• 0

Facturen sturen vanuit een persoonlijke holding

Ik heb een persoonlijke holding, die bij de KvK is ingeschreven als financiële holding. Doel van de holding is het beheren van aandelen.

Incidenteel doe ik advieswerk voor betrekkelijk kleine bedragen (zeg 1000-2000 Euro). Ik kan deze laten uitbetalen aan mij als privépersoon, maar een nieuwe opdrachtgever biedt mij ook de mogelijkheid te factureren vanuit mijn bedrijf (in dat geval verhoogd met de btw).

Kan ik, belastingtechnisch en/of juridisch gezien, vanuit mijn holding voor deze incidentele diensten een factuur sturen? Het leveren van dit soort diensten is niet als zodanig bij de KvK als oogmerk voor de holding genoemd.

Ik weet niet wat gebruikelijk of beter is in deze situaties. (want qua beroep zit ik in een heel andere tak van sport en houd me niet bezig met ondernemen). Zal de belasting het verband opvatten als een arbeidsrelatie, en moet het bedrijf in kwestie dan loonheffingen e.d. inhouden? Ik neem aan dat ik btw afdraa

Ieder advies is welkom.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

  • 0

Beste AtE,

 

Mijn advies zou zijn om geen overeenkomst aan te gaan vanuit de holding en niet te factureren vanuit een holding. De holding is in de meeste gevallen opgericht ten behoeve van beheer van gelden, niet om bedrijfsactiviteiten mee te ondernemen. Dit heeft te maken met het risico dat hoort bij ondernemen. Stel dat de opdrachtgever de holding aansprakelijk stelt voor een of ander (geleden schade, etc.) dan kan deze aanspraak maken op het vermogen in de holding. Beter is om deze activiteiten vanuit de werkmaatschapopij te verrichten (waar waarschijnlijk minder middelen in aanwezig zijn).

 

Belastingtechnisch gezien is het een levering als ondernemer en dien je btw en vpb af te dragen.

 

Groeten Axel

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 306 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.