien en zo kort mogelijk van bijstand e.d. moeten rondkomen.

We hebben veel makelaars, woningbouwverenigingen en gemeenten benaderd voor een bijdrage in de kosten van het project.

Denk jij dat het, gelet op bovenstaande, mogelijk is dat uitkeringsinstanties hiervoor geld vrij zouden kunnen/willen vrijmaken? Is dat voor ons een mogelijkheid om onze starterskosten (verbouwing) te helpen financieren? ???

Link naar reactie
  • 0

Oke we zijn weer een stap verder.

Naar de bank geweest. Gesprek over ons plan. Rentabiliteit zag er goed uit. EV/VV ook. Blijft de financiering van de borg en wat overbruggingskrediet. Overbruggingskrediet hoeft geen probleem te zijn.

Ze willen wel een borgstelling doen, maar dan moeten wij op zoek naar iemand die borg wil staan voor de borg die zij gaan stellen.

Kunnen jullie het nog volgen;-)

Dus waar vind ik nu iemand die geen geld wil investeren, maar alleen borg wil staan, voor het geval de bank de borg moet aanspreken?

Iemand enig idee?

Link naar reactie
  • 0

ja, zo kan ik ook bankieren. wel borgstellingsprovisie beuren, maar geen risico lopen.

 

als iemand voor mij borg wil staan, wil ik wel borg zijn. :)

 

moeilijk probleem, waarop ik ook zo snel geen oplossing weet. Heb je de gemeente al eens gepolst?

 

Sterkte

Pitch Coach | Pitch Trainer | Public Speaker | Sparring Partner | Mentor | Pitcholoog (c)

"Your product, idea or business deserves a great pitch. I love to help you!"

Link naar reactie
  • 0

Hallo Borgd,

 

Sorry, zie je vraag nu pas. (mijn website is inmiddels flink verbouwd..). ik denk dat jij doelt op reintegratieactivieteiten voor herintreedsters en bijstandsvrouwen. Daar hebben gemeenten zeker budgetten voor; probleem is alleen dat alle gemeenten tegenwoordig verschillende regelingen hebben. Je zult dus in je eigen gemeente moeten gaan zoeken naar het reintegratiebeleid. Deze bijdragen worden eigenlijk altijd per geval verstrekt... je krijgt dus niet een bedrag ineens. Ook wordt er vaak met grote aanbestedingen gewerkt waar je als klein bedrijf niet aan te pas komt.. Soms is daarbuiten ook nog wel ruimte. Je moet je dan zelf als reintegratiebedrijf registeren bij de KvK. Als je meer wilt weten, mail me dan even direct via mijn website.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 306 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.