• 0

van boekhouding naar inkomstenbelasting

Ik  heb een vof en doe zelf de boekhouding. Ik vind het lastig om  precies te weten welke posten je waar in moet vullen bij de inkomstenbelasting. Het gaat met name om de posten: vooruitbetaalde bedragen (valt dat onder vorderingen?) vooruitontvangen bedragen (valt dat onder schulden?) Vooruit verleende korting (valt dat onder schuld?) en vooruit gefactureerde bedragen (waar valt dat onder?)

Bij mijn bedrijfsvoering zijn namelijk veel mensen die zich in augustus inschrijven voor het afnemen van diensten gedurende een heel schooljaar. dat wordt dus vooruit gefactureerd, soms ook vooruit betaald en als er vooruit betaald wordt dan ontvangen ze korting, dat is dus de vooruit verleende korting.

Ik hoop dat iemand mij hiermee verder kan helpen.

 alvast heel hartelijk bedankt

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 1
23 uur geleden, Liesjedamdam zei:

Ik  heb een vof en doe zelf de boekhouding. Ik vind het lastig om  precies te weten welke posten je waar in moet vullen bij de inkomstenbelasting. Het gaat met name om de posten: vooruitbetaalde bedragen (valt dat onder vorderingen?) vooruitontvangen bedragen (valt dat onder schulden?) Vooruit verleende korting (valt dat onder schuld?) en vooruit gefactureerde bedragen (waar valt dat onder?)

 

 

Heb je het concreet over de aangifte inkomstenbelasting over het boekjaar of over de verwerking in de boekhouding?

 

Je moet uitgaan van wat voor de vof geldt. Een vooruitbetaald bedrag is dus vooruit betaald door de vof aan iemand anders. Als je in augustus twaalf maanden vooruitbetaald aan bijvoorbeeld de energieleverancier dan valt 5/12 in dit jaar (vijf maanden) en is 7/12 vooruitbetaald voor het volgende jaar. Je neemt dan 5/12 als kosten op voor dit jaar en 7/12 is vooruit betaald.

Vooruit ontvangen bedragen is net andersom, de vof ontvangt die van anderen. De klanten van de vof betalen  voor een heel schooljaar vooruit. Je zou dan bij de jaarafsluiting het deel van de betaling dat op dit jaar betrekking heeft op moeten nemen als omzet voor dit jaar, en wat op de maanden van het volgende jaar betrekking heeft als vooruitbetaalde bedragen. Die betalingen zijn bestemd voor diensten die in een ander dan het huidige jaar vallen.

 

Vooruit verleende korting zou een vordering op je klanten moeten zijn zolang er niet voor een bepaalde datum wordt betaald. De afspraak is het volledige bedrag, tenzij voor een bepaalde datum wordt betaald. Als dat gebeurt vervalt de vordering die uit het bedrag van de korting bestaat. De korting wordt dan verleend en  afgeboekt als te vorderen bedrag.  

Wordt er niet op tijd betaald dan wordt het volledige bedrag in rekening gebracht, en dat bestaat dan uit de optelsom van de korting + het bedrag zonder korting.  

Link naar reactie
  • 0

Dank je wel voor het uitgebreide antwoord. Maar dit is niet precies wat ik bedoel. Ik heb het over de inkomstenbelasting over het boekjaar. Daar moet ik namelijk kiezen tussen vorderingen en schulden.  Het is voor mij nog logisch dat het bedrag bij debiteuren een vordering en het bedrag bij crediteuren een schuld is. Maar hoe zit het met vooruitbetaalde bedragen (huur bijvoorbeeld) is dat een vordering, omdat ik nog 'recht' heb op het gebruik van het pand? En vooruitontvangen bedragen, is dat een schuld omdat ik nog de 'plicht' heb de dienst te leveren? 

Ik hoop dat mijn vraag duidelijk is

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
17 minuten geleden, Liesjedamdam zei:

Maar hoe zit het met vooruitbetaalde bedragen (huur bijvoorbeeld) is dat een vordering, omdat ik nog 'recht' heb op het gebruik van het pand?

Vooruitbetaalde huur is een vordering omdat je op moment van betalen nog geen gebruik hebt gemaakt van dat pand (voor de periode waarover je betaald). De kosten behoren dus in het volgende jaar. Dus vooruitbetaalde huur is een balanspost onder "overige vorderingen" in de IB-aangifte.

 

Je kunt het dus ook als een vordering van dit jaar op het volgende jaar zien omdat je het dit jaar al betaald hebt en pas volgend jaar als kosten hebt.

 

Heb je overigens al eens op het vraagtekentje in de aangifte gedrukt bij "overige vorderingen"? Vaak staat daar goede uitleg met soms voorbeelden. Volgens mij staat daar n.l. ook vooruitbetaalde bedragen bij.

 

 

aangepast door Rik ·
Link naar reactie
  • 0
17 minuten geleden, Liesjedamdam zei:

De uitleg bij de belasting is me niet altijd helemaal duidelijk. 

Staat er onder die vraagteken dan geen "vooruitbetaalde bedragen"?

 

17 minuten geleden, Liesjedamdam zei:

Klopt het dan ook wat ik zeg over de vooruit ontvangen bedragen? Dat dat een schuld is?

Ja, bedragen die je al ontvangen hebt zonder een factuur staan dan bij "Overige kortlopende schulden".

 

Als er wel een factuur vooruit gemaakt is dan wordt die op "vooruit gefactureerd (balans)" geboekt (wat uiteindelijk in de IB komt op "Overige kortlopende schulden").

 

Maar eigenlijk moet je dus helemaal niet denken aan "overige schulden en vorderingen". Als het goed is moet dat uit je balans komen. Hoe heten de balansposten? Heb je nu wel of geen vooruitgefactureerde facturen?

 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
1 uur geleden, Rik · zei:

Heb je overigens al eens op het vraagtekentje in de aangifte gedrukt bij "overige vorderingen"? Vaak staat daar goede uitleg met soms voorbeelden. Volgens mij staat daar n.l. ook vooruitbetaalde bedragen bij.

 

Probleem met de uitleg in de aangifte is dat je vaak meerdere malen moet klikken voordat je een uitleg in normaal Nederlands krijgt.

Het vraagteken bij "overige vorderingen" noemt "overlopende activa", en pas als je dat begrip weer aanklikt volgt de uitleg dat dit "vooruitbetaalde kosten" zijn.

 

Iemand die niet bekend is met dergelijke boekhoudkundige termen en enkel even snel de vraagtekentjes van elk invulveld aanklikt in de hoop het juiste veld te vinden, kan dat dus makkelijk over het hoofd zien.

aangepast door Maxn
Link naar reactie
  • 0

Dank jullie wel, gaaf zo'n forum waar men elkaar helpt :)

 

Rik, ik heb de balanspost vooruit gefactureerde bedragen, die staat tegenover debiteuren volgend boekjaar. Ik weet niet of dat de meest handige boekhoudkundige manier is, maar op die manier kan ik wel goed in statistieken zien wat de verschillende periodes in een schooljaar doen.

Maxn, Ik had dat inderdaad wel gezien met dat doorklikken bij de vraagtekentjes in de aangifte, maar daarmee wist ik nog steeds niet hoe het met die vooruitbetaalde en vooruit ontvangen bedragen moest. 

Maar ik denk dat ik er nu zeker uit ga komen. 

 

Link naar reactie
  • 0
12 minuten geleden, Liesjedamdam zei:

ik heb de balanspost vooruit gefactureerde bedragen, die staat tegenover debiteuren volgend boekjaar.

Dan zijn niet de (bank)betalingen (ontvangsten) zelf een "kortlopende schuld" (die boek je n.l. gewoon af tegen de facturen) maar die complete post "vooruitgefactureerde bedragen" is de "kortlopende schuld". In de loop van het jaar (b.v. per kwartaal) boek je volgend jaar die post ook terug naar de omzet in de W&V rekening.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 261 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.