• 0

Eenmanszaak met andere activiteiten naast persoonlijke holding

Op de valreep van het jaar nog een vraag over constructies. Ik heb een persoonlijke holding waarvan ik mijn dagelijks loon krijg uitbetaald en een mooie reserve opbouw (je kent het wel). Deze holding is eerder dit jaar opgericht als onderdeel van een gebruikelijke constructie bij het omzetten van een VOF in een BV. 

 

Daarnaast heb ik al sinds jaar een dag een eenmanszaak waarin ik compleet andere werkzaamheden uitvoer, namelijk podiumkunst. Deze eenmanszaak maakt over het algemeen verlies (geeft niet, is een hobby die steeds serieuzer wordt, dus kan in de toekomst wel eens omslaan ;)). Dit betekent dat ik hier dus geregeld eigen geld inleg. Op dit moment doe ik dit vanuit privé, maar ik vraag me af of het niet linksom of rechtsom mogelijk is om dit te doen vanuit de reserve in mijn persoonlijke holding. (Nadeel vanuit privé is dat het mijn huishoudboekje drukt).

 

De mogelijkheden die ik hier zelf voor zie met mijn beperkte kennis:

  • De eenmanszaak opheffen en alle activiteiten vanuit de persoonlijke holding doen (fijn om van de extra administratie af te zijn; mogelijk risico's / minder overzicht?)
  • De eenmanszaak opheffen en aparte BV oprichten onder de holding (lijkt me niet de moeite / kosten waard)
  • Een lening van de holding aan de eenmanszaak (wat is hier mogelijk / toegestaan / aantrekkelijk?)

 

Kan iemand mij hierin adviseren? Of probeer ik iets heel vreemds te doen?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0
Op 30-12-2020 om 18:48, rhodes.music zei:

De mogelijkheden die ik hier zelf voor zie met mijn beperkte kennis:

  • De eenmanszaak opheffen en alle activiteiten vanuit de persoonlijke holding doen (fijn om van de extra administratie af te zijn; mogelijk risico's / minder overzicht?)
  • De eenmanszaak opheffen en aparte BV oprichten onder de holding (lijkt me niet de moeite / kosten waard)
  • Een lening van de holding aan de eenmanszaak (wat is hier mogelijk / toegestaan / aantrekkelijk?)

Je kunt natuurlijk een eenmanszaak (ez) runnen naast je bv/holding. Belangrijk is wel dat deze 2 werelden goed en duidelijk van elkaar zijn gescheiden. Je wilt voorkomen dat er onduidelijkheid ontstaat over de fiscale afrekening. 

 

De opties die je hebt geschetst, zijn ook een beetje dé opties waaruit je kunt kiezen. wat betreft lening, zou dat natuurlijk een lening aan jezelf zijn (gezien jij de eenmanszaak bent). Dus kun je standaard voorschriften lening dga volgen. Echter de activiteiten naar de holding verhuizen, of een ander bv oprichten, lijkt me een beter idee, gezien zo de verliezen uit podiumkunst, de winst in de bv drukken. als de holding ergens aandeelhouder is (bijv in je werkmaatschappij) zou ik de podiumkunst onder de werkmaatschappij uitvoeren. Hiermee blijft de oorspronkelijke bedoeling van een holding overeind staan (nl, scheiding bezittingen - werk). 

natuurlijk is het behouden van de ez ook een optie. eigen ingebrachte geld dekt de verliezen, negatief resultaat drukt uiteindelijk box 1 inkomen

 

Mod edit, geen acquisitie aub

Link naar reactie
  • 1

Activiteiten die je kennelijk fiscaal aangeeft als eenmanszaak bestempelen als hobby, kan gevaarlijk zijn.  Zeker als je met die activiteiten i.h.a. verlies maakt, want de fiscus zou zo maar eens kunnen besluiten om een punt te zetten achter die jaarlijkse aftrekpost op je overige box1-inkomen. 

 

Bij gemiddeld genomen een jaarlijks verlies, maar af en toe ook een klein plusje kan je de activiteit beter aanmerken als resultaat uit overige werkzaamheid (ROW), want bij verlies scheelt dat 14% niet-aftrekbaar verlies omdat je bij ROW geen recht hebt op de 14% MKB-winstvrijstelling die bij verlies dus nadelig uitpakt.

 

De betreffende activiteit inbrengen in je  BV heeft als risico dat de fiscus vindt dat je er extra DGA-loon voor moet krijgen = extra box1-IB (kosten en loon wel aftrekbaar in de BV), of dat alle uitgaven die de BV voor jouw hobby doet, worden aangemerkt als winstuitdeling = verkapt dividend, met als gevolg geen kostenaftrek in de BV, maar wel heffing van dividendbelasting en box2-IB bij jou.

 

Wat je overigens nogal eens ziet in dergelijke gevallen, is dat de BV de persoon sponsort in ruil voor de reclame die deze persoon voor de BV maakt via zijn hobby.  Maar ook daar wordt door de fiscus i.h.a. kritisch naar gekeken. Vindt die het geen reële = zakelijke  deal, dan merkt ze  de bovenmatige sponsorbijdragen i.h.a. aan als verkapt dividend.

Douwes Fiscale Diensten: Meester in Fiscaal Maatwerk www.douwesfiscalediensten.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 183 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.