• 0

BTW boekingen

L.S.,

 

Ik gebruik een standaard rekeningschema voor mijn boekhouding, zoals het pakket wat ik gebruik voorstelde. E.e.a. betekent dat de rekeningen 1501 (btw 19% op omzet), 1503 (btw 19% op inkoop) automatisch worden gevuld en dat op basis van deze rekeningen een BTW-opgave is te genereren.

 

De btw die ik betaal boek ik op 1560 (betaalde omzetbelasting).

 

Hoe kan ik nu een goed overzicht krijgen van de nog openstaande btw vordering door de belasting?? Moet ik dan een andere grootboekrekening gebruiken om de btw tegen elkaar weg te strepen?? En zo ja, welke rekening kan ik hiervoor gebruiken??

 

Bij voorbaat dank,

Jan.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

 

De btw die ik betaal boek ik op 1560 (betaalde omzetbelasting).

 

 

Hallo,

Die rekening 1560 in jouw rekeningschema komt bij mij dus niet (meer) voor.

 

Zodra je het BTW-aangifteformulier ( maand of kwartaal) ontvangen hebt ga je aan het einde van die periode eerst met een zakjapanner controleren of de omzetrekening correspondeert met met rek 1501 en uiteraard ook de inkooprekening met rek 1503. Vervolgens ga je( voordat je gaat boeken in de nieuwe periode) het BTWaangifteformulier invullen en krijg je onheroepelijk een betalingsverschil omdat het btwformulier vraagt naar afgeronde ofwel gehele euro's.Wanneer je in de aangifte naar beneden afrondt, hetgeen is toegestaan, onstaat er meestal/altijd een voordelig/positief betalingsverschil. Na betaling van het BTW-bedrag conform btw-aangifte boek je vanuit het bankboek de volgende journaalpost

 

debet) rek 1501 € ......

credit) rek 1503 €......

credit) rek bank €......

credit) betalingsverschillen (groep 4) € .....

( controleer ff of de journaalpost glad loopt )

 

Daarna kun je steeds en contninu de te betalen btw zien door het verschil tussen de grootboekrekeningen 1501 en 1503.

 

groeten Ad

 

 

Link naar reactie
  • 0

 

Kan ik niet een grootboekrekening openen met de titel 'BTW vereffening' oid??

 

 

Hallo,

 

Rekening 1560 ( betaalde BTW) is al een tussenrekening maar je zou er dan nog een moeten openen bijvoorbeeld "gereserveerde BTW.

Dit zijn dan alle twee balansrekeningen.

Ik zie echter het voordeel niet en naar mijn mening wordt het zelfs onnnodig gecompliceerd. Misschien heb je ook wel eens te maken met "terugontvangenBTW"

Uit eigen ervaring weet ik dat door het bankboek te raadplegen ik alle betaalde btw en ook terugontvangen btw goed in de picture heb.

 

groeten Ad

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 189 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.