• 0

youngtimer als zakelijke auto?

ik ben dit jaar voor mezelf begonnen en heb de reiskosten van 0,,19  p km vergoeding van mijn prive auto ingediend. Nu wil ik  mijn youngtimer zakelijk zetten per 1 januari.  Ik wil geen km stand bijhouden dus heb ik begrepen dat ik dan 1.5% van de cataloguswaarde vd marge auto moet betalen, dit is dan 221 euro per jaar. Moet ik deze dan eind van t jaar 2021 aan de belastingdienst betalen?

Mijn bijtelling is 35% van 1500 euro=525 euro, dit bedrag moet ik dan dus inkomstenbelasting overbetalen.

Ik rijd overigens weinig met de auto zowel prive als zakelijk is het sowieso voordelig voor mij? Mijn verzekering en wegenbelasting van in totaal 717,44 mag ik dan gaan opgeven om btw af te trekken en als totaal van mijn winst af te trekken?  

Hopelijk kan iemand mij helpen met al mijn vragen en hoe ik het allemaal moet aanpakken.....

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0
(aangepast)
1 uur terug, doorpy zei:

ik ben dit jaar voor mezelf begonnen en heb de reiskosten van 0,,19  p km vergoeding van mijn prive auto ingediend. Nu wil ik  mijn youngtimer zakelijk zetten per 1 januari. 

Dit zou het eerste jaar moeten zijn dat  je de 0,19 ct/km indient en dat zou dan voor de aangifte Inkomstenbelasting 2020 moeten gebeuren die je in 2021 doet. De auto wordt daarmee een privé auto die je ook zakelijk gebruikt. Je kunt daarna niet zomaar meer met de auto van privé naar zakelijk schuiven.

aangepast door Wim van Rijn
Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
1 uur terug, doorpy zei:

ik ben dit jaar voor mezelf begonnen en heb de reiskosten van 0,,19  p km vergoeding van mijn prive auto ingediend. Nu wil ik  mijn youngtimer zakelijk zetten per 1 januari.  Ik wil geen km stand bijhouden dus heb ik begrepen dat ik dan 1.5% van de cataloguswaarde vd marge auto moet betalen, dit is dan 221 euro per jaar. Moet ik deze dan eind van t jaar 2021 aan de belastingdienst betalen?

Mijn bijtelling is 35% van 1500 euro=525 euro, dit bedrag moet ik dan dus inkomstenbelasting overbetalen.

Ik rijd overigens weinig met de auto zowel prive als zakelijk is het sowieso voordelig voor mij? Mijn verzekering en wegenbelasting van in totaal 717,44 mag ik dan gaan opgeven om btw af te trekken en als totaal van mijn winst af te trekken?  

Hopelijk kan iemand mij helpen met al mijn vragen en hoe ik het allemaal moet aanpakken.....

 

1 uur terug, doorpy zei:

Ik wil geen km stand bijhouden dus heb ik begrepen dat ik dan 1.5% van de cataloguswaarde vd marge auto moet betalen, dit is dan 221 euro per jaar.

Die 1,5% is alleen voor de BTW. De inkomstenbelasting komt daar bij.  Voor inkomstenbelasting geldt het volgende als je niet de kilometers wilt bijhouden.

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/winst/inkomstenbelasting/veranderingen-actueel-jaar/bijtelling-privegebruik-auto-2020

 

Je hebt het over een bijtelling van 35%. Ik dacht dat de bijtelling in het verleden maximaal 25% was. Van welk jaar is de auto? Datum eerste toelating bedoel ik.

aangepast door Wim van Rijn
Link naar reactie
  • 0
2 uur geleden, doorpy zei:

ik ben dit jaar voor mezelf begonnen en heb de reiskosten van 0,,19  p km vergoeding van mijn prive auto ingediend. Nu wil ik  mijn youngtimer zakelijk zetten per 1 januari. 

 

Dat kan niet. Je zult die keus eigenlijk nu al moeten maken, dus op het moment van oprichting van de eenmanszaak (als je de auto toen meteen zakelijk gebruikte) of het moment van aanschaf van de auto (als je de eenmanszaak toen al had). Dat betekent dus dat je die keuze éénmalig maakt. Bij aanvang onderneming of aanschaf auto. Je definitieve keuze maak je overigens bij het indienen van je daadwerkelijke aangifte over het desbetreffende jaar. Als je dus de youngtimer alsnog zakelijk wil etiketteren, dan geef je volgend jaar aan dat de auto meteen zakelijk was. Dan draai je simpelweg de vergoeding van 19 ct/km terug, trek je autokosten alsnog af en pas je de bijtelling toe. Of als je uiteindelijk de auto gewoon privé laat, dan kun je alles laten zoals het is.

 

3 uur geleden, doorpy zei:

Ik wil geen km stand bijhouden dus heb ik begrepen dat ik dan 1.5% van de cataloguswaarde vd marge auto moet betalen, dit is dan 221 euro per jaar. Moet ik deze dan eind van t jaar 2021 aan de belastingdienst betalen?

 

Je moet twee zakelijk uit elkaar houden: omzetbelasting en inkomstenbelasting. Je mag de auto zakelijk etiketteren voor de omzetbelasting én de inkomstenbelasting, maar je mag de auto ook zakelijk etiketteren voor de omzetbelasting óf de inkomstenbelasting, of zelfs voor de omzetbelasting nóch de inkomstenbelasting.

 

Als je de auto voor de omzetbelasting zakelijk etiketteert en je houdt geen kilometers bij, dan mag je alle btw terugvragen op alle autokosten (mag ook nog in het laatste kwartaal, voor de kosten van de kwartalen ervoor als dat bij elkaar minder dan 1000 euro is). Op de btw-aangifte van het laatste kwartaal pas je dan een btw-correctie van 1,5% toe. Je krijgt dus de btw op je kosten terug en de btw-correctie voor privégebruik wordt daarmee verrekend. Omdat je deze keus eigenlijk definitief maakt in kwartaal 4, zul je uiterlijk 31 januari 2021 moeten besluiten om de auto al dan niet zakelijk te etiketteren.

 

Voor de inkomstenbelasting geldt een beetje hetzelfde. Als je kilometers bijhoudt, mag je alle autokosten (inclusief afschrijving) aftrekken van de winst, maar moet je wel een bijtelling betalen van 35% van de dagwaarde. Je mag dan echter geen 19 ct/km belastingvrij meer vergoeden en zult de reeds betaalde vergoedingen moeten terugdraaien. Omdat je deze keus definitief maakt bij de aangifte over 2020, zul je deze keus dus uiterlijk 30 april 2021 moeten maken door dit als zodanig te verwerken in die aangifte.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 1
7 uur geleden, doorpy zei:

Mijn verzekering en wegenbelasting van in totaal 717,44 mag ik dan gaan opgeven om btw af te trekken en als totaal van mijn winst af te trekken?  

 

Verzekeringen en wegenbelasting zijn btw vrij, die boek je in zijn geheel als kosten.

 

7 uur geleden, doorpy zei:

Ik rijd overigens weinig met de auto zowel prive als zakelijk is het sowieso voordelig voor mij?

 

Rijden in een youngtimer met een lage dagwaarde is aantrekkelijker om zakelijk te rijden zeker als je weinig km rijd, onderhoudskosten kan je ook aftrekken. alleen kunnen die kosten ook een blok aan je been worden.

 

4 uur geleden, prinsrachid zei:

Voor de inkomstenbelasting geldt een beetje hetzelfde. Als je kilometers bijhoudt, mag je alle autokosten (inclusief afschrijving) aftrekken van de winst, maar moet je wel een bijtelling betalen van 35% van de dagwaarde.

 

Volgens mij hoef je met bijtelling geen km bij te houden, Ik doe het in ieder geval niet juist om dat soort administratie te ontlopen. Nog nooit gezeur gehad met de BD. :slightly-smiling-face:

 

 

Link naar reactie
  • 0
1 uur terug, henkh zei:

Volgens mij hoef je met bijtelling geen km bij te houden, Ik doe het in ieder geval niet juist om dat soort administratie te ontlopen. Nog nooit gezeur gehad met de BD. :slightly-smiling-face:

 

Oh, dat ik bedoelde inderdaad ook! "als je géén kilometers bijhoudt" :face-with-hand-over-mouth: Bedankt voor de oplettendheid. 

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0
8 uur geleden, Wim van Rijn zei:

 

Die 1,5% is alleen voor de BTW. De inkomstenbelasting komt daar bij.  Voor inkomstenbelasting geldt het volgende als je niet de kilometers wilt bijhouden.

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/winst/inkomstenbelasting/veranderingen-actueel-jaar/bijtelling-privegebruik-auto-2020

 

Je hebt het over een bijtelling van 35%. Ik dacht dat de bijtelling in het verleden maximaal 25% was. Van welk jaar is de auto? Datum eerste toelating bedoel ik.

Van welk jaar is de auto?  1999

Link naar reactie
  • 0
6 uur geleden, prinsrachid zei:

zult de reeds betaalde vergoedingen moeten terugdraaien

ik heb deze alle 3 kwartalen doorgegeven via de omzetbelasting. Kan ik deze gewoon corrigeren nu voor t laatste kwartaal? Ik kan de vergoedingen van 0,19 p km  gewoon verwijderen via e-boekhouden. Is dit dan opgelost?

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 217 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.