• 0

Inkoop in China en KOR

Hoi,

 

Voor een webshop heb ik in december bij Ali expres ingekocht voor meerdere kleine bedragen. Deze zullen naar verwachting niet door de Douane eruit gepakt worden voor belasting/invoerkosten.

Vanaf 1 januari is de KOR geldig voor mijn webshop.

 

De vraag: Moet ik nog 21% BTW over de ingekochte producten direct afdragen aan de belastingdienst? (voor de invoer, dus zonder de producten nog verkocht te hebben).

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

24 antwoorden op deze vraag

  • 0
Zojuist, prinsrachid zei:

Yup, daar moet je een zogenaamde incidentele btw-aangifte voor doen.

Ik ben benieuwd waar je dit dan op je (incidentele) btw-aangifte in moet/kunt geven?

Er is n.l. geen vraag om buitenlandse (buiten de EU) inkopen/goederen op te geven (zonder een vergunning artikel 23).

 

BTW aangiftes voor goederen buiten de EU dienen volgens mij altijd via de transporteur te gebeuren (dacht ik).

 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Even zelf een aanvulling op deze post.

Je kunt dus zelf GEEN incidentele BTW aangifte doen om BTW te betalen over goederen die je buiten de EU haalt.

Dit wordt normaal gedaan door de transporteur bij de douane.

 

Je kunt het echter wel zelf doen.

Quote

Doe aangifte bij de Douane

Wanneer u goederen van buiten de EU importeert, moet u daarvan aangifte doen bij de Douane. U betaalt dan belastingen en invoerrechten. Hiermee brengt u de goederen in het vrije verkeer van de EU. De douaneaangifte gebeurt digitaal. Meestal doet een vervoerder of een douanevertegenwoordiger dit voor u. Maar u mag natuurlijk ook zelf aangifte doen. Dit regelt u via de Nationale Helpdesk Douane. Of u het zelf doet of laat doen, u heeft altijd een EORI-nummer nodig.

https://ondernemersplein.kvk.nl/goederen-importeren-uit-een-land-buiten-de-eu/

 

Je hebt dan wel een EORI-nummer nodig (soort BTW-nummer. Voor eenmanszaken zit daar volgens mij wel je BSN nummer in als je die zelf samenstelt maar je kunt er ook een aanvragen).

 

Allemaal een redelijk gedoe voor een incidenteel pakketje, dus misschien is het handiger om de transporteur in te lichten over het feit dat er een verkeerd bedrag (of factuur) op het pakketje zat, zodat deze transporteur alsnog de juiste BTW en invoerrechten aangifte kan doen.

 

PS. Als je individuele bestellingen onder de €22 liggen, dan ben je geen BTW en invoerrechten verschuldigd.

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/douane/goederen_ontvangen_uit_het_buitenland/van_organisaties_en_bedrijven/moet_ik_belastingen_bij_invoer_betalen

 

 

 

aangepast door Rik ·
Link naar reactie
  • 0

Volgens mij heb je gelijk, Rik. Ik heb het voor de zekerheid ook nog eens opgezocht. Ik vind het alleen een nogal idiote, bureaucratische situatie. Als de Douane niets doet en je hebt geen artikel 23 vergunning, dan hoef je in ieder geval geen btw-aangifte te doen en moet je de Douane eigenlijk aan z'n jasje trekken. Persoonlijk lijkt me dat het opnemen van de verwerving uit het buitenland onder rubriek 4a in een incidentele aangifte een veel praktischer oplossing zou zijn. Kleine moeite. Simpel voor de ondernemer, handig voor de fiscus. Maar blijkbaar moet het moeilijk, waar het makkelijk kan.

 

Het lijkt dan ook dat de incidentele aangifte niet aan de orde is. Het lijkt erop dat de Douane je pakketjes binnen een bepaalde periode naar hetzelfde adres wel bij elkaar mag tellen, als ze vermoeden dat daarmee anders (al dan niet moedwillig) de grens van 22 euro wordt omzeild. De btw-vrijstelling van 22 euro gaat er vanaf 1 januari 2021 overigens wel af, dus dan moet over alles BTW worden gerekend.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
20 uur geleden, Mauryce zei:

Voor een webshop heb ik in december bij Ali expres ingekocht voor meerdere kleine bedragen. Deze zullen naar verwachting niet door de Douane eruit gepakt worden voor belasting/invoerkosten.

Het gaat dus blijkbaar om zendingen met een waarde echt onder de 22 Euro,  die zijn vrijgesteld van invoer-BTW. Bij verkoop moet er uiteraard wel BTW gerekend worden.

 

4 uur geleden, prinsrachid zei:

Ik vind het alleen een nogal idiote, bureaucratische situatie. Als de Douane niets doet en je hebt geen artikel 23 vergunning, dan hoef je in ieder geval geen btw-aangifte te doen en moet je de Douane eigenlijk aan z'n jasje trekken.

Als je een artikel 23 vergunning hebt hoef je de BTW van zendingen <22 Euro ook niet op te geven in je BTW aangifte, een vrijstelling is immers een vrijstelling.

4 uur geleden, prinsrachid zei:

Het lijkt erop dat de Douane je pakketjes binnen een bepaalde periode naar hetzelfde adres wel bij elkaar mag tellen, als ze vermoeden dat daarmee anders (al dan niet moedwillig) de grens van 22 euro wordt omzeild. De btw-vrijstelling van 22 euro gaat er vanaf 1 januari 2021 overigens wel af, dus dan moet over alles BTW worden gerekend.

Dat doet douane niet. De grondslag voor de vrijstelling is een individueel aan de ontvanger geadresseerde zending/pakketje. Die kunnen door de douane niet bij elkaar geteld worden. 

 

17 uur geleden, Rik · zei:

Je hebt dan wel een EORI-nummer nodig (soort BTW-nummer. 

 

Een EORI-nummer is geen soort BTW-nummer, het is een registratienummer dat alleen gebruikt wordt voor douane-aangiftes

 

4 uur geleden, prinsrachid zei:

. De btw-vrijstelling van 22 euro gaat er vanaf 1 januari 2021 overigens wel af, dus dan moet over alles BTW worden gerekend.

Dit is helaas vanwege Covid-19 verzet naar 1 juli. Overigens geen dag te vroeg,  Het zal waarschijnlijk voor veel dropship webshops niet leuk zijn, die zullen hun verdienmodel drastisch moeten aanpassen of eindelijk eens volgens de regels gaan moeten werken.

 

prinsrachiden Rik ·, ik heb me recentelijk niet meer verdiept in de (nieuwe) KOR, dat laat ik verder aan jullie deskundigheid over maar volgens mij heeft het niet-heffen van invoer-BTW daar geen invloed op.

aangepast door Bert.
Link naar reactie
  • 0
5 uur geleden, Bert. zei:

Het gaat dus blijkbaar om zendingen met een waarde echt onder de 22 Euro,  die zijn vrijgesteld van invoer-BTW. Bij verkoop moet er uiteraard wel BTW gerekend worden.

 

De vragensteller had het over een aantal 'kleine' zendingen. Ik weet niet of daarmee minder dan 22 euro per zending werd bedoeld. Bij verkoop kan er overigens geen btw gerekend worden, want de KOR wordt toegepast. In de nieuwe KOR betekent dat dus in dit geval geen btw op import aangeven, geen btw op verkoop heffen en geen btw aangeven.

 

5 uur geleden, Bert. zei:

Dat doet douane niet. De grondslag voor de vrijstelling is een individueel aan de ontvanger geadresseerde zending/pakketje. Die kunnen door de douane niet bij elkaar geteld worden.

 

Hmm...zijn ze daarop terug gekomen? Ik kan me herinneren dat ik CD's bestelde uit bijvoorbeeld Hong Kong (ik geef toe, het is al meer dan 10 jaar geleden) en dat ze dan mooi even alles bij elkaar telden. Maar het kan zijn dat de Douane dat destijds eigenlijk ten onrechte deed. Het ging dan om situaties waarbij zowel de afzender als de geadresseerde hetzelfde was en waarbij het opsplitsen van pakjes eigenlijk niet had gehoeven, maar eigenlijk alles zodanig los werd verstuurd dat alle pakjes onder de 22 euro kwamen. Maar nu ik het me zo bedenk werd de inklaring toen ook gedaan door een derde partij, zoals PTT/TPG/TNT en niet de Douane zelf, dus wellicht waren ze daarmee wat 'creatief'.

 

 

6 uur geleden, Bert. zei:

Een EORI-nummer is geen soort BTW-nummer, het is een registratienummer dat alleen gebruikt wordt voor douane-aangiftes

 

Voor de geïnteresseerde: Aanvraag EURI-nummer.

 

7 uur geleden, Bert. zei:

Dit is helaas vanwege Covid-19 verzet naar 1 juli. Overigens geen dag te vroeg,  Het zal waarschijnlijk voor veel dropship webshops niet leuk zijn, die zullen hun verdienmodel drastisch moeten aanpassen of eindelijk eens volgens de regels gaan moeten werken.

 

Oh, dat uitstel had ik gemist. Maar inderdaad, als je verdienmodel is gebaseerd op een vrijstelling van 22 euro per levering... Overigens zal dit ook voor Aliexpress wel te merken zijn. Ik denk trouwens dat nog een andere wijziging veel meer impact heeft, namelijk het aanpassen/verhogen van de terminating fee voor het verwerken van post ('dankzij' Trump).

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de reacties!

 

Ja inderdaad een vaag verhaal dus.

 

  • Eori nummer is er.
  • Meeste zendingen zijn onder de 22 euro inderdaad. Ik dacht dat tot 22 euro alleen voor consumenten geld. Maar blijkbaar niet? (de belasting betaling zal toch tientjes werk worden, maar wil er achteraf geen gezeur mee krijgen.)
  • Belastingtelefoon gaf aan; dat ondanks je de KOR hebt alsnog belasting bij invoer moet betalen
  • Let op: Onze KOR is pas geldig van januari. Dus in principe gelden voor nu nog de 'normale regels'
  • En dus het eventueel betalen praktisch gezien moet dus via de helpdesk?
Link naar reactie
  • 0
Op 24-12-2020 om 04:31, prinsrachid zei:

Het lijkt dan ook dat de incidentele aangifte niet aan de orde is. Het lijkt erop dat de Douane je pakketjes binnen een bepaalde periode naar hetzelfde adres wel bij elkaar mag tellen, als ze vermoeden dat daarmee anders (al dan niet moedwillig) de grens van 22 euro wordt omzeild. De btw-vrijstelling van 22 euro gaat er vanaf 1 januari 2021 overigens wel af, dus dan moet over alles BTW worden gerekend.

Ja dit is ook ding natuurlijk... 

Alles in dezelfde besteldatum en levering in dezelfde week. ± 

Link naar reactie
  • 0
Op 24-12-2020 om 16:44, prinsrachid zei:

Hmm...zijn ze daarop terug gekomen? Ik kan me herinneren dat ik CD's bestelde uit bijvoorbeeld Hong Kong (ik geef toe, het is al meer dan 10 jaar geleden) en dat ze dan mooi even alles bij elkaar telden. Maar het kan zijn dat de Douane dat destijds eigenlijk ten onrechte deed. Het ging dan om situaties waarbij zowel de afzender als de geadresseerde hetzelfde was en waarbij het opsplitsen van pakjes eigenlijk niet had gehoeven, maar eigenlijk alles zodanig los werd verstuurd dat alle pakjes onder de 22 euro kwamen. Maar nu ik het me zo bedenk werd de inklaring toen ook gedaan door een derde partij, zoals PTT/TPG/TNT en niet de Douane zelf, dus wellicht waren ze daarmee wat 'creatief'.

 

@prinsrachidAllereerst, de douane doet geen aangiftes..... dat doen de importeurs/koeriers/postnl/douane-expediteurs. Ik begrijp niet helemaal hoe je CD's waren geadresseerd maar een groupagezending van 1 verzender naar verschillende afzenders, waarbij ieder pakketje onder de 22 Euro is mag niet bij elkaar geteld worden. Douane heeft het wel geprobeerd maar is door de Hoge Raad teruggefloten (het zogenaamde ECI arrest, ter lering en vermaak, https://uitspraken.rechtspraak.nl/inziendocument?id=ECLI:NL:HR:2010:BL7977).  Dat gaat uiteraard niet op voor een container met pakketjes die allemaal aan dezelfde ontvanger zijn geadresseerd...... Als TS in een week tien verschillende pakketjes onder de 22 Euro ontvangt dan is dat tien keer vrijgesteld. 

 

10 uur geleden, Mauryce zei:
  • Meeste zendingen zijn onder de 22 euro inderdaad. Ik dacht dat tot 22 euro alleen voor consumenten geld. Maar blijkbaar niet? (de belasting betaling zal toch tientjes werk worden, maar wil er achteraf geen gezeur mee krijgen.)

Nee hoor, de vrijstelling geldt ook voor ondernemers. In jouw geval hoef je de BTW op de zendingen onder 22 Euro (mits afzonderlijk ontvangen, dus niet in één grote omdoos of container) niet aan te geven, die is immers (nog) vrijgesteld.

Op 24-12-2020 om 16:44, prinsrachid zei:

Oh, dat uitstel had ik gemist. Maar inderdaad, als je verdienmodel is gebaseerd op een vrijstelling van 22 euro per levering... Overigens zal dit ook voor Aliexpress wel te merken zijn. Ik denk trouwens dat nog een andere wijziging veel meer impact heeft, namelijk het aanpassen/verhogen van de terminating fee voor het verwerken van post ('dankzij' Trump).

Je kunt niet alles wat er in de wereld gebeurt bijhouden toch? Ik heb zelf Trump en de UPU niet gevolgd maar zat meer te denken aan de kosten die PostNL rekent. Aangezien er vanaf 01.07.2021 iedere cent invoer-BTW betaald moet gaan worden moet de Post de invoer gaan aangeven en de invoer-BTW (en eventueel invoerrecht) voorschieten. Op pakketjes van<22 Euro is dat BTW bedrag niet bijzonder hoog maar de post rekent per pakketje 13 Euro (de postzegels gaan alweer in prijs omhoog dus dat bedrag zal ook wel niet minder worden). Hetzelfde geldt trouwens ook voor particulieren die rechtstreeks bij Ali bestellen, tenzij Ali DDP gaat leveren.

Link naar reactie
  • 0

 

12 uur geleden, Bert. zei:

Nee hoor, de vrijstelling geldt ook voor ondernemers. In jouw geval hoef je de BTW op de zendingen onder 22 Euro (mits afzonderlijk ontvangen, dus niet in één grote omdoos of container) niet aan te geven, die is immers (nog) vrijgesteld.

Op 24-12-2020 om 16:44, prinsrachid zei:

ah oke dan word de belasting die ik eigenlijk moet gaan betalen echt misschien een tientje. Is dat nou echt nodig om helemaal uit te gaan zoeken?

 

En terzijde dat word een flinke strop voor Ali express dan. Als overal straks 13 euro+ bij komt. Einde verhaal, jammer weer.

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
27 minuten geleden, Mauryce zei:

En terzijde dat word een flinke strop voor Ali express dan. Als overal straks 13 euro+ bij komt. Einde verhaal, jammer weer.

Dat zijn de inklaringskosten die de transporteur mag rekenen (inmiddels volgens mij €17,50). Maar ik verwacht dat ze hier wel wat aan gaan doen want anders valt er ook veel werk weg voor hun als niemand meer bij ali besteld.

 

Zo kun je denken aan een lager tarief onder de 22 dat opgevangen wordt door een hoger tarief erboven. Ook zijn ze hard bezig met vereenvoudigde aangifte e.d. waarbij dat ook makkelijker wordt en dus minder hoeft te kosten. Ik verwacht niet dat je voor dat ene product van €1,50 straks nog eens €17,50 inklaringskosten moet betalen. Maar we zullen het zien.

 

Overigens had ik ook ergens gelezen dat de datum weer vooruitgeschoven zou worden naar 01-01-2022. Geen idee hoe het met die voorstellen staat.

 

Ps. Bij aliexpress kun je tegenwoordig ook steeds vaker kiezen voor verzending vanuit Spanje of Frankrijk. Meestal iets duurder (niet veel) maar dan komen er geen inklaringkosten en btw bij.

 

 

aangepast door Rik ·
Link naar reactie
  • 0
44 minuten geleden, Rik · zei:

Dat zijn de inklaringskosten die de transporteur mag rekenen (inmiddels volgens mij €17,50). Maar ik verwacht dat ze hier wel wat aan gaan doen want anders valt er ook veel werk weg voor hun als niemand meer bij ali besteld.

 

Zo kun je denken aan een lager tarief onder de 22 dat opgevangen wordt door een hoger tarief erboven. Ook zijn ze hard bezig met vereenvoudigde aangifte e.d. waarbij dat ook makkelijker wordt en dus minder hoeft te kosten. Ik verwacht niet dat je voor dat ene product van €1,50 straks nog eens €17,50 inklaringskosten moet betalen. Maar we zullen het zien. 

Postnl rekent 13 Euro standaard en 17,50 voor EMS. Nu verdienen ze niets extra's aan zendingen onder de 22 Euro maar ze maken ook geen extra kosten want deze zendingen worden immers totaal niet aangegeven. Straks wel, en dat zal dan vast wel met de Super Reduced Dataset gaan anders is er geen houden meer aan. Dat kost uiteraard minder dan een volledige aangifte in AGS dus al met al wordt het dus duurder.  Ik  heb geen inzicht in het verdienmodel van PostNL, een prijsverlaging zou niet onlogisch zijn maar de postzegels worden ook ieder jaar duurder.....en 17,50 is een voor een AGS aangifte nauwelijks kostendekkend. Doel van de exercitie zal waarschijnlijk zijn dat Ali zich gaat registreren als platform in de import One Stop Shop en de invoer BTW gaat afhandelen. Zou wel een stuk klantvriendelijker zijn.....  

Link naar reactie
  • 0

Heb nog even met de Doaune gebeld, ze gaan uit van het bedrag genoemd op het pakketje. 

Zolang het apart verzonden word word het niet gezien als 1 zending dus als alles nog onder de 22 euro blijft hoef je niks te betalen.

 

Glipt een pakketje van boven de 22 euro door de vingeres van de pakketdienst en krijg je geen verzoek om te betalen dan heb je geluk en is er zijn er geen handelingen nodig.

 

Link naar reactie
  • 0
2 minuten geleden, Mauryce zei:

Heb nog even met de Doaune gebeld, ze gaan uit van het bedrag genoemd op het pakketje.

Zolang het apart verzonden word word het niet gezien als 1 zending dus als alles nog onder de 22 euro blijft hoef je niks te betalen.

Dan gaan ze er wel vanuit dat de waarde op dat pakketje ook daadwerkelijk klopt. En dat gaat dus vaak mis omdat ze dat in China ook weten en vaak een fictief bedrag vermelden. Eigenlijk zou je ze dus moeten vragen het correcte bedrag op de pakketjes te zetten.

 

Ik ben geen idee wat de consequenties zijn bij controle als blijkt dat die waarde op de pakketjes steeds opzettelijk verkeerd wordt opgegeven.

 

Link naar reactie
  • 0
18 minuten geleden, Rik · zei:

Ik ben geen idee wat de consequenties zijn bij controle als blijkt dat die waarde op de pakketjes steeds opzettelijk verkeerd wordt opgegeven.

Het gevolg is een naheffing en mogelijk een boete.  Hoogte van de boete is afhankelijk van van eventuele opzet, recidive etcetera.

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Ja ik heb dat nog even kort gevraagd, ze zei ja als er op het pakketje 5 euro staat en er zit een klop goud in dan gaan we wel even kijken. Maar in principe niet zegt ze. Je krijgt er geen gezeur mee als het toch er door komt zegt ze.

 

Dus ja? Op hoop van zegen? Ali gaat niet de juiste bedragen noemen, ook al vraag je het.

 

Er zijn toch best wat mensen die zo inkopen? Hoe doen die het? Kan niks vinden 

aangepast door Mauryce
Link naar reactie
  • 0
1 uur terug, Mauryce zei:

Er zijn toch best wat mensen die zo inkopen? Hoe doen die het?

Ondernemers die relatief klein inkopen via Aliexpress zullen het waarschijnlijk volgens jouw voorgestelde 'op hoop van zegen' doen, of zich niet bewust zijn van het feit dat het niet helemaal correct is.

 

Zodra je wat groter in gaat kopen heb je natuurlijk meer mogelijkheden om in (goed) contact met leveranciers of producenten te komen en dan moet het ook lukken om ze een correcte waarde te laten vermelden.

 

1 uur terug, Mauryce zei:

Dus ja? Op hoop van zegen?

Wees je bewust van het feit dat de douane nog een onderzoek kan instellen tot enkele jaren na de importdatum. Mocht je bij hele kleine zendingen blijven, lijkt me de kans niet zo groot dat er een onderzoek komt, maar als je  de komende jaren gaat groeien wordt de kans wel groter dat ze meer (steekproefsgewijze) controles op je zendingen gaan doen. Als daar ongeregeldheden uit blijken, kunnen ze dus ook nog je importzendingen van de jaren ervoor gaan onderzoeken, met door Bert. genoemde naheffingen en mogelijke boetes als eventueel gevolg.

Link naar reactie
  • 0
4 uur geleden, RubenT zei:

Wees je bewust van het feit dat de douane nog een onderzoek kan instellen tot enkele jaren na de importdatum. Mocht je bij hele kleine zendingen blijven, lijkt me de kans niet zo groot dat er een onderzoek komt, 

Inderdaad niet te verwachten dat de douane hiervoor boekenonderzoeken gaan doen,  het is technisch ook wat lastig. Voor een zendingen onder de 22 Euro wordt geen aangifte gedaan, er is dus ook niemand die ze kunnen aanspreken op een onjuiste aangifte.  Voorlopig concentreert de douane zich erop om de pakketjes waar ten onrechte een prijs van <22 Euro op staat eruit te vissen.  Ik kan me wel voorstellen dat de "blauwe" tak (omzetbelasting) eens gaat kijken bij dropshippers, daar gaat het nodige verkeerd.

Na het afschaffen van de vrijstelling zal deze problematiek wel een hoop minder worden.

Link naar reactie
  • 0
12 minuten geleden, Mauryce zei:

Nogmaals gebeld met douane  en verteld en ze zeggen lekker laten zo; als je pakketjes hebt van meer dan 22 euro die niet gepakt worden of waar onjuiste bedragen opzitten heb je mazzel. Hun weten niet van het bestaan zegt ze in dat geval.

Ik geloof niet dat de douane degene is die dat bepaald maar de belastingdienst. Maar goed... als jij er een goed gevoel bij hebt en niet verwacht bij een controle door de belastingdienst hiermee in de problemen te raken, dan zou je het zo kunnen laten.

 

Link naar reactie
  • 0

Het taalgebruik past niet echt bij een medewerker van de douane maar de boodschap klopt wel. Zoals al geschreven, er wordt in dit geval geen aangifte gedaan en er is dus ook niemand die ze erop aan kunnen spreken.  Met opzet een te lage douanewaarde aangeven komt niet alleen bij dit soort  zendingen, maar waar wel aangifte gedaan (textielfraude bijvoorbeeld) wordt achteraf zeker wel gecontroleerd.  Overigens, douane is nog steeds belastingdienst. 

Link naar reactie
  • 0
Op 4-1-2021 om 14:56, Bert. zei:

Het taalgebruik past niet echt bij een medewerker van de douane maar de boodschap klopt wel. Zoals al geschreven, er wordt in dit geval geen aangifte gedaan en er is dus ook niemand die ze erop aan kunnen spreken.  Met opzet een te lage douanewaarde aangeven komt niet alleen bij dit soort  zendingen, maar waar wel aangifte gedaan (textielfraude bijvoorbeeld) wordt achteraf zeker wel gecontroleerd.  Overigens, douane is nog steeds belastingdienst. 

 

Ja, even snel gezegd. Maar ze zei letterlijk wel dan heb je mazzel.

 

Verder is er geen mogelijkheid om het ergens alsnog te betalen, want ik betaal het liever gewoon. Zelf gaf ze aan dat je hier geen problemen mee krijgt later.

 

Dus, ik laat het hierbij. Ik kan het toch nergens betalen dus ja? 

 

Als het stelselmatig word kan het natuurlijk oppassen geblazen worden

Link naar reactie
  • 0
4 minuten geleden, Mauryce zei:

Als het stelselmatig word kan het natuurlijk oppassen geblazen worden

Als het stelselmatig wordt zul je waarschijnlijk een vergunning artikel 23 aanvragen. Dan kun je dit opgeven in je eigen btw-aangifte als te betalen btw (en als je niet onder de KOR zit ook weer direct bij voorbelasting terugvragen). Je moet dan uiteraard wel incidenteel (of dus altijd bij invoer buiten EU) de btw aangifte weer doen.

 

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/zakendoen_met_het_buitenland/zakendoen_buiten_de_eu/aangifte_doen_als_u_zakendoet_buiten_de_eu/aangifte_doen_als_u_goederen_importeert_uit_niet_eu_landen/vergunning_artikel_23_aanvragen

 

Link naar reactie
  • 0
1 uur geleden, Rik · zei:

Als het stelselmatig wordt zul je waarschijnlijk een vergunning artikel 23 aanvragen. Dan kun je dit opgeven in je eigen btw-aangifte als te betalen btw (en als je niet onder de KOR zit ook weer direct bij voorbelasting terugvragen). Je moet dan uiteraard wel incidenteel (of dus altijd bij invoer buiten EU) de btw aangifte weer doen.

 

Op zendingen met een BTW vrijstelling (<22 Euro) wordt geen BTW geheven, die hoef je dus ook niet de aangifte op te geven (maar Rik bedoelt waarschijnlijk de duurdere zendingen die onterecht er door heen zijn geglipt). Verder gewoon zes maanden wachten, na  1juli is er geen vrijstelling meer en betaal  je vanaf 0 Euro BTW aan de post of koerier. Of aan Ali c.s als die hun leveringsvoorwaarden aanpassen.  Gezien de afhandelingskosten die de post berekent is het dan helemaal niet interessant meer om zulke kleine DAP zendingen binnen te halen.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 286 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.