• 0

Werkruimte in eigen huis

Ik hoop dat iemand me kan informeren hoe je het volgende juist kan administreren.

 

Een client heeft een eigen woning van 166 m2. Hiervan heeft 24 m2 betrekking op de garage, die hij als doel heeft om zakelijk te gaan gebruiken. Het heeft een eigen ingang en is dus makkelijk administratief te splitsen. Hij verdiend hier 100% van zijn inkomen en dus voldoet die aan de 70% regeling.

 

Echter heeft hij op het hele huis inclusief garage een volledige hypotheek op privépersoon. Hoe moet ik dit administratief doorvoeren. Moet het bedrijfsgedeelte getaxeerd worden, en hoe om te gaan met de hypotheeklasten, OZB, BOX 1????

En hoe dient dit geboekt te worden als dit gedeelte in de zaak wordt ingebracht.??

 

Investeringen

aan privé?

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

De eisen om het als kosten te mogen opvoeren zijn inderdaad aangescherpt. Het komt er ruwweg op neer dat ze de ruimte plus ingang en voorzieningen ook geschikt moet zijn voor 'losse' verhuur. Het gemiddelde kantoor aan huis komt niet meer in aanmerking, maar gezien die garage losstaat zou het nog wel eens kunnen... het beste maar even navragen bij de belastingdienst denk ik?

Link naar reactie
  • 0

[quote author=Benm link=board=16;threadid=9176;start=0#msg77314 date=1130232934

maar gezien die garage losstaat zou het nog wel eens kunnen...

 

Hallo,

IK heb in dit draadje niet kunnen ontdekken dat de garage los staat van de woning. Maar afgezien daarvan viel mijn oog hierop omdat ik vanavond naar een presentatie van onze Gemeente ben geweest ivm het nieuwe bestemmingsplan. Daar werd gesteld dat in, los van het woonhuis, bestaande bijgebouwen ( max. 50 vierkante meter), zakelijke activiteiten mogen worden verricht.( even navragen bij je eigen gemeente). Misschien is dit criterium al voldoende zonder aan toilet e.d. te moeten gaan denken.

Gegeven het bovenstaande kan het bijgebouw in geld gewaardeerd worden en ingebracht worden in de zakelijke balans en vervolgens jaarlijks erop afschrijven.

De (volledige) hypotheekrente in box 1 toch blijven aftrekken totdat er iemand gaat piepen.

 

groeten Ad

Link naar reactie
  • 0

 

...Daar werd gesteld dat in, los van het woonhuis, bestaande bijgebouwen ( max. 50 vierkante meter), zakelijke activiteiten mogen worden verricht.( even navragen bij je eigen gemeente). Misschien is dit criterium al voldoende zonder aan toilet e.d. te moeten gaan denken.

...

 

 

 

Het is wel belangrijk om deze criteria van gemeente en belastingdienst niet te verwarren: het bestemmingsplan van de gemeente geeft blijkbaar aan dat zolang het bijgebouw kleiner is dan 50 m2 (plus waarschijnlijk nog wat aanvullende eisen, zoals het niet ontvangen van klanten) binnen de woonbestemming bedrijfsmatige activiteiten worden uitgevoerd. Dit wil nog niet zeggen dat daarmee de belastingdienst ermee akkoord is om op basis van die gronden ook het onroerend goed binnen je bedrijf te brengen en als kosten te boeken.

 

Nu is het wel zo dat het deel van de wonign gebruikt voor zakelijke activiteiten buiten de hypotheekrente-aftrek gehouden moet worden, amar volgens mij mag je niet ieder zolderkamertje meteen op de balans en winst- en verliesrekening zetten, maar moet je hier voldoen aan de criteria van de belastingdienst voor zelfstandige bedrijfsruimte.

 

Het komt er ruwweg op neer dat ze de ruimte plus ingang en voorzieningen ook geschikt moet zijn voor 'losse' verhuur.

 

In het bestemminsplan staat je recht om werkzaamheden binnen je huis uit te oefenen zonder beestemmingsplanwijziging. De belastingdienst verplicht je om bepaalde voorzieningen aan je bedrijfsruimte te hebben als je deze in de zakelijke boekhouding wilt opnemen (eigen opgang en toilet bijv.)

Link naar reactie
  • 0

 

Hallo,

Ik heb dit onderwerp een paar jaar geleden nog voor een collega aan de hand gehad. Het geval betrof een vrijstaande woning met een slaapkamer op de begane grond met een uit/ingang op de hal hal waarin ook een toilet aanwezig was. Toen was het geen enkel probleem om een gedeelte van de woning als bedrijfsmatig bij in aanmerking te laten komen.

Maar afgezien daarvan kunnen die steeds wisselende regeltjes van de belastingdienst nooit stand houden boven de wettelijke regels en bouwvoorschriften in een bestemmingsplan van de Gemeente.

 

groeten Ad

Link naar reactie
  • 0

 

Hallo,

Ik heb dit onderwerp een paar jaar geleden nog voor een collega aan de hand gehad. Het geval betrof een vrijstaande woning met een slaapkamer op de begane grond met een uit/ingang op de hal hal waarin ook een toilet aanwezig was. Toen was het geen enkel probleem om een gedeelte van de woning als bedrijfsmatig bij in aanmerking te laten komen.

Maar afgezien daarvan kunnen die steeds wisselende regeltjes van de belastingdienst nooit stand houden boven de wettelijke regels en bouwvoorschriften in een bestemmingsplan van de Gemeente.

 

groeten Ad

 

Waarschijnlijk bedoelen we hetzelfde, maar ik verduidelijk het even zodat toekomstige lezers niet in verwarring raken:

 

De regels van de belastingdienst en de gemeente gaan over verschillende dingen. Het een staat toe dat er is huis gewerkt mag worden (het bestemmingsplan) en geeft ook aan wat er neit mag: detailhandel oftwel verkoop aan consumenten die op bezoek komen, een webshop mag vaak weer wel. De belastingdienst zegt niets over wel of niet thuis mogen werken, maar zegt wel iets over het in de zakelijke boekhouding opnemen van de bedrijfsruimte.

 

Over bouwvoorschriften: daarmee heb je soms te maken met eisen in het bestemmingsplan, maar altijd met het bouwbesluit, wat door de landelijke overheid is vastgesteld. Daarnaast kan een gemeente nog eigen bouwvoorschriften opstellen, die overigens nooit een wijziging op het bouwbesluit kunnen inhouden: de landelijke wetgeving gaat voor.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 215 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.