• 0

Brexit: akkoord betekent douaneformaliteiten met VK vanaf 1 januari 2021

Aanbevolen berichten

21 antwoorden op deze vraag

  • 1
(aangepast)

 

Eigenlijk niet, ik pluk het meeste rechtsreeks van de website van de EC.  Er gaat nog wel eens wat verloren in de uitleg...... Helaas bij nader inzien ook in dit bericht van de douane. Alhoewel behoorlijk compleet en redelijk eenvoudig te volgen is het stukje over de oorsprong  niet helemaal af. "Dit betekent dat u moet kunnen aantonen waar goederen zijn gemaakt of bewerkt" zou gelezen moeten worden dat goederen gemaakt of bewerkt moeten zijn in de EU (of omgekeerd in GB).  De oorsprong moet door de exporteur bevestigd worden met een verklaring op de factuur/pakbon en bij zendingen van meer dan 6000 Euro mag dat alleen als de exporteur bij de douane is geregistreerd (Registered Exporter).  Zonder oorsprongsverklaring  betaalt de Engelse klant alsnog invoerrechten.

aangepast door Bert.
Link naar reactie
  • 0

Volgens mij zijn het uitdagende tijden voor jou vakgebied..

Ik ben blij dat ik op dit moment er niet veel mee te maken heb.. verdiep me er halverwege 2021 wel eens in als de stofwolken zijn opgetrokken.

Succes met alle nieuwe formaliteiten en bijbehorende onduidelijkheden Bert.

Link naar reactie
  • 0
19 uur geleden, Bert. zei:

Link werkt bij mij wel??. Verder is het gewoon ter info, iedereen moet verder maar zien wat die er uit haalt.

 

Het is wel een ietsepietsie behulpzamer als je een korte intro schrijft waarom die link van belang is, en dat ook in de kopregel samenvat. Dit forum heeft inmiddels al tientallen topics die met Brexit te maken hebben, dus een link over de schutting gooien en daar Brexit boven zetten is zoiets van: zoek het zelf maar uit. Maar dat zeg je eigenlijk ook al.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
3 uur geleden, atlas1302 zei:

Het is gewoon zaken doen met een derde wereldland, zoals China,

Vier-en-een-half-jaar heeft iedereen de tijd gehad om zich voor te bereiden. Dus waarom nu nog paniek hebben?


Hetzelfde geldt voor China en de Corona-crisis. Wie  voor 100% afhankelijk is (geweest) van leveringen uit China, dan heeft diegene een onverantwoord ondernemersrisico genomen.

 

Business in 2021 is as usual ... an ongoing and unchanging state of affairs despite difficulties or disturbances.

 

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
3 uur geleden, Cosara zei:

Hetzelfde geldt voor China en de Corona-crisis. Wie  voor 100% afhankelijk is (geweest) van leveringen uit China, dan heeft diegene een onverantwoord ondernemersrisico genomen.

 

Zelfs als je gelijk hebt, hoef je dat niet perse in het gezicht van de getroffen ondernemers te smeren. Ik wens jou een 2021 met ietsje meer empathie. :thinking-face:

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 1
(aangepast)

Ben het inmiddels van harte met TwaBlaeens dat ik de titel wat duidelijker had moeten maken, ik heb blijkbaar onderschat dat men hier wel graag reageert maar niet de moeite neemt  om even door te klikken.  Misschien dat één van de mods dit nog kan aanpassen. Voor de volledigheid, dit heeft niets te maken met paniek, gaat niet over de Brexit an sich die we inderdaad al, voorbereid of niet, ruim vier jaar hadden zien aankomen maar  over de praktische uitvoering van de EU UK TCA.  Een handelsakkoord dat, op zijn zachtst gezegd, ter elfder ure nog er doorheen is gedrukt, dus eigenlijk gewoon nieuwswaardig. Het is inderdaad "gewoon handel" met derde landen (ik reken China en de US als twee van de grootste wereldeconomieën niet tot  de derde wereldlanden 🙂), alhoewel, gewoon handel?, met China en de US heeft de EU geen FTA's dus er komt wel wat meer bij kijken. Niet helemaal business as usual.........

aangepast door Bert.
Link naar reactie
  • 0

TItel aangepast

Bij het (door)plaatsen van een (nieuws)artikel van een andere site zou de forumsoftware de titel en een intro of samenvatting eigenlijk automatisch moeten overnemen (zoals social media dat vaak doen met het Open Graph-protocol van Facebook en de Twitter-aanvullingen daarop). Lijkt mij een technisch mooie verbetering voor 2021: we zetten dat op de verlanglijst!

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
31 minuten geleden, Bert. zei:

... ik heb blijkbaar onderschat dat men hier wel graag reageert maar niet de moeite neemt  om even door te klikken.  

 

Dit forum wordt bezocht door wekelijks duizenden ondernemers met uiteenlopende belangstellingen. Die komen niet alllemaal op de voorpagina terecht, maar als ze daar voorbij komen is het wel handig als de etalage van het forum vol staat kopregels die snel duidelijk maken waar het over gaat. Niet op een archief-manier maar op een voorpagina-manier. 

Dat is niet alleen een suggestie aan topic-plaatsers maar ook een terugkerend thema voor moderatie. Die voorpagina is knooppunt Ouderijn, dus alles wat niet bijdraagt aan de flow is een blokkade. Brexit is voor veel ondernemers relevant, maar op allerlei manieren. Topic openklikken en vervolgens doorklikken, enkel om vast te stellen dat de info toch niet van belang is, dwingt bezoekers tot twee overbodige handelingen. Negatieve UX! Vandaar dat het helpen aanpassen van kopregels ook een belangrijke mod-taak is.

 

Wat fijn trouwens dat mensen de moeite nemen om te reageren. :smiling-face-with-hearts:

 

aangepast door TwaBla

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
15 uur geleden, Bert. zei:

Ben het inmiddels van harte met @TwaBlaeens dat ik de titel wat duidelijker had moeten maken, ik heb blijkbaar onderschat dat men hier wel graag reageert maar niet de moeite neemt  om even door te klikken.  Misschien dat één van de mods dit nog kan aanpassen. Voor de volledigheid, dit heeft niets te maken met paniek, gaat niet over de Brexit an sich die we inderdaad al, voorbereid of niet, ruim vier jaar hadden zien aankomen maar  over de praktische uitvoering van de EU UK TCA.  Een handelsakkoord dat, op zijn zachtst gezegd, ter elfder ure nog er doorheen is gedrukt, dus eigenlijk gewoon nieuwswaardig. Het is inderdaad "gewoon handel" met derde landen (ik reken China en de US als twee van de grootste wereldeconomieën niet tot  de derde wereldlanden 🙂), alhoewel, gewoon handel?, met China en de US heeft de EU geen FTA's dus er komt wel wat meer bij kijken. Niet helemaal business as usual.........

De misvatting over derde landen, dat hoeft i.d.d. geen achtergebleven armoedig gebied te zijn. Een mooie uitleg lees je hier: derde land

Quote

China en de US heeft de EU geen FTA's

We praten toch over het UK, Boris is als een gek begonnen met handelsovereenkomsten af te sluiten, Amerika zal daar wel zin in hebben en China toch wel. Dat er meer bij komt kijken om overzee te handelen en te wandelen dat is logisch, en daar komt de EU en UK achter nu de Brexit een feit is. Schotland wil nu ook al op eigen benen staan, dus een SCHexit staat op de volgende agenda.

Link naar reactie
  • 0
16 uur geleden, TwaBla zei:

Zelfs als je gelijk hebt, hoef je dat niet perse in het gezicht van de getroffen ondernemers te smeren.

Ik wens jou een 2021 met ietsje meer empathie.

Met empathie heeft dat hoegenaamd niets te maken.
De waarheid is te vaak iets wat menigeen niet wil zien of horen.

Voor iedereen die daar problemen mee heeft ... in 2021 gaat daar niets aan veranderen.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479
Op 31-12-2020 om 02:50, TwaBla zei:

Brexit = per 1 januari geen invoerrechten maar wél voorwaarden

 

Zie ook het nieuwsbericht van RVO : Brexit en preferentiële oorsprong: voorkom dat u invoerrechten moet betalen

"Handel je met het VK en wil je liever geen invoerrechten betalen over jouw producten? Dan is het belangrijk om te kijken hoe je gebruik kunt maken van de afspraken die de EU en het VK hebben gemaakt."

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie
  • 0

Eerst maar eens zien dat je douanesoftware krijgt of een expediteur om het voor je te regelen, anders valt er weinig preferentie te claimen, vraag 5, 6 en 7 uit de Top40.

 

https://download.belastingdienst.nl/douane/docs/20201231 Top-40 meest gestelde vragen Brexit en Douane.pdf

 

PS @atlas1302

 

Op 2-1-2021 om 12:50, atlas1302 zei:

De misvatting over derde landen, dat hoeft i.d.d. geen achtergebleven armoedig gebied te zijn. Een mooie uitleg lees je hier: derde land

 

Niet helemaal on-topic maar ik bedoelde deze uitleg. 

Link naar reactie
  • 0

Helemaal gelijk Bert, als een land geen lid is van de EU is het automatisch een derde land. Maar of een expediteur alles in het slotje heeft op dit moment, ik vraag het mij af. Het staat in de kinderschoenen en alles moet in de praktijk uitgevoerd en getest worden. 

 

Wat denk je van de Nederlandse vissers die zitten te wachten op een vergunning, hoe gaan ze dat controleren? Hoeveel mogen ze vangen? Het is allemaal nog veel te complex en sommige dingen waarschijnlijk niet eens uitvoerbaar of zeer moeilijk.

Link naar reactie
  • 0

Kennis bij de expediteurs is het probleem niet, evenmin als de software. Het is zoals je zelf  ook al schreef "gewoon handel met een derde land" en daar zijn we in NL wel aan gewend. Het probleem zit in de aantallen, méér aangiftes en controles, met te weinig expediteurs en douane ambtenaren, keuringsmeesters, dierenartsen enzovoorts. En teveel "nieuwkomers" die te maken krijgen met tariefclassificatie, oorsprongsregels en dergelijke. Ik denk dat zelfs de Top40 voor bedrijven die tot nu toe niets te maken hadden met douane nog lastig leesvoer is. 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 240 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.