• 0

Werkgeverslasten DGA

Hallo allemaal! Dit is waarschijnlijk een veelgestelde vraag, maar ik kan er (nog) geen antwoord op vinden.

 

Ik wil graag weten wat (indicatief) het percentage is dat ik op een beoogd brutosalaris moet bijtellen om de werkgeverslasten op mijn brutosalaris in mijn op te richten holding bv in te schatten. Dit met het oog op een nog overeen te komen management fee. Ik ben nog niet in een stadium dat ik er al een dure accountant voor wil raadplegen, het gaat me om een indicatie. Wie kan me helpen?

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

Een korte zoektocht op Google leverde de volgende interessante links op;

 

Looncalculator software voor nog geen 80 euro

 

Loonkosten voorbeeldberekening in onderwijs 2004

 

Bruto-Netto berekening maken online (niet wat je zocht, wel handig)

 

Wil je echter absolute zekerheid dan is een berekening door een salarisadministratiekantoor onontbeerlijk zou ik haast zeggen. Of wellicht voldoet de software zoals aangegeven in de eerste link, dat is ook nog best betaalbaar.

 

Overzichtelijke website statistieken van ICStats, Visitor Engagement praktisch toepasbaar!

Link naar reactie
  • 0
reken op een procent of 20, dan zit je wel goed

Wow ga je daar even veel te kort door de bocht!

 

Wellicht ben je zeer goed op de hoogte, maar zou je dan jouw opmerking met argumenten willen onderstrepen. Naar mijn idee is 20% in veel situaties veel en veel te weinig. Zeker als we ook moeten kijken naar pensioenvoorzieningen bijvoorbeeld.

 

Neem het voorbeeld van Loonkosten voorbeeldberekening in onderwijs 2004. Daar wordt aangegeven dat de loonkosten 1,43 keer het brutoloon bedragen, dat is meer dan het dubbele dat jij hier achteloos vertelt ;)

 

Het gaat over 2003, maar ik neem aan dat de loonkosten niet gedaald zijn sinds die tijd. Let wel, dit is één sector, maar juist dat geeft aan dat je specifiek moet kijken en niet zo maar iets moet roepen.

 

 

In dit document kun je lezen hoe zij tot die berekening zijn gekomen.

 

Overzichtelijke website statistieken van ICStats, Visitor Engagement praktisch toepasbaar!

Link naar reactie
  • 0

Ik ben uitgegaan van circa 20% omdat idd een DGA niet verzekerd is voor de sociale lasten.

 

Als je rekening wilt houden met pensioenen, AOV verzekering e.d. worden de personeelskosten uiteraard hoger. Pensioen/AOV hangt erg af van de gewenste dekking/branche

 

???

 

Sowieso is de loonberekening in het onderwijs een aparte situatie door regelgeving die afwijkt van het bedrijfsleven

Link naar reactie
  • 0

Een DGA betaalt geen werkgeverslasten. Iemand is DGA/Ondernemer in een BV indien hij/zij een dusdanig percentage van de stemgerechtigde aandelen bezit dat daarmee het eigen ontslag als statutair directeur kan worden tegen gehouden. Indien in de statuten staat dat 2/3 meerderheid daarvoor is vereist (zo staat het meestal standaard in de statuten) en je hebt 34% of meer, kan je je eigen ontslag dus tegen houden en zijn er geen werkgeverspremies verschuldigd.

 

Indien dit niet het geval is, ben je wel premieplichtig. Over 2005 zijn de premies:

Bruto inkomen tussen de 0 - 33.000 maximaal 5380

Bruto inkomen tussen de 33.001 - 43.420 of hoger maximaal 4.560.

 

Dit is nagenoeg lineair. Dat je bij 33.000 meer betaalt dan bij een hoger bedrag heeft te maken met het werkgeversdeel ziekenfondspremies. Boven de 33.0000 vervalt dit omdat je dan particulier bent verzekerd. PZO heeft in de laatste nieuwsbrief een berekening gemaakt voor de premies zorgverzekering voor het komende jaar. Die kan je onder aan dit stuk downloaden.

 

Een ander aandachtspunt: je hebt het over een management overeenkomst. Welke activiteiten ga je in die holding verrichten en heb je daar een VAR voor nodig? In bepaalde situaties kan de belastingdienst / het UWV concluderen dat er tussen jou en je opdrachtgevers een fictief dienstverband ontstaat. Let hier op want daar ben jij niet blij mee en je opdrachtgever helemaal niet!

0510_-_nieuwsbrief_oktober_2005__nr_17.doc

Kees de Kruiff

In Memoriam

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    14 leden, 278 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.