• 0

Verjaring IB

Hallo allen,

 

Ik zit met een vraagstuk dat ik graag aan jullie wil voorleggen als een soort second opinion. Bij voorbaat excuus voor het lange verhaal.

 

Korte achtergrond informatie:

In de afgelopen jaren ben ik zzp’er geweest en de Belastingdienst heeft in 2020 besloten een boekenonderzoek uit te voeren inzake de aanvaardbaarheid van de omzetbelasting 2015. Het onderzoek kon niet meer in 2020 afgerond worden en om verjaring te voorkomen is onlangs alvast een geschatte naheffing opgelegd. Het is echter al duidelijk dat de naheffing nog herzien gaat worden, omdat er een rekenfout is gemaakt (heeft inspecteur ook bevestigd), daarnaast ben ik het niet eens met alle standpunten en zal bezwaar indienen. Het gaat om het toepassen van de margeregeling, dit is van invloed op de omzet 2015 dat daardoor lager worden en daarmee ook mijn resultaat.

 

Gevolg:

Ik wil de inkomstenbelasting 2015 wijzigen, zodat ik de teveel betaalde inkomstenbelasting terug kan krijgen.

 

Vraagstuk:

Na 31 december 2020 verjaart de aangifte inkomstenbelasting 2015, maar ik heb nog geen duidelijkheid over wat het exacte resultaat (na afronding boekenonderzoek) zal zijn. Ik heb daarom gevraagd aan de inspecteur hoe hier mee om te gaan, hij kon daar geen antwoord op geven. Ik heb op internet gezocht maar kon geen duidelijk antwoord vinden. Ik heb daarna de belastingtelefoon gebeld en na lang bellen en meerdere mensen gesproken te hebben, heb ik verschillende adviezen genoteerd. De conclusie daaruit was dat niemand wist hoe het echt zit. De opties die ik heb meegekregen:

-          Ik kan helemaal niks corrigeren want de btw heeft geen impact op mijn resultaat -> hier ben ik het niet mee eens, want mijn omzet is nu lager omdat ik de margeregeling niet mag toepassen.

-          Brief schrijven om het uit te laten zoeken -> het probleem daarvan is dat niet gezegd kon worden hoe lang dat gaat duren. Mijn ervaring is dat het altijd lang duurt om reactie te krijgen, dus ik wil niet afwachten tot 2015 is verjaard.

-          2015 corrigeren op basis van geschatte naheffing met risico op problemen -> het probleem daarvan is dat ik teveel corrigeer als de naheffing na afronding van het onderzoek lager uitvalt, dan loop ik het risico op naheffing en boete voor teveel corrigeren van 2015 aangifte.

-          Correctie verwerken in aangifte IB 2020 nadat onderzoek en bezwaarprocedure is afgewikkeld

 

Daarnaast heb ik nog de vraag hoe het zit met de belastingrente. Zou ik die aan de jaren 2016 t/m 2020 moeten toerekenen, of kan ik die volledig in 2020 verantwoorden, omdat ik in 2020 de naheffing heb ontvangen.

 

Ik hoop dat jullie mij in de goede richting kunnen wijzen.

Mvg,
Joost

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0
8 uur geleden, Joost85 zei:

Na 31 december 2020 verjaart de aangifte inkomstenbelasting 2015 ...

Van enige verjaring is (nog) geen sprake.

 

De verjaringstermijn van vijf jaar start vanaf de datum dat de aangifte is ingediend.

Als voor het doen van de aangifte uitstel is verleend, dan wordt de termijn met de duur van dit uitstel verlengd. 


De aangifte inkomstenbelasting over het jaar 2015 heeft een uiterste inleverdatum van 30 april 2016. Zonder aangevraagde en verleende uitstel is er sprake van verjaringstermijn vanaf 1 mei 2021 of eerder. Aangezien het in de praktijk niet mogelijk is om aangifte IB op 1/1  in te dienen, is de datum van 31/12 in deze discussie niet relevant.
 

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
14 uur geleden, Joost85 zei:

daarnaast ben ik het niet eens met alle standpunten en zal bezwaar indienen.

Tijdig bezwaar indienen op deze naheffing is van vitaal belang, anders zal het standpunt van de belastingdienst gelden. De uiterste datum van indienen staat op de naheffing. 

 

 Je hebt in het verleden al door de aangifte inkomstenbelasting aangegeven wat de winst was gegeven de margeregeling. Als je er van overtuigd bent dat je de regels correct hebt toegepast kun je in dat bezwaar gewoon naar je eerdere aangifte inkomstenbelasting 2015 verwijzen. Je gaat niet zozeer de verjaring van je aangifte inkomstenbelasting voorkomen, maar het verlopen van de bezwaartermijn van de naheffing. Het aantonen dat jouw berekening niet juist is is de taak van de inspecteur, niet van jou. Je hebt die berekening immers al gemaakt bij je aangifte in 2015.

aangepast door Wim van Rijn
Link naar reactie
  • 0
8 uur geleden, Cosara zei:

De verjaringstermijn van vijf jaar start vanaf de datum dat de aangifte is ingediend.

 

 

Bedankt voor je reactie! Klopt, maar dat geldt dan volgens mij niet voor inkomstenbelasting. Zie website BLD, t/m 31-12-2020 kan verzoek tot ambtshalve vermindering ingediend worden voor jaar 2015. https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/nl/bezwaar-en-beroep/content/te-laat-voor-bezwaar-wat-nu

 

Komt er dan op neer dat je aangifte kunt wijzigen, maar weet zoals gezegd het exacte bedrag nog niet. Heb wederom geprobeerd bij BLD, wordt morgen teruggebeld hierover, hopelijk dan meer duidelijkheid.


Als iemand in tussentijd tips heeft hoor ik het graag.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 95 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.