• 0

Afronden dagwaarde laptop bij inbrengen in bedrijf

Ik heb in februari van dit jaar een laptop gekocht van circa 500 euro. In juli ben ik gestart met mijn eenmanszaak. Nu wil ik de laptop inbrengen in het bedrijf op de startdatum. Bij het bepalen van de economische waarde van de laptop in juli kom ik 10 a 30 euro boven 450 euro uit (afhankelijk van afschrijving in 3 of 5 jaar). Nu wil ik het voor de boekhouding simpel houden en de laptop niet over meerdere jaren afschrijven, gezien ik minimaal boven de grens van 450 euro uitkom. 

 

Mag ik de economische waarde van de laptop bij inbreng naar beneden afronden op 450 euro? Hierdoor mag ik deze volgens de Belastingdienst dit jaar in zijn geheel als kosten wegstrepen en het lijkt me dat ik dan het nadeel pak en niet de belastingdienst door het naar beneden af te ronden.

 

Alvast bedankt voor de hulp.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

het is maar zeer de vraag of een laptop van 3 maanden oud nog (meer dan) 450 euro opbrengt. ik denk dat je blij mag zijn als je nog 300 euro krijgt als je hem probeert te verkopen.  Dus ik zou hem inderdaad als kosten nemen en dan niet tegen deie 450 grens aankruipen. Bied hem eens aan bij een tweedehands laptop verkoper en vraag wat ze ervoor geven. Dat is je marktwaarde/inbrengwaarde.. niet de aanschafwaarde met alleen een theoretische/boekhoudkundige afschrijving.

Link naar reactie
  • 0

Het drempelbedrag van € 450 is om een andere reden mogelijk ook niet relevant: als startende ondernemer mag je onder voorwaarden willekeurig afschrijven.

 

Bedenk wel dat versneld afschrijven lang niet altijd voordeliger is: als je, zoals veel starters, de komende jaren een omzetstijging verwacht, kun je die afschrijvingskosten niet meer benutten om je belastbare winst te drukken.

Link naar reactie
  • 0
3 uur geleden, M2Mark zei:

Ik heb in februari van dit jaar een laptop gekocht van circa 500 euro.

Is dat bedrag inclusief of exclusief btw?

 

Misschien is dit ook wat voor u: Kosten gemaakt in de aanloopfase.

 

1 uur terug, Ward van der Put zei:

Bedenk wel dat versneld afschrijven lang niet altijd voordeliger is: als je, zoals veel starters, de komende jaren een omzetstijging verwacht, kun je die afschrijvingskosten niet meer benutten om je belastbare winst te drukken.

Het is nog maar de vraag of TS wel in aanmerking komt voor de zelfstandigenaftrek en de startersaftrek.

Zonder zelfstandigenaftrek geen startersaftrek, en zonder startersaftrek geen willekeurige afschrijving.

Zo niet, dan is het financieel aantrekkelijker om niet af te schrijven, maar het hele bedrag als kosten weg te boeken.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
2 uur geleden, M2Mark zei:

Wat ik uit de reacties begrijp is dat een bedrag te laag inschatten geen kwaad kan voor het inboeken.

Je moet je baseren op de aanschaffingskosten, dus wat er op de aankoopbon staat. Het geïnvesteerde bedrijfsmiddel bepaal je zonder de btw. Zoals je hier beschrijft zal dat  onder de € 450 zijn en kun je het bedrag in éen keer als kosten opnemen in dit jaar.

Was het bedrag hoger geweest had je jaarlijks ten hoogste 20% van de aanschaffingskosten mogen afschrijven.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 255 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.