• 0

Hoe segmenteren?

Beste mensen,

 

Ik ben met een marketingplan bezig en loop vast op de segmentatie. Mijn vraag is: Segmenteer ik alleen op de eindgebruikers (consumenten) of ook op de zakelijke afnemers (die min of meer weer diezelfde consumenten bedienen)?

Of noem ik alle potentiele afnemersgroepen, zowel zakelijk als particulier?

 

Best lastig nog dat marketing.

 

Bedankt voor de reactie.

 

Groetjes, Nielsen

 

 

 

 

 

[titel aangepast - mod]

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

13 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dag Nielsen vermij,

 

Bij Marktsegmentatie maakt men onderscheidt tussen vier segmentatiecriteria:

- Geografisch

- Demografisch

- Socio-economisch

- Psychografisch

 

Bij geografisch kun je denken aan eeen land, regio, streek stad, etc.. maar ook aan klimaatzones of postcodegebied.

 

Bij demografisch wordt de markt ingedeeld naar kenmerken als leeftijd, burgelijke staat, geslacht, gezinsgrootte etc..

 

Bij socio economische criteria moet je denken aan inkomen beroep opleiding, woonsituatie of sociale klasse.

 

en bij Psychografische segmentatie moet je denken aan persoonskenmerken en levenstijl.

 

Hopelijk heb je er iets aan.. Groeten

 

Wil je nog meer info dan hoor ik het!

Link naar reactie
  • 0

Beste mensen,

 

Ik ben met een marketingplan bezig en loop vast op de segmentatie. Mijn vraag is: Segmenteer ik alleen op de eindgebruikers (consumenten) of ook op de zakelijke afnemers (die min of meer weer diezelfde consumenten bedienen)?

Of noem ik alle potentiele afnemersgroepen, zowel zakelijk als particulier?

 

Best lastig nog dat marketing.

 

Bedankt voor de reactie.

 

Groetjes, Nielsen

 

Dat hangt af van het doel van het onderzoek. Segmentering is geen doel maar een middel. Wat wil je bereiken met je segmentering?

 

Mira

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de reacties.

Dit is voor een bestaand bedrijf dat nieuw leven is ingeblazen. Ik maak nu een marktbewerkingsplan. Daarin wil ik de markt segmenteren en mijn doelgroepen benoemen.

 

Ik ken de segmentatiecriteria. Uiteindelijk zijn de eindgebruikers van mijn product altijd consumenten terwijl deze consumenten via zakelijke partners van ons beleverd kunnen worden.

 

Segmenteer ik nu alleen op eindgebruikers of ook op die zakelijke partners?

 

Ik hoor het wel. Bedankt alvast!

 

grt Nielsen

Link naar reactie
  • 0

In het geval jij levert aan je zakelijke partners kan je die ook segmenteren, maar dit zou je dan kunnen doen om bijv. te kijken aan welke zakelijke partners je die producten wilt leveren. Uiteindelijk zal je toch ook consumenten moeten segmenteren om te kijken wie nou de uiteindelijke doelgroep is.

 

Voor hulp met segmenteren -> www.prizm.nl

 

Succes,

 

- Sander

Stel niet uit tot morgen wat je vandaag door een ander kunt laten doen!

 

-- in oprichting! --

Link naar reactie
  • 0

Bij Marktsegmentatie maakt men onderscheidt tussen vier segmentatiecriteria:

- Geografisch

- Demografisch

- Socio-economisch

- Psychografisch

 

Ik mis gebruik en gedrag. Een biermerk mikt bijvoorbeeld op heavy users of kroegbezoekers. Je kan mikken op switchers of heavy users. Dat is tamelijk basic en staat in elk marketingleerboek.

 

Paar links:

 

How to Segment Your Market

How to Segment Your Internet Market

How To Segment Customers

 

Een ander onderscheid dat mogelijk relevant is, zijn kopers versus gebruikers. Bij een kinderproduct is dat evident. Kopers zijn doorgaans de ouders, gebruikers zijn hun kroost. De laatste groep kan omschreven worden als influentials. In B2B worden buyers en influentials samengevat onder de noemer decision making unit. De IT-manager dient bv de financieel manager te overtuigen van een investering.

 

Jouw zakelijke afnemers zijn waarschijnlijk de wederverkopers? Dat is primair een distrtibutievraagstuk, maar je kan het in je segmentering meenemen. Wil je een nieuw biermerk positioneren bijvoorbeeld, dan kun je mikken op heavy users in het noorden van het land die veel in een bepaald soort kroegen komen. Je segmenteert dan ahw op een gedragscomponent, simpelweg omdat je deze vorm van distributie de meest kansrijke acht in je introductiefase.

 

Er zijn zat marketingplannen waarin de wederverkopers belangrijker zijn dan de eindgebruikers. Staat een product eenmaal op het schap, dan verkoopt het vanzelf: is de onderliggende redenering. Of die juist is, dat hangt ervan af. ;)

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

 

Echter, wij willen eigenlijk elke MKB'er in heel Nederland kunnen helpen.

 

 

Er is verschil tussen willen en kunnen. Als je uitgaat van je beschikbare capaciteit, kun je waarschijnlijk slechts een fractie van alle MKBers helpen. Dat stelt je in staat om te mikken op de meest kansrijkse segmenten. Daarvoor maak je dan een marktanalyse: waar liggen de kansen? Daar kun je je marketingbeleid op afstemmen.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Zoek eens op zes w's... een afnemersanalyse kunnen wij niet voor je invullen. Ben jij dé marketeer voor dit startende bureau?

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Bij Marktsegmentatie maakt men onderscheidt tussen vier segmentatiecriteria:

- Geografisch

- Demografisch

- Socio-economisch

- Psychografisch

 

Ik mis gebruik en gedrag. Een biermerk mikt bijvoorbeeld op heavy users of kroegbezoekers. Je kan mikken op switchers of heavy users. Dat is tamelijk basic en staat in elk marketingleerboek.

 

Wat jij noemt valt onder Psychografisch. Deze 4 punten hebben nog vele sub-segmenten zoals leeftijd, inkomen, welke laag van de maatschappij etc.

 

Ohh Edit: Terug on Topic!

Voorbeeld: Als het product een rolstoel is voor bejaarden en jij gaat alleen in Nederland zitten met het product.

Geografisch: Nederland, Europa. welke steden? Locaties: Ziekenhuizen, verzorgingshuizen, ...

Demografisch: 65+ (de ouderen), inkomen

Psychografisch: persoonlijkheden

Socio-economisch: Gebruik van het product, beginnende gebruikers of niet, ...

 

 

The 7 habits of highly effective people, een aanrader.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 143 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.