• 0

EZ naar BV, wat te doen met banksaldo

Ik heb een eenmanszaak met een omzet van plm. 200.000 euro en een banksaldo van de EZ van zo'n 300.000 euro.  Activiteiten zijn hosting en consultancy.

Ik huur alle infrastructuur en heb verder geen activa in de onderneming. Er is zelf ontwikkelde software. Die is niet geactiveerd.

 

Ik wil deze eenmanszaak omzetten naar een holding + werkmaatschappij, omdat de omzet wel hoog wordt en ook omdat er begin januari een contract landt wat ik niet in een EZ wil hebben ivm aansprakelijkheidsrisico's.

 

Nu ben ik me even aan het inlezen in de geruisloze vs ruisende omzetting en ik lees ook dat e.e.a. met terugwerkende kracht kan, dat kan ik dus nog rustig uitzoeken.

Ik zie wel twee dingen die misschien wel urgent zijn maar die ik niet goed begrijp (en dat is geen handige combinatie, dus wil ik ze goed begrijpen)

 

- kan de BV ook opgericht worden voorafgaand aan de intentieovereenkomst c.q. vóór de keuze tussen ruisend en geruisloos?

- kan ik die drie ton beter meenemen naar de BV of tevoren naar privé overboeken? Wanneer ik naar privé overboek dan heb ik meer vrijheid maar moet ik wel vermogensbelasting gaan betalen. Wat zou het voordeel zijn van het meenemen naar de BV (if any) ?

- en als ik het naar privé overboek, is het dan nodig en/of slim dat voor 31/12 te doen? Of juist erna? (i.v.m. vermogensbelasting).

 

Misschien onderschat ik dingen of misschien denk ik veel te moeilijk. Zelfs dat weet ik niet...

Ik ga natuurlijk professioneel advies inwinnen maar wil dan liever niet horen "sukkel, had dat geld maar voor 2021 naar privé overgeboekt" of "oh nee! heb je de BV al opgericht?!".

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

0 antwoorden op deze vraag

Er zijn nog geen antwoorden op deze vraag

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 116 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.