• 0

Bedrijfsmatig verkoop van Alcohol

(aangepast)

Goedemiddag,

 

Ik ben al geruime tijd bezig met het uitzoeken van de wet en regelgeving rondom de verkoop van Alcohol. Goede tips van de KVK gekregen, enkele nuttige van de Douane en helaas geen antwoord bij NVWA of branche organisaties. Aangezien na zeer veel research ik nog steeds vragen heb, heb ik besloten deze eens hier te stellen.

 

1. Er is mij duidelijk geworden dat het voor mij als groothandelaar, toegestaan is om sterk alcoholhoudende drank, b2b te verkopen zonder slijtersvergunning. Echter, heb ik dit alleen van forum reacties vernomen op dit forum en niet via een wetsartikel. Ik neem graag iets aan van een ander, maar zie dit toch ook graag zwart op wit. 

 

2. Nu is b2b verkoop van Sterke dranken een ruim begrip. Ben ik nog gebonden aan een bepaald type klanten? Moet mijn klant zelf een drank en horeca vergunning hebben of een slijtersvergunning, of is het misschien zelfs toegestaan om deze drank aan het accountantskantoor hier op de hoek te verkopen (die de flessen sterke drank in de december maand onder het personeel verdeelt). Vooral de verkoop aan dit laatste type, "het kantoor", tast ik volledig in het duister. 

 

Uiteraard lost een slijtersvergunning een hoop kopzorgen op voor mijzelf, maar dit maakt de drempel voor mijn startup een stuk hoger.

Ik hoop dat jullie mij misschien weer een stukje verder kunnen helpen in mijn research (dit zijn echt de laatste hordes voor ik kan starten namelijk).

 

Jill

aangepast door Jillll
spelfout
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Jillll,

 

op de website van de KVK staat een uitgebreid artikel hierover:

Sterke drank importeren en verkopen (kvk.nl)

 

Je hebt met allerlei regels te maken, maar een slijterijvergunning heb je écht alleen nodig voor verkoop aan consumenten.

 

IJsbrand

Automatisering: Implementatie en beheer van uw bedrijfssoftware

Consultancy: Advies en onderzoek naar uw applicatielandschap

Hosting: Full-service websitebeheer

Link naar reactie
  • 0

Super bedankt voor je reactie! Dit artikel is mij ontschoten in mijn zoektocht. Gelukkig zelf al ruime ervaring bij een importeur en als slijter gehad dus de wereld is mij niet geheel onbekend. De Slijtersvergunning maakt alles in ieder geval een stuk eenvoudiger.

 

Enige waar ik nu nog echt mee in het duister tast, is het vraagstuk bedrijfsmatig verkopen. Wordt de verkoop van bijvoorbeeld een fles whisky aan een accountantskantoor gezien als b2b of juist b2c? 

Link naar reactie
  • 0
33 minuten geleden, Bert. zei:

Particulier is particulier en een bedrijf is een bedrijf toch? Verkoop aan het accountantskantoor is dan B2B, daar hoort dan wel een duidelijke factuur bij waarop het  kantoor als afnemer vermeld staat.

Zo had ik hem zelf ook geïnterpreteerd, maar begon toch te twijfelen aangezien alcoholverkoop best wel wat haken en ogen bevat. Dit ivm met de latere verstrekking van de alcoholhoudende drank. Juridisch gezien mogen zij naar mijn idee wel inkopen op deze manier maar later niet verstrekken voor consumptie elders. 

Link naar reactie
  • 0
4 uur geleden, Jillll zei:

 Juridisch gezien mogen zij naar mijn idee wel inkopen op deze manier maar later niet verstrekken voor consumptie elders. 

Wat de ondernemer er verder mee doet is zijn zaak. De Makro's en Sligro's waar ze met een pasje shoppen hoeven dat ook niet verder te controleren.

Link naar reactie
  • 0
Op 28-12-2020 om 12:00, Jillll zei:

zie dit toch ook graag zwart op wit

 

In de wet staat voornamelijk wat niet mag, niet wat wel mag. Garantie ga je dus nooit krijgen. Ik zou misschien ook even bij de gemeente checken. Heeft jouw gemeente een ondernemersloket?

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
  • 0
Op 30-12-2020 om 19:52, Bert. zei:

Wat de ondernemer er verder mee doet is zijn zaak. De Makro's en Sligro's waar ze met een pasje shoppen hoeven dat ook niet verder te controleren.

Daar heb je inderdaad een sterk punt. Er staat mij zoiets bij dat één van de twee groothandels zelfs hun slijtersvergunning (tijdelijk) is kwijt geweest. 

Link naar reactie
  • 0
Op 4-1-2021 om 13:35, Branko Collin zei:

 

In de wet staat voornamelijk wat niet mag, niet wat wel mag. Garantie ga je dus nooit krijgen. Ik zou misschien ook even bij de gemeente checken. Heeft jouw gemeente een ondernemersloket?

Helaas niet, vaak na weken mailen en bellen ergens een loze toezegging gekregen en daarna nog twee weken op antwoord moeten wachten. Heb gelukkig een lange adem.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 130 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.