Jump to content
Lunchbox
Verberg

Charme van een handgemaakte lunchbox

Hallo Allemaal,

 

Sinds ongeveer drie jaar ben ik bezig met de ontwikkeling van een lunchbox van een bioplastic. Gewoon omdat ik het leuk vind en omdat ik wou kijken in hoeverre ik van scratch af aan helemaal zelfstandig een product kan ontwikkelen en in de markt kan zetten.
Met veel vallen en opstaan is het uiteindelijk gelukt en heb ik een mooie lunchbox ontworpen die ik met zelfgemaakte, handbediende machines en matrijzen in kleine aantallen en verschillende kleuren kan maken. Ik ben nu ongeveer bij de stap gekomen om het in de markt te gaan zetten.

 

Ik (als perfectionist) vind de lunchbox echt heel mooi geworden, alleen kun je altijd wel ergens een klein oneffenheidje zien. Een klein kleurverloopje of een heel klein belletje of iets dergelijks. Als je goed kijkt, kun je zien dat het geen door een dure spuitgietmachine gemaakt massaproduct is.

 

Ik wil de lunchboxen via een eigen website gaan aanbieden. Op dit moment ben ik van plan om op de website duidelijk naar voren te brengen dat de lunchbox handgemaakt is en er mogelijk een oneffenheid zichtbaar kan zijn. En op foto's wil ik ook geen oneffenheden weg-photoshoppen. Eigenlijk om te voorkomen dat een toekomstige koper mogelijk verkeerde verwachtingen heeft en een puntgave lunchbox verwacht.

 

Is het een goed idee om het handgemaakte met mogelijk een oneffenheid extra naar voren te brengen als charme van de lunchbox?

Link to post
Share on other sites

9 answers to this question

Recommended Posts

  • 0

Welkom op HL en complimenten voor jouw inspanningen!

 

De vraag die aan het mogelijke succes van jouw idee ten grondslag ligt, is of je erachter kunt komen of er in de markt behoefte aan is, zodanig dat men bereid is daar de portemonnee voor te trekken? In hoeverre is dat jou al helder?


Succes & Groet, Hans van den Bergh, Horeca- & Recreatie-ondernemer VOF De Witte Boerderij, A.C.T.I.V.E. (Adviseur, Coach, Trainer, Inbrenger Van Expertise) in Marketingmanagement, Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht (Arbeidsrechter.nl)

(Let Op: Mijn reacties als vrijwillig Moderator zijn op basis van toetsing aan de forumregels, als lid zijn deze op persoonlijke titel)

Link to post
Share on other sites
  • 0
18 minuten geleden, Lunchbox zei:

Is het een goed idee om het handgemaakte met mogelijk een oneffenheid extra naar voren te brengen als charme van de lunchbox?

 

Misschien moet je de oneffenheden zelfs vergroten, om zo het ambachtelijke aspect te benadrukken.

 

Zet bij de foto's ook een duidelijke disclaimer dat dit slechts een voorbeeld is en dat vanwege het ambachtelijke proces, elke lunchbox er net iets anders uit zal zien. (Dat is ook een heel sneaky vorm van marketing; je doet alsof je informeert, maar in werkelijkheid verleid je.)


Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link to post
Share on other sites
  • 0
2 uur geleden, Hans van den Bergh zei:

Welkom op HL en complimenten voor jouw inspanningen!

 

De vraag die aan het mogelijke succes van jouw idee ten grondslag ligt, is of je erachter kunt komen of er in de markt behoefte aan is, zodanig dat men bereid is daar de portemonnee voor te trekken? In hoeverre is dat jou al helder?

Het idee was om een lunchbox te maken die gemaakt is van een bioplastic om het gebruik van op aardolie gebaseerd plastic te verminderen (al is het maar een klein beetje). Dit wil ik ook benadrukken op de website. Het is ook niet zo'n standaard lunchbox met een deksel.
Ik denk dat een kleine groep mensen wel geïnteresseerd zou kunnen zijn maar ik heb daar verder geen onderzoek naar gedaan.

 

Ik doe dit overigens naast mijn gewone baan en financier ook alles zelf. Ik ben er niet van afhankelijk maar natuurlijk hoop ik wel dat het aanslaat.

 

2 uur geleden, Branko Collin zei:

 

Misschien moet je de oneffenheden zelfs vergroten, om zo het ambachtelijke aspect te benadrukken.

 

Zet bij de foto's ook een duidelijke disclaimer dat dit slechts een voorbeeld is en dat vanwege het ambachtelijke proces, elke lunchbox er net iets anders uit zal zien. (Dat is ook een heel sneaky vorm van marketing; je doet alsof je informeert, maar in werkelijkheid verleid je.)

Dat van die disclaimer vind ik wel een goeie, bedankt.

Link to post
Share on other sites
  • 0

disclaimer is zeker een goed idee!

overigens is er een groeiende markt voor dit soort duurzame producten, dus denk goed na of je de productie ook CO2 neutraal zou kunnen maken.

 

en waarom beperken tot een eigen website? er zijn ook winkel(ketens) die graag in dit soort kleinschalige projecten brood zien

(stuur maar een PB als je interesse hebt, ik heb wel een paar connecties)


"zoek het maar uit"

Link to post
Share on other sites
  • 1

Ik werk al jaren in dergelijke kleinschalige series die ik zelf verkoop.

 

Het is lastig om in te schatten of iets aanslaat en gewoon proberen is dan best een goede, zeker als je er gewoon een baan naast hebt.

Je weet van jezelf dat je een perfectionist bent. Zeker als je weet dat er imperfecties in je product zitten is dat een lastig ding.

 

Een deel van de klanten zal ze niet opmerken, een deel zal ze wel opmerken en er geen probleem mee hebben en een deel zal ze misschien eerst over het hoofd zien, dan opmerken en er ontevreden over raken. Die geef je gewoon hun geld terug.

 

Belangrijke les die ik af en toe opnieuw moet leren:

Zorg dat je genoeg marge op je product hebt om fouten op te lossen als een verkoop mis gaat.

En kijk of je voor een prijs/marge kan verkopen die de mogelijkheid in zich houd om ook via de detailhandel te kunnen verkopen.


Buikbakken voor promotie en hospitality, standaard en maatwerk: http://www.svendingtray.com

Link to post
Share on other sites
  • 0
Op 25-12-2020 om 01:36, Bazzio zei:

en waarom beperken tot een eigen website? er zijn ook winkel(ketens) die graag in dit soort kleinschalige projecten brood zien

(stuur maar een PB als je interesse hebt, ik heb wel een paar connecties)

Goeie tip.  Bedank.

 

Op 25-12-2020 om 08:23, svenh zei:

Een deel van de klanten zal ze niet opmerken, een deel zal ze wel opmerken en er geen probleem mee hebben en een deel zal ze misschien eerst over het hoofd zien, dan opmerken en er ontevreden over raken. Die geef je gewoon hun geld terug.

Goed om me dit te realiseren. Bedankt.

De oneffenheden zijn niet van dien aard dat ik verwacht dat veel mensen daar een probleem van zullen maken. Mits ze het vooraf kunnen weten. En de mensen die daar dan toch moeilijk over doen inderdaad het geld terug geven (en daar rekening mee houden wat betreft de marge).

Link to post
Share on other sites
  • 0
Op 25-12-2020 om 08:23, svenh zei:

Belangrijke les die ik af en toe opnieuw moet leren:

Zorg dat je genoeg marge op je product hebt om fouten op te lossen als een verkoop mis gaat.

En kijk of je voor een prijs/marge kan verkopen die de mogelijkheid in zich houd om ook via de detailhandel te kunnen verkopen.

 

Bij online verkoop is het natuurlijk ook nog zo dat een klant helemaal niet hoeft te motiveren waarom ze willen terugsturen zolang het binnen de 14 dagen retourtermijn is.
En omdat onlineverkoop steeds dominanter wordt is zelfs bij winkelverkoop steeds vaker meer soepelheid over ruilen of terugbetalen, hoewel in de jaren 80 ook al op heel veel kassabonnen stond "ruilen binnen 8 dagen alleen met kassabon" of iets van die strekking.

Het zou dus zeker bij elke ondernemer in zijn prijscalculatie checklist moeten staan of je nog rekening moet houden met retouren die onbruikbaar worden of alleen met flnke korting alsnog verkocht kunnen worden.

De tip van Bazzio om ook aan winkelketens te gaan verkopen heeft ook gevolgen voor je (verkoop)prijscalculaties. Immers moet de winkelier ook wat verdienden dus zul je naast een consumentenprijs ook een "groothandels"prijs moeten hebben.
Nu denk ik dat het handig kan zijn om een consumentenprijs incl verzendkosten te maken want dan kun je die 5-7 euro verzendkosten (schatting) die je in je consumentenprijs stopt er voor de groothandelsprijs eruit laten, dat geeft je de nodige ruimte met als voordeel dat de winkelier het ongeveer voor dezelfde prijs kan verkopen als jij het aanbiedt. Als jij verzendkosten apart berekend dan zal je al snel qua verkoopprijs van de lunchbox goedkoper lijken dan de winkelier en dat vinden ze niet prettig als het product online (veel) goedkoper is of lijkt.

Link to post
Share on other sites
  • 0
5 uur geleden, insparcom zei:

Maar vertel eens wat meer? Hoe is jouw bioplastic lunchbox duurzaam? Ik ben benieuwd.

Ik wou kijken of ik helemaal zelfstandig een product kon ontwikkelen en in de markt kon zetten. Ik maakte zelf altijd gebruik van boterhamzakjes om brood mee te nemen en dat is nou niet bepaald milieuvriendelijk. Daardoor kwam ik op het idee om een lunchbox met een verhaal te ontwikkelen. En dat verhaal is het meehelpen aan het verminderen van het gebruik van op aardolie gebaseerd wegwerpplastic. Een beetje het verhaal van de Dopper waterfles.
Er zijn natuurlijk wel meer lunchboxen die van een bioplastic zijn gemaakt maar mijn lunchbox heeft een bepaalde vorm die ik gebruiksvriendelijker vind.

 

De grondstof die ik gebruik is eigenlijk bedoeld voor massaproductie met spuitgietmachines. Ik kan deze grondstof in kleine hoeveelheden inkopen bij de fabrikant. Volgens de fabrikant is de carbon footprint van deze grondstof aanzienlijk kleiner dan die van fossiel plastic. Deze fabrikant zegt verder erg veel aan duurzaamheid te doen en daar ga ik ook wel van uit gezien de status van dit bedrijf.
De lunchbox is dus duurzaam wat betreft de grondstof maar nog niet wat betreft de energie die nodig is om het te maken. Maar dat is wel iets dat in de toekomst aandacht zal krijgen.

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Answer this question...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Bring your business plan to a higher level!

    All topics related to entrepreneurship are discussed on this forum.

    • Ask your entrepreneur questions
    • Answers / solutions from fellow entrepreneurs
    • > 65,000 registered members
    • > 100,000 visitors per month
    •  Available 24/7 / within <6 hours of response
    •  Always free

  • Who's Online

    Er zijn 12 leden online en 397 gasten

    (See full list)    
  • Also interesting:

  • Ondernemersplein



EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept