• 0

Opdracht terug geven - consequenties?

Beste leden, ik wil eea zeker weten voor mijn vriendin. Zij is zelfstandige (eenmanszaak) in de interieurarchitectuur. Zij ontwerpt inrichtingen. Nu doet ze dit zonder algemene voorwaarden. Ze stelt een offerte op met de 4 fases voor een project - en omschrijft duidelijk de duur van iedere fase. Nimmer wordt in de offerte omschreven  een ‘start/einddatum van iedere fase’.

 

Een klant denk hier anders over en probeert met druk fases/delen van fases (werkzaamheden/ creative ideeen) naar voren te krijgen. Hij heeft het over ‘deadlines’ en een aannemer die gaat beginnen in maart - maar er is nog niets ontworpen. De aannemer kan dus nog niets voorbereiden. 
De klant heeft dus gewoon alvast een aannemer geregeld zonder overleg etc

 

Nu blijft de klant dreigen en druk uitoefenen, en heeft mijn vriendin de opdracht terug gegeven. Ze was net willen beginnen met fase 1 maar hij dacht al dat die fase bijna af kon zijn. Enfin er is niet duidelijk te krijgen dat hij heeft te wachten op ‘fase’ en duur van die fase alvorens er een plan ligt.

 

Mijn vraag is - weke juridische rechten/plichten heeft de klant in deze - en welke rechten/plichten de opdrachtnemer? 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

13 antwoorden op deze vraag

  • 0

Geen algemene voorwaarden, dat is goed nieuws :) in zoverre dat er dan geen discussie kan ontstaan of dat ding wel op de juiste wijze 'ter hand is gesteld"

 

Als er geen algemene voorwaarden zijn kan er dus alleen gekeken worden naar wat in de (getekende) offerte is overeengekomen en welke verwachtingen per mail, telefoon of andere communicatie zijn gewekt bij de koper.

 

Dan is de eerste vraag. Is de offerte getekend?

Zo ja, wanneer was dat? en wt staat daar in over aanvang werkzaamheden.

Jij zegt heel leuk dat er nimmer een planning in de offerte staat, maar door het ontbreken van enige planning  kan ook de verwachting zijn gewekt dat direct na tekenen van de offerte met fase 1 wordt begonnen.

Maar relax, misverstanden leiden niet meteen tot schadeplichtigheid o.i.d. maar je moet wel met meer rekening houden dan alleen je eigen bereidheid tot afgeven van een planning.

 

Dit lijkt me een mooi begin om de ui verder af te pellen of er een probleem is.

 

 

Link naar reactie
  • 0
3 uur geleden, Roel J zei:

Jij zegt heel leuk dat er nimmer een planning in de offerte staat, maar het ontbreken van enige planning maar daardoor kan ook de verwachting zijn gewekt dat direct na tekenen van de offerte met fase 1 wordt begonnen.

 

Dat dacht ik dus ook meteen. Als er bijvoorbeeld staat "fase 1 duurt 4 weken" dan ga ik ervan uit dat deze tijd ingaat zodra de opdracht bevestigd is.

Onder de naam Bob de webbouwer bouw en verbeter ik websites.

Daarnaast verzorg ik dj's en drive-in-shows op bruiloften, bedrijfsfeesten, verjaardagen enzovoorts.

Link naar reactie
  • 0

Ja dat is natuurlijk één kan van het verhaal wat ik even wilde uitlichten.. maar ik lees in de tekst ook wel een ietwat ongeduldig of "ik betaal dus ik bepaal" type aan de kant van de klant. Maar bij dat soort klanten is het juist verstandig om snel een goede planning neer te leggen of de verwachtingen heel snel te temperen.

 

Een zeurende klant is meestal een aanwijzing dat je zelf ergens onduidelijk over bent geweest of dat jij iets heel normaal vind omdat jij het in elk project zo doet, maar de klant geen idee heeft wat normaal is en dus zijn eigen verwachting blijft geven totdat jij duidelijk weerlegt waarom dat niet kan.

Link naar reactie
  • 0

 

Die klant heeft een eigen planning en is wellicht van mening dat de onderaannemers zich daar naar voegen. Dat is iets wat vastgesteld kan worden (moet worden) voordat de samenwerking begint. Als het nu een conflict is of dreigt te worden, dient het meteen besproken te worden. Het is niet okay om een opdrachtgever te laten bungelen, omdat je aarzelt over eventuele juridische gevolgen. Ik ben  geen jurist, maar als je de oplevering van een huis of kantoor vertraagt omdat je niet goed opgelet hebt toen de opdrachtgever zijn plannen verduidelijkte, kan er maar zo aansprakelijkheid ontstaan voor schade.

 

Mijn achtergrond is reclame, en als je ingehuurd wordt voor de lancering van iets nieuws kun je niet halverwege verwijzen naar je eigen vier-fasen aanpak. Deadline is deadline.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

BW 7:408:

 

De opdrachtnemer die de overeenkomst is aangegaan in de uitoefening van een beroep of bedrijf, kan, behoudens gewichtige redenen, de overeenkomst slechts opzeggen, indien zij voor onbepaalde duur geldt en niet door volbrenging eindigt.

 

Als er geen gewichtige redenen zijn, is de opdracht niet rechtsgeldig opgezegd: de opdrachtnemer pleegt dan wanprestatie en is daarvoor schadeplichtig.

 

Het hebben van een plan (want er zijn duidelijke fases) maar dat plan niet goed communiceren naar de opdrachtgever, is waarschijnlijk geen gewichtige reden. Dat de opdrachtgever dan gaat aandringen op basis van aannamen, is niet zo vreemd, maar je zou redelijkerwijs verwachten dat de opdrachtnemer vervolgens meer duidelijkheid verschaft in plaats van hard weg te hollen.

Link naar reactie
  • 0

 

Beide partijen hebben doorgaans belang bij een snelle en praktische oplossing, want van langdurig juridisch gesteggel wordt ook niemand wijzer. Als je in een vroeg stadium vaststelt dat de samenwerking stroef verloopt, kun je beter snel een vriendelijk gesprek aangaan over een amicale scheiding. Beetje assertief zijn en niet thuis snotteren dat de opdrachtgever zich als een bully gedraagt.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Allen dank voor de reacties.

 

mbt benoemen planning die is genoemd per fase. Er is vervolgens aangegeven dat er in december gestart zou gaan worden. De klant verwacht op 23 december al dat fase 1 opgeleverd zou zijn. Waarschijnlijk omdat hij eind november de opdracht gaf. Wat als mijn vriendin de aanbetaling compleet terugstort voor fase 1? In mijn ogen is hiermee geen tegenprestatie meer verschuldigd. Zo kan er ook geen wanprestatie aangerekend worden.

Link naar reactie
  • 1
1 uur terug, Christiaanvr zei:

mbt benoemen planning die is genoemd per fase. Er is vervolgens aangegeven dat er in december gestart zou gaan worden. De klant verwacht op 23 december al dat fase 1 opgeleverd zou zijn.

 

Dit, plus het beoogde tijdpad, is informatie die bij de openingspost beter meteen gegeven kon worden... 

 

19 uur geleden, Christiaanvr zei:

er is niet duidelijk te krijgen dat hij heeft te wachten op ‘fase’ en duur van die fase alvorens er een plan ligt.

 

Het gaat hier m.i. dan om gewekte verwachtingen van de zijde van opdrachtnemer en hoe de opdrachtgever de uitvoering hiervan ervaart (blijkbaar gaat het hem te traag...)

 

Is de opdrachtgever nu onredelijk of juist terecht teleurgesteld in de prestaties van de opdrachtnemer tot dusver? Hoe duidelijk en precies is het tijdpad overeengekomen? 

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Ontwerpend Onderzoeker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 2
(aangepast)
5 uur geleden, Christiaanvr zei:

Allen dank voor de reacties.

 

mbt benoemen planning die is genoemd per fase. Er is vervolgens aangegeven dat er in december gestart zou gaan worden. De klant verwacht op 23 december al dat fase 1 opgeleverd zou zijn. Waarschijnlijk omdat hij eind november de opdracht gaf. Wat als mijn vriendin de aanbetaling compleet terugstort voor fase 1? In mijn ogen is hiermee geen tegenprestatie meer verschuldigd. Zo kan er ook geen wanprestatie aangerekend worden.


Het is best kort door de bocht om nu al de aanbetaling terug te storten.

Ik ga ervan uit dat eerst fase 1 afgerond moet zijn alvorens met fase 2 verder te kunnen gaan, vervolgens fase 3, en dan fase 4.

Er zou in december gestart worden, dat kan 1 december zijn, maar ook 30 december, wat is er beloofd aan de klant, daarbij ook, wat zijn de prestaties van de klant die er voor nodig zijn.

Welke fases kunnen tegelijkertijd met de aannemer uitgevoerd worden, elke fase duurt 4 weken, dan heb je december, januari en februari, dan start de aannemer in maart en dat kan mogelijk tegelijk met fase 4, en misschien wat dubbele uren draaien om de klant van dienst te zijn, vage afspraken kunnen leiden tot valse verwachtingen.

Ik zou nog met de klant een gesprek aangaan, over wederzijdse verwachtingen en de mogelijkheden bespreken.

aangepast door RiVe
schrijffout
Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 214 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.