• 0

Administratie bijhouden bij meerdere handelsnamen

Beste leden,

 

Ik heb één eenmanszaak, één btw-nummer met twee handelsnamen met verschillende activiteiten websites bouwen en kapper. 

 

Het is gebruikelijk om één administratie te blijven opvoeren. Maar hoe zit het met de IB-aangifte? Moet ik daar twee eenmanszaken opgeven en twee keer balans- winst en verliesrekening opmaken?

De medewerker van de belastingdienst gaf aan dat de twee handelsnamen niks met elkaar te maken hebben en daardoor in de IB-aangifte opgesplitst moet worden. De manier waarop ze dit vertelde was vaag dus ik ben er niet zeker van. 

 

Graag zou ik willen weten hoe jullie er over denken.

 

Alvast bedankt.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0
18 minuten geleden, DailyF zei:

De medewerker van de belastingdienst gaf aan dat de twee handelsnamen niks met elkaar te maken hebben en daardoor in de IB-aangifte opgesplitst moet worden.

Nou, nou, nou,

óf het is niet goed begrepen, óf het gaat er niet beter op worden, daar bij de Belastingdienst.

 

Één eenmanszaak, één btw-nummer, twee of meer handelsnamen is goed voor één IB-aangifte.

 

Voor het eigen inzicht kan het wel wenselijk zijn om voor elke activiteit een onderverdeling in de administratie te maken. Daarmee kunt u de inkomsten, uitgaven en winst per activiteit zichtbaar maken. Dat kan gemakkelijk door gebruik te maken van kostenplaatsen. Voor de IB-aangifte telt alleen het gezamenlijke resultaat.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Welkom op HL

 

Je hebt één eenmanszaak met meerdere activiteiten/handelsnamen.

 

De totale winst uit de eenmanszaak is wat je opvoert voor de IB

 

Edit: Cosara was me net voor...

aangepast door Hans van den Bergh
Edit

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Ontwerpend Onderzoeker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0

Bedankt Cosara en Hans. Antwoorden zijn helder. Voor beide handelsnamen is één balans- winst en verliesrekening opvoeren in de IB-aangifte voldoende. 

 

Het stukje met kostenplaatsen ga ik uitproberen. 

 

Zou het ook mogen om de twee handelsnamen apart bij te houden in twee administraties  en vervolgens in de IB-aangifte twee keer de balans- winst en verliesrekening op te geven? Per saldo zal het niet veranderen. Voor de btw-aangifte zou ik het handmatig dan wel moeten optellen. 

 

 

Link naar reactie
  • 0
36 minuten geleden, DailyF zei:

Zou het ook mogen om de twee handelsnamen apart bij te houden in twee administraties  en vervolgens in de IB-aangifte twee keer de balans- winst en verliesrekening op te geven? Per saldo zal het niet veranderen.

Niet verplicht, maar ook niet expliciet verboden.


Zo kan je in de (online) aangifte inkomstenbelasting voor meerdere ondernemingen, en dus ook voor meerdere handelsnamen, een balans en winst en verliesrekening invullen, waarna het totaalsommetje - met eventuele toegevoegde inkomsten uit loondienst en bijverdiensten - wordt gemaakt.

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor je snelle reactie. 

 

Tot slot is er nog één punt waardoor ik in de war raak. Op de website van KvK staat het volgende:

Als de nieuwe bedrijfsactiviteiten in een apart bedrijf plaatsvinden of als ze totaal anders zijn dan je huidige activiteiten, dan richt je een nieuwe administratie in.

 

In mijn geval zijn de activiteiten totaal anders. Als ik de bovenstaande lees, lijkt het alsof ik verplicht een tweede administratie bij moet houden. Of is de bovenstaande een advies van de KvK?

 

 

Link naar reactie
  • 0
14 minuten geleden, DailyF zei:

Op de website van KvK staat het volgende:

Als de nieuwe bedrijfsactiviteiten in een apart bedrijf plaatsvinden of als ze totaal anders zijn dan je huidige activiteiten, dan richt je een nieuwe administratie in.

 

Als ik de bovenstaande lees, lijkt het alsof ik verplicht een tweede administratie bij moet houden. Of is de bovenstaande een advies van de KvK?

Waarschijnlijk een goedbedoeld maar verwarrend advies.
Als het gaat om - “als ze totaal anders zijn dan je huidige activiteiten”, geenszins een verplichting.

Voordat je het weet wordt gaat zoiets onuitroeibaar als wet door het leven.

 

Zoals eerder gezegd, door voor elke activiteit - onderverdeeld of gescheiden - te administreren krijg je zelf meer inzicht in het rendement van deze afzonderlijke activiteiten.

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 227 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.