• 0

EZ naar BV geruisloze omzetting - Hoe zit het met WKR + DGA Salaris

(aangepast)

Hallo Higherlevels,

 

Ik heb voor 1 oktober 2020 een Intentieverklaring + geleideformulier aangetekend naar de Belastingdienst gestuurd voor de geruisloze omzetting van mijn EZ naar BV. 

Ik ga deze omzetting in het nieuwe jaar regelen, echter vroeg ik me af of ik ook met terugwerkende kracht de werkkostenregeling van 2020 (3% van DGA salaris) nog kan doen. Lees op internet verschillende berichten dat je deze uitkering per se in 2020 moet hebben gedaan, geld dit ook voor geruisloze omzetters? 

 

Sowieso word dit interessante materie, want voorheen boekte ik gewoon geld van zakelijke rekening naar prive rekening en wordt dit in de inkomstenbelasting verwerkt als privé onttrekking. Ik neem aan dat  ik mijn privé onttrekking van 2020 moet verrekenen met mijn verplichte DGA-salaris van 46k en wanneer dit meer of minder is dat je dit moet verwerken.

 

Klopt dit?

aangepast door Groengras20
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Je gaat pas in loondienst vanaf het bestaan van de BV in juridische zin, dus ergens in 2021 (Let op dat je alles voor 1 april bij de notaris rond hebt!). Tot die tijd is er geen werkgever en dus geen wkr. Je geniet in die periode een voorbeloning via resultaat uit overige werkzaamheden in de IB. 

 

Wat je naar privé overmaakt, staat straks op je loonstrook als nettoloon. 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

BV zal  ergens in Jan, feb 2021 worden opgericht. 

 

"een voorbeloning via resultaat uit overige werkzaamheden"

 

Dat is gek. Dus de resultaten van mijn EZ kunnen wel met terugwerkende kracht worden berekend alsof ik vanaf 1 jan 2020 tm 31 dec 2020 een BV had maar deze BV wordt in die periode dus door niemand bestuurd. Er is geen DGA? 

 

Als dat klopt dan zal ik de €1.380 belastingvrije WKR (3% van 46k) dus helaas missen. Erg zuur, aangezien de BV tov EZ al zo weinig fiscale aftrekposten heeft.  

 

Dus samenvattend: alle prive onttrekkingen tot en met de BV werkelijk is opgericht valt onder resultaat overige werkzaamheden. De algemene heffingskorting en arbeidskorting gaat daar wel gewoon vanaf? (indien je natuurlijk niet te veel verdient/  naar mezelf in prive hebt overgeboekt)

 

Bedankt voor je hulp! 

 

aangepast door Groengras20
Link naar reactie
  • 1

De BV bestaat alleen voor de vennootschapsbelasting vanaf 1-1-2020. Juridisch pas vanaf de feitelijke oprichting. 

Je eenmanszaak stopt op 31-12-2019. Tussen dan en de datum van oprichting heb je geen winst uit onderneming (zoals met je eenmanszaak), maar krijg je een zogenaamde voorbeloning. Die is als loonkosten voor de BV aftrekbaar, maar belast in je IB als resultaat uit overige werkzaamheden. Doorgaans stel je de voorbeloning op het dga-loon. Wat je feitelijk tussen 1-1-2020 en de oprichting van de BV hebt opgenomen, gaat naar de rekening courant schuld tussen jou en de BV. De voorbeloning gaat weer van die schuld af. 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 269 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.