• 0

Aandelenopties ontvangen in Holding BV of prive?

(aangepast)

Ter introductie: Ik ben 100% eigenaar  van een Nederlandse Holding BV. Mijn holding is al een jaar of 10 voor ongeveer 1% aandeelhouder in een Zwitsers bedrijf (SA).

Voor de management werkzaamheden die ik verricht voor de Zwitserse onderneming factureer ik vanuit mijn Nederlandse BV een management vergoeding naar Zwitserland en ik sta dus in Nederland op de loonlijst van mijn eigen BV. Het Zwitserse bedrijf heeft verder geen Nederlandse entiteit of werknemers.

 

Nu is er een exit van het Zwitserse bedrijf aanstaande en heeft de board van het Zwitserse bedrijf een optieregeling toegekend aan iedereen in het management team en wil dus als beloning een pakket aandelenopties aan mij toewijzen. De aandelenopties houden in de praktijk in dat ik bij een exit het verschil tussen de uitoefen prijs en de uiteindelijke prijs in geld uitgekeerd zal krijgen.

 

Nu heb ik de volgende vragen:

1) Kan mijn holding BV deze aandelenopties ontvangen in plaats van ze onder persoonlijke titel in ontvangst te nemen?

Zo ja, wordt dan de opbrengst gewoon als winst gezien waar vennootschapsbelasting over betaald moet worden in de BV?

 

2) Of moet ik de aandelenopties onder persoonlijke titel in ontvangst nemen?

Zo ja, hoe zit het dan met de belasting ten tijde van een exit?

Dient de Zwitserse entiteit dan direct de belasting te betalen of ontvang ik het gehele bruto bedrag prive en dien ik zelf voor de afdracht te zorgen, gezien er verder geen Nederlandse entiteit is of loonverwerking hier plaatsvind.

 

3) Ben ik enkel belasting verschuldigd in Nederland of ook in Zwitserland van waar de opties zijn toegekend?

aangepast door Joosth83
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

  • 1

Dag Joost,

 

Jouw Holding valt onder de NL wetgeving. Jij als inwoner ook. Of je die optieregeling beter privé of via je Holding kunt aangaan, valt zo echter niet te zeggen. Dat hangt mede af van het Zwitserse recht. Kan best zijn dat de optieregeling in Zwitserland belastbaar is, bij toekenning of anders bij uitoefening. Sterker nog: het kan zowel in CH als in NL een belastbaar feit zijn. Wat je nodig hebt, is een fiscalist die in beide landen thuis is. Doorgaans werkzaam bij de grote vier.

 

Succes

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 175 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.