Jump to content
Kees Spekbokking
Verberg

Hoe verkoop ik online marketing aan ondernemers?

Geacht forumlid,

 

Een korte voorstelronde, mijn naam is Kees, nieuw als lid op Higherlevel hoewel ik al jaren in alle anonimiteit meelees ;-)

Ik werk inmiddels een kleine tien jaar als freelance verkoper in de bouwbranche en ben in het verleden fulltime online ondernemer geweest met enkele webshops/sites.

 

Omdat ik momenteel de luxe heb rond te kunnen komen van enkele uren werken per week wil ik er graag iets bij gaan doen. Online marketing trekt mij in het bijzonder omdat het een dynamische tak van sport is en je met de juiste insteek een interessante meerwaarde kunt bieden aan bedrijven. Vanuit mijn eigen ervaring binnen de online marketing weet ik dat er veel kaf tussen het koren zit in de branche.  Vaak bouwt men een standaard (flut) website, schrijven een paar pagina"s en brengen een maandelijks abonnement van een paar uurtjes werk per maand in rekening .  De ondernemer wacht geduldig af maar de extra omzet en klanten blijven vervolgens uit. Zolang de klant niet aan de bel trekt blijft het meestal akelig stil aan de andere kant en gebeurt er weinig tot niks. De ondernemer in kwestie zoekt een partner die serieus met hem meedenkt en alles op alles zet om online succes te realiseren, het marketingbureau heeft enkel belang bij uurtjes schrijven en bij de uiteindelijke resultaten ligt vaak geen enkele prioriteit. 

 

Uiteraard weet ik dat niet ieder online marketingbureau zo te werk gaat maar weet vanuit eigen ervaring dat het lastig is om de prutsers van de toppers te scheiden. Veel van mijn avonturen op dit gebied liepen dan ook uit op een grote teleurstelling. Door vaak op mijn snufferd te gaan heb ik inmiddels een netwerk aan mensen om mee heen opgebouwd die erg goed zijn in wat ze doen en geen gebakken lucht leveren maar keiharde resultaten. Om deze reden speel ik met het idee om zelf een online marketingbureau starten.

Mijn plan is om plaatselijke ondernemers te benaderen, een overeenkomst met ze te sluiten en de marketingopdrachten vervolgens uit te besteden binnen mijn eigen netwerk zodat men waar voor hun geld krijgt.

 

Uiteraard ben ik aan het brainstormen hoe ik het beste om tafel kan komen bij mijn toekomstige klanten. Binnen de online marketing is de concurrentie moordend en daardoor zal ik aan de bak moeten om klanten te krijgen. Uiteraard zal ik als start eerst de ondernemers binnen mijn eigen netwerk benaderen maar er komt natuurlijk een einde aan dit laag hangende fruit.

Aan klanten komen via Google Ads of Social lijkt mij gezien de concurrentie en de bijbehorende klikprijzen niet direct erg interessant. Koude (telefonische) aquisitie is in de praktijk tegenwoordig vaak een erg harde noot om te kraken en heeft daarom ook niet direct mijn voorkeur. Het koud binnenstappen bij bedrijven spreekt mij meer aan maar de succesratio hiervan gaat mij pas duidelijk worden vanaf het moment dat ik het ga doen. 

 

Vandaar mijn vraag aan jullie, met welke insteek kan ik in jullie ogen het beste in beeld komen bij mijn toekomstige klanten? Hoe komen andere marketingbureaus hoofdzakelijk aan hun klanten?

 

Ik ben erg benieuwd naar jullie ideeën en waardeer het enorm als je de moeite neemt met mij mee te denken.

 

Met vriendelijke groet,

 

Kees 

 

 

 

 

 

Edited by Kees Spekbokking
Link to post
Share on other sites

8 answers to this question

Recommended Posts

  • 0

Welkom als actief deelnemer van HL!

 

Ergens binnen stappen is ook koude acquisitie... dus je zoekt het wel in die hoek.

 

Een training kan jou helpen om gesprekken in goede banen te leiden en de grootst mogelijke kans op succes te creëren.

 

Voor je bedrijven gaat benaderen, doe je (uiteraard) eerst onderzoek naar hoe jouw propositie bij hen zou kunnen passen...


Succes & Groet, Hans van den Bergh, Horeca- & Recreatie-ondernemer VOF De Witte Boerderij, A.C.T.I.V.E. (Adviseur, Coach, Trainer, Inbrenger Van Expertise) in Marketingmanagement, Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht (Arbeidsrechter.nl)

(Let Op: Mijn reacties als vrijwillig Moderator zijn op basis van toetsing aan de forumregels, als lid zijn deze op persoonlijke titel)

Link to post
Share on other sites
  • 0

Dag Hans,

 

Dank voor je reactie, ik zie de koude benadering wel als mogelijke optie omdat ik hier ook ervaring mee heb op andere gebieden maar het is uiteraard niet de meest comfortabele manier om klanten te werven. De dagen dat ik met mijn ziel onder mijn arm weer naar buiten liep nadat de zoveelste prospect mij de deur had gewezen staan nog in mijn geheugen gegrift haha 

 

Eigenlijk ben ik op zoek naar een manier om leads te genereren zonder weer en wind te hoeven trotseren of constant afgebekt te worden aan de telefoon, ik denk/hoop dat er effectievere manieren zijn om mijn einddoel te bereiken. Uiteraard ga ik op pad met een passende propositie, mijn voornamelijke uitdaging is: hoe kom ik om tafel te zitten.

 

Link to post
Share on other sites
  • 0

 

Volgens mij is er een grijs gebied tussen affiliate-marketing (met tussenpersonen) en recommendation (klant werft klant) in de vorm van betaalde aanbeveling. Een betaalde aanbeveling is afkomstig van een klant die constateert dat de dienstverlener waarmaakt wat beloofd is.

 

Je praat over online marketing service-providers die op abonneebasis werken (enkelen veroorzaken veel ellende, want die verkopen vierjarige abonnementen waarvoor ze slechts twee weken werk verzetten) en je praat over uurtje-factuurtje leveranciers. Dat zijn twee verschillende zaken.

 

Denk eens aan een abonnement-model waarbij de dienstverlening transparant is en de resultaten controleerbaar. Ik vergelijk dat met bestaande dienstverleners die niet transparant zijn. Die bouwen zgn landingspagina's in een tweede website van waaruit een linkschema naar de oorspronkelijke website wordt gelegd. Die tweede website wordt versterkt met Google Ads en Google Banners, en het verkeer dat daar ontstaat wordt zichtbaar gemaakt in een dashboard dat is gemaakt met Google Data Studio. Helaas zijn de bronnen van dat dashboard niet toegankelijk, dus de data van Google Ads en Google Banner Network zijn onzichtbaar en de clickrates en clickpaths blijven onbekend. Dat kan veel transparanter.

No-cure, no-pay is lastig, maar je kan performance inbouwen in de beloning door bv te beginnen met een nulmeting en de beloning te koppelen aan meetbare verbetering op termijn: collaborative online performance initiative!


Zucht...

Link to post
Share on other sites
  • 1

Zo te zien heeft de online marketeer zelf dringend behoefte aan marketing... :slightly-smiling-face:

 

Je hebt een oplossing bedacht en nu zoek je klanten met een bijpassend probleem: dat is de wereld op zijn kop. 

 

Die oplossing bestaat bovendien al, want je gaat opdrachten voor online marketing uitzetten bij andere online marketeers. En die voldoen veelal niet eens, zeg je zelf. (Dat ben ik wel me je eens overigens, maar online marketing is nu eenmaal geen marketing.)

Link to post
Share on other sites
  • 0

 

Als je nou naar de klassieke catalogue marketing kijkt die we aan het begin van de industriële revolutie zagen opkomen (meubels bestellen uit een zwart-wit catalogus) dan zijn er wel overeenkomsten met online marketing. We zijn nu echter beter in staat om touchpoints te registreren en op basis van gedrag te manoeuvreren, maar ik vrees dat alle online tools de balans wel doen doorslaan naar doe-het-zelven en dat gaat vooral ten koste van de creativiteit en grafische kwaliteit.

 

Nerds neigen naar voorspelbare redeneer-oplossingen en ze mijden het onbekende.


Zucht...

Link to post
Share on other sites
  • 0
Op 29-12-2020 om 19:26, Kees Spekbokking zei:

Eigenlijk ben ik op zoek naar een manier om leads te genereren zonder weer en wind te hoeven trotseren of constant afgebekt te worden aan de telefoon

Wellicht door eerst je kennis online te delen (eigen blog of YouTube/TikTok), waarbij de doelgroep bovendien de mogelijkheid krijgt om meer informatie (whitepaper, ebook) te ontvagen na het geven van hun gegevens (e-mail/telefoon).

Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

  • Bring your business plan to a higher level!

    All topics related to entrepreneurship are discussed on this forum.

    • Ask your entrepreneur questions
    • Answers / solutions from fellow entrepreneurs
    • > 65,000 registered members
    • > 100,000 visitors per month
    •  Available 24/7 / within <6 hours of response
    •  Always free

  • Who's Online

    Er is 1 lid online en 117 gasten

    (See full list)    
  • Also interesting:

  • Ondernemersplein



EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept