Jump to content
ThanhNguyen
Verberg

Wat is een goed idee? Hoe toets jij jouw bedrijfsidee?

Heb jij een goed idee? en wil jij weten of je weinig concurrenten zult krijgen? Maak dan een strategie canvas. Een strategie canvas is een grafiek waar focus is gekoppeld aan onderdelen. Een voorbeeld:

Tesla:

Autopilot -> Hoog

Massa productie -> Hoog

Elektrisch rijden -> Hoog

Prijs ->Laag

Opties -> Laag

Maintenance -> Laag

 

Bekijk de strategie van jouw concurrenten en vergelijk dat met die van jou. Wat maakt jouw product/service anders? Wat doe jij beter dan je concurrent? Welke onderdelen vind jij minder belangrijk en welke minder? Op deze manier kan je heel snel scherp krijgen of jouw product/service anders is. Door prioriteiten te stellen op bepaalde onderwerpen, kan jij je kosten verlagen.

 

Hoe toets jij jouw idee?

 

 

Edited by Mikky Vrolijk
Titel aangepast
Link to post
Share on other sites

3 answers to this question

Recommended Posts

  • 1

Welkom op HL 

 

30 minuten geleden, ThanhNguyen zei:

Hoe toets jij jouw idee?

 

Een idee toets je op haalbaarheid, waardoor er een concept ontstaat. De basisvragen die hierbij gesteld worden, zijn o.a.: wat lost het idee op, zodanig dat men bereid is de portemonnee ervoor te trekken? Wat wil je ermee bereiken? Hoe is dat te bereiken en wat is ervoor nodig om het te bereiken?

 

Een 'strategie canvas' gebruiken die 'slechts' concurrentie vergelijkt, is m.i. een te mager uitgangspunt of: één middel tot doel verheffen.

 

Waar concurrentie is, kan ook een markt zijn, maar welke markt? Is dat een bestaande of een nieuwe markt?

 

Een bioscoop kan concurrentie zijn voor een theater,  een restaurant,  een casino, etc... maar dat hoeft niet. 

Waarmee en waarop wordt de concurrentie aangegaan? Dat zal eerst afgebakend moeten zijn (Abell), welke strategische richting is dan de beste (Ansoff en/of SWOT) en hoe breng je die onder in een samenhangende marketingmix (Kottler). 

 

Wat is de reden dat je dit specifieke middel in jouw eerste topic op dit forum zo speciaal onder de aandacht wilt brengen?


Succes & Groet, Hans van den Bergh, A.C.T.I.V.E. (Adviseur, Coach, Trainer, Inbrenger Van Expertise)-Consultant, gespecialiseerd in Belevenis-Economie & Leisure-Marketing, Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht (Arbeidsrechter.nl)

(Let Op: Mijn reacties als vrijwillig Moderator zijn op basis van toetsing aan de forumregels, als lid zijn deze op persoonlijke titel)

Link to post
Share on other sites
  • 1

Hoi Hans,

Ik vind het fijn dat er een forum bestaat waar ondernemers elkaar kunnen helpen. De post is bedoeld om mijn ervaring te delen met anderen. 

 

Met een strategie canvas krijg je snel duidelijk wat jouw concurrenten doen en waar jij staat in vergelijking met anderen. Juist door je te focussen op onderdelen wat de klant wil maar nog niet bestaat onderscheid jij jezelf van anderen. 

Link to post
Share on other sites
  • 0

Succes begin tussen de oren...

 

Een goed idee toets je eerst bij jezelf, als ondernemer.

Napoleon Hill schreef het boek ' Think and grow rich', een van de meest verkochte management boeken ter wereld.

Centraal in dit boek staat het dat de Mindset, de  innerlijke overtuiging de kern van het succes is. Zelfs in een zwaar concurrerende markt, is dit key. Denk maar aan Cool Blue, Oxio, Vandebron of Lebara. Los van hun unieke propositie, is het vooral de drijfveer van de ondernemer die het succes verklaart.

 

Dat neemt niet weg dat de ondernemer open moet staan voor de reacties in de markt en niet koppig door moet zetten. Maar innerlijke overtuiging, passie en doorzettingsvermogen, vergroot de kans op succes aanzienlijk.

 

Neem nu Tesla die in dit hoofdartikel als voorbeeld genoemd wordt. Tesla is lange tijd verliesgevend geweest. Velen hebben geadviseerd te stoppen, vooral in de eerste jaren. Het is de innerlijke overtuigingskracht en de kwaliteit van Elon Musk die het bedrijf gebracht heeft tot waar het nu staat. Niet het geniale idee, de concurrentie analyse of het businessplan.

 

Andre Hagelen
 

Edited by Hans van den Bergh
Bedrijfsnaam uit bericht verwijderd, deze mag in je handtekening
Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

  • Bring your business plan to a higher level!

    All topics related to entrepreneurship are discussed on this forum.

    • Ask your entrepreneur questions
    • Answers / solutions from fellow entrepreneurs
    • > 65,000 registered members
    • > 100,000 visitors per month
    •  Available 24/7 / within <6 hours of response
    •  Always free

  • Who's Online

    Er zijn 2 leden online en 156 gasten

    (See full list)    
  • Also interesting:

  • Ondernemersplein



EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept