• 0

Zakelijk beleggen via particuliere rekening?

Beste HL leden,

 

Graag zou ik met de liquiditeiten in mijn BV willen gaan beleggen. Nu stuit ik tegen hobbels aan m.b.t. het zakelijk beleggen. Er zijn weinig brokers/banken waar momenteel een zakelijke beleggingsrekening kan worden geopend. Daar waar wel een beleggingsrekening kan worden geopend, is sprake van beheerd beleggen. Mijn intentie is echter om zelf te beleggen.

 

Weet iemand een broker/bank waar dit wel eenvoudig te regelen is (afgezien van proces acceptatie, etc.).

 

Een andere oplossing die ik had bedacht is om een deel van de liquiditeiten over te maken naar mijn privé-bankrekening, met bijvoorbeeld als omschrijving 't.b.v. beleggen'. Vervolgens houd ik dan de transacties en de resultaten bij, zodat ik het eindresultaat (incl. positief/negatief rendement) weer 1-op-1 kan terugstorten aan mijn zakelijke rekening. Is dit fiscaal mogelijk? Uiteraard wil ik voorkomen dat ik aan het einde van het jaar vermogensbelasting betaal in privé over zakelijke liquiditeiten.

 

Alvast bedankt voor jullie hulp!

 

Groeten Axel

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 1

Hallo Axel01,

 

Met een BV is het niet verstandig om geld naar privé te halen alleen omdat je dan bij een goedkope broker die zich op de particulierenmarkt richt kan beleggen. Dan ga je geheid discussies krijgen of de overboeking geen dividenduitkering aan de aandeelhouder was en of het rendement toebehoort aan jou privé of aan de BV.

Niet aan beginnen dus!

Voor zover ik weet kan je bij Binck bank zelf beleggen met een BV. (ik heb daar in elk geval tot 2 jaar geleden een (zelf)beleggingsrekening gehad voor mijn BV.

Het zal ongetwijfeld lastiger zijn om Brokers te vinden die voor BV's rekeningen willen aanhouden. Als je gaat googlen dan kom je al snel bij de consumentenproducten uit omdat daar meer vraag (danwel aanbod) naar is.

Ik denk dat het gewoon een kwestie is van een aantal partijen te bellen om te vragen (of flink spitten in de website). Zo ben ik ook bij Binck bank gekomen. Pas nadat ik gebeld had vertelde ze me dat ik op het aanmeldformulier gewoon kon aangeven dat het om een BV ging. op de site vond ik nauwelijks info daarover.
De zelfbeleg markt voor BV's is vrij klein en er wordt daarom niet veel aandacht aan geschonken door die partijen.

 

Bij de bank waar je je zakelijke rekening hebt lopen kun je het ook vragen.. voor de zakelijke markt liggen de tarieven volgens mij niet zover uiteen als bij de particuliere markt voor beleggingstransacties..
 

Link naar reactie
  • 0

Hallo Roel,

 

Hartelijk bedankt voor jouw reactie! Ik ben ook een beetje bang voor het overboeken van het geld, vandaar mijn vraag.

 

BinckBank ga ik eens proberen, ik zie in ieder geval op de website dat ze zakelijke beleggingsrekeningen aanbieden onder Zelf Beleggen.

 

Groeten Axel

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
42 minuten geleden, Roel J zei:

Het zal ongetwijfeld lastiger zijn om Brokers te vinden die voor BV's rekeningen willen aanhouden. Als je gaat googlen dan kom je al snel bij de consumentenproducten uit omdat daar meer vraag (danwel aanbod) naar is.

 

Kan ook zijn dat ze geen zin hebben in de extra formaliteiten.

Elke zakelijke beleggingstransactie moeten ze melden.

aangepast door Maxn
Link naar reactie
  • 2
(aangepast)
35 minuten geleden, Roel J zei:

Welke meldingsplicht heb jij het over Maxn? Aan wie moet wat gemeld worden?

 

Elke aan- en verkoop van aandelen e.d. moet aan de AFM gerapporteerd worden, onder de MIFID II regelgeving.

Bij ondernemers onder vermelding van een LEI nummer die je onderneming uniek identificeert en je bij de KVK kan huren: https://www.kvk.nl/inschrijven-en-wijzigen/inschrijven-bij-de-kamer-van-koophandel/legal-entity-identifier-lei/

 

Kan me voorstellen dat niet elke broker zit te wachten op extra administratie met nummers die ze dan regelmatig op geldigheid moeten controlleren, etc.

aangepast door Maxn
Link naar reactie
  • 0

Ah, ik kende die LEI wel maar dacht dat dat alleen voor derivaten was. maar goed zie dat die dus in 2018 al voor veel meer ondernemers en beleggingsproducten verplicht is geworden..
nou ja die kan ook er ook nog wel bij bij het waslijstje aan nummers
KvK, RSIN, BTWid, LBnr, VpbNR, Eori-nummer, LEI, e-Herkenning,

 

ben er vast nu nog een paar aan het vergeten..
nog even en je hebt een aparte boekhoudhouding nodig om al die verplichte registers bij te houden om zaken te kunnen doen met de overheid of ZBO's

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 236 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.