• 0

Bepalen prijspunt product met eenmalige betaling

Hallo allemaal,

 

Binnenkort wil ik met mijn bedrijf aan de slag gaan met Google Adwords. In een document van Neil Patel, zag ik de volgende formule voorbij komen voor het bepalen van je maximale Cost-per-click (CPC).

 

Max. CPC = your profit x commission for Google x your conversion rate. 

 

Hij beschrijft daarbij dat je je moet afvragen hoeveel je kan veroorloven om aan commissie te betalen. 

Zie deze afbeelding voor meer context.

 

Ik probeer te achterhalen hoeveel commissie ik kan veroorloven om te betalen. 

 

Ik ben op zoek naar input zodat ik mijn minimale winst per sale kan berekenen. Aan de hand daarvan weet ik hoeveel ik het mij kan permitteren om aan commissie te betalen. 

 

Informatie:

Ik verkoop een informatieproduct waar klanten eenmalig €47,- euro incl. 9% BTW voor betalen. 

De netto winst per verkocht product is gemiddeld €42,30. Deze netto winst = Productprijs - (BTW + kosten voor verwerking van de betaling).

 

De vaste lasten van mijn bedrijf zijn €3400,- per maand. (Operating costs + salaris).

 

Dus om aan de vaste lasten te voldoen heb ik grofweg 80 sales per maand nodig.

 

Maar hoe bereken ik nou hoeveel ik minimaal moet overhouden per sale? Is dit eigenlijk wel met zekerheid te zeggen? 

 

Ik dacht zelf dat ik het volgende in acht moest nemen:

- Potentiële afzetmarkt (want klanten kopen maar 1 keer, per sale wordt afzetmarkt kleiner) 

- Customer lifetime value. (Binnenkort komt ons tweede product (upsell voor product 1) op de markt, we verwachten een conversiepercentage van 33% tegen nettowinst van €30,- per sale. CLV = €52,30?)

- Marktverzadiging (hoeveel mensen kopen een vergelijkbaar product van de concurrent, dus kopen niet van ons binnen afzienbare tijd)

 

Wij kan mij helpen om mijn gedachtes op een rij te krijgen? Als ik weet hoeveel ik minimaal per sale moet verdienen weet ik ook of ik het me kan veroorloven om korting te geven bijv. 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

  • 1
12 minuten geleden, JMeijerink zei:

Maar hoe bereken ik nou hoeveel ik minimaal moet overhouden per sale?

 

Welkom op HL

Je prijsstrategie is gebaseerd op diverse factoren  o.a.:

Hoeveel is men in de markt bereid te betalen?

Wat wil je er zelf aan verdienen?

Welke prijs rekent de concurrentie?

Hoeveel - en hoe snel - moet je kosten terug verdienen?

Etc...

 

Het is nooit direct met 100% zekerheid te zeggen, prijs is slechts één van bekende p's  die jouw strategie bepalen. Wat presteer jij, zodanig dat je je weet te onderscheiden in de markt en zodanig dat men bereid is daar de portemonnee voor te trekken?

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Ontwerpend Onderzoeker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    13 leden, 253 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.