• 0

Factuur sturen

Een kennis heeft me gevraagd een aanpassing te maken aan zijn website. Zo gezegd zo gedaan. We hadden een bedrag afgesproken van 120 euro, alleen vraagt hij nu of ik hem een officiele factuur kan sturen (in plaats van handje contantje). Ik weet alleen nu niet welk bedrag ik er van moet maken. Ik moet hier natuurlijk wel belasting over betalen. Los van de btw die ik toevoeg.

 

Dus, wordt het 120 plus btw of meer?

 

Voor alle duidelijkheid, ik heb een bedrijf (kvk, btw nr.) en factureer mijn werkzaamheden normaal tegen een uur tarief van 35 euro (ex.btw) Het gaat hier om een bedrag van 120 euro dat eerst onderling geregeld zou worden, maar nu wil mijn kennis ineens een factuur. Is het voor mij voldoende om daar alleen btw op te gooien of hou ik dan helemaal niets meer over van die 120 euro? Ik wil die 120 euro netto overhouden.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Als je € 120 netto over wilt houden, moet je nog een deel belasting over je winst erbij optellen (in jouw geval waarschijnlijk inkomstenbelasting). Ik weet niet hoeveel je per jaar verdiend, maar stel je betaalt 33% belasting.

 

Dan factureer je 120 * 1,33 = € 159.60

Btw erbij: 159.60 * 1.19 = € 189,90.

 

p.s. Je zegt dat je een bedrijf hebt met btw nummer. Hoe heb je vorige facturen berekend dan?

 

Ik ben er gemakshalve vanuit gegaan dat je geen kosten hebt gemaakt.

Link naar reactie
  • 0

Je vraag is dus eigenlijk of het normaal is om BTW te heffen over een afgesproken bedrag terwijl dit niet besproken is?

 

In dit geval moet je zakelijk zijn en BTW er over heffen; de klant vraagt een factuur en weet dus heel goed dat hij met een bedrijf en niet met een particulier te maken heeft.

Technisch innovator.

Link naar reactie
  • 0

Dan factureer je 120 * 1,33 = € 159.60

Btw erbij: 159.60 * 1.19 = € 189,90.

 

Nah, het is nog erger, die 33% moet je betalen over de uitkomst, dus 120/0,67 = 179 x 1,19 btw = 213 bruto. En tja, dat is bijna een factor 2, maar zo hoog zijn de belastingen hier ;) Dat overigens gesteld dat je marginaal 33% belasting betaald, als dat 40 of 52 is wordt het nog een pak meer..

Link naar reactie
  • 0
Nah, het is nog erger, die 33% moet je betalen over de uitkomst, dus 120/0,67 = 179 x 1,19 btw = 213 bruto. En tja, dat is bijna een factor 2, maar zo hoog zijn de belastingen hier Dat overigens gesteld dat je marginaal 33% belasting betaald, als dat 40 of 52 is wordt het nog een pak meer..

haha helemaal waar, deze berekening maakt in 1 klap duidelijk hoe belastingdruk werkt. En ik vermoed dat de vriend daar geen trek in heeft. Hij dacht een belastingvoordeel te halen door een factuur te ontvangen aangezien hij de kosten van zijn winst kan aftrekken, maar nu zal hij inzien dat jullie er allebei beter af zijn door de eerste afspraak te hanteren. Overigens kan ik die niet adviseren aangezien deze in strijd is met de wet (hebben we dat ook weer verduidelijkt :P)

Overzichtelijke website statistieken van ICStats, Visitor Engagement praktisch toepasbaar!

Link naar reactie
  • 0

Die persoon wilt alleen de voordelen.

Eerst krijgt hij een hele scherpe prijs van 120 euro.

Dan wilt hij toch ineens een factuur zodat hij van die 120 euro ook nog een btw kan afhalen en het ook van zijn winst kan aftrekken.

 

Jij hoort nu ook zakelijk te zijn en dus het gewone tarief te rekenen. Dit betekent niet dat je ineens je prijs moet gaan verhogen want afgesproken is afgesproken. Maar je moet inderdaad rekening houden met belasting en btw, want dat zul je uiteindelijk kwijt zijn en die 120 euro wilde jij juist overhouden.

 

Dus stel dat je inderdaad in een schaal zit voor IB van 33%, dan doe je 120 + 33% en dan daarover weer +19%. Dit zou ik die persoon factureren want dan zijn de verhoudingen nog steeds gelijk zoals ze eerst waren en hoef jij er niets op in te leveren.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 202 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.