• 0

Op loonlijst van eigen C.V.

Ik heb even een vraagje over in loondienst zijn van je 'eigen' C.V. Het is namelijk zo dat ik een C.V. heb waarvan de beherende vennoot een Ltd is. In de C.V. kom ik dus helemaal niet voor, ik ben alleen eigenaar van de Ltd. Kan ik nu in loondienst van mijn 'eigen' C.V. komen?

 

[titel aangepast - mod]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

21 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hoi,

nu ben ik geen expert, maar is het niet zo dat je bij een CV (persoonlijke ondernemingsvorm) je zelf niet op de loonlijst kan plaatsen. Je hebt dus alleen te maken met winst uit onderneming. Hoe dat bij een ltd zit weet ik niet.

 

Succes

Marc

 

Link naar reactie
  • 0

Doordat de ltd als eigenaar geld voor de cv is het risico in deze constructie voor zover ik weet beperkt tot je inleg eigen vermogen en dus qua risico gelijk is aan het risico bij een bv. Neemt niet weg dat het volgens mij voor een nederlandse cv onmogelijk is om op de loonlijst van de cv te staan. Net zo als het niet mogelijk is om als eigenaar op de loonlijst te staan van een eenmanszaak of vof.

 

je kan misschien wel vanuit de ltd een factuur versturen aan de cv voor verrichte werkzaamheden en zo inkomen onttrekken uit de CV. (?)

 

Vindt het wel een interessante discussie. Zijn er experts die hier op willen reageren?

Link naar reactie
  • 0

is het in die draadjes dan niet zo bedoeld dat je jezelf op de loonlijst zet bij een bv of ltd. Weet toch wel bijna zeker dat het bij een persoonlijke rechtsvorm niet kan en bij een niet-persoonlijke rechtsvorm wel...

 

Als je dan een factuur kan sturen voor vergoeding aan de CV en je jezelf op de loonlijst kan plaatsen van de ltd, dan zou dat wellicht een oplossing zijn. Maar we zullen het hoop ik wel horen van andere mensen hier op het forum. We wachten maar even af.

Link naar reactie
  • 0

Als alleen de ltd. in de CV zit en verder niemand dan is er in feite helemaal geen CV, want deze moet uit minimaal 2 vennoten bestaan. Hoe is de CV geregistreerd bij de KvK?

 

Verder kun je als vennoot in een CV niet op de loonlijst worden geplaatst, vennoten worden gezien als zelfstandig ondernemers. Ook zijn vennoten niet verzekerd voor de werknemersverzekeringen.

 

Een CV kan wel ander personeel in dienst nemen.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Idd moet je naast de ltd. als beherend vennoot ook een commanditair venoot in je CV hebben. Hoe heb je dit geregeld?

Verder is het volgens mij zo dat de ltd geen andere activiteit heeft dan deelname in de C.V., en vanuit die deelname daar dus een vergoeding - de winst - voor ontvangt. Die winst komt dus terecht in de ltd. waar jij eigenaar van bent, en van waaruit jij dus ook salaris kan ontvangen.

 

Ik ben overigens wel nieuwsgierig naar je ervaringen, omdat ik op dit moment zelf ook sterk overweeg deze constructie te kiezen. Care to share?

- Sander

Stel niet uit tot morgen wat je vandaag door een ander kunt laten doen!

 

-- in oprichting! --

Link naar reactie
  • 0

Zoals al eerder gezegd, binnen de CV zal er sprake moeten zijn van een commandiet. (waarschijnlijk een derde met een minimaal belang) Ik heb in een van je andere topics, betreffende deze problematiek, gevraagd hoe je CV fiscaal afgehandeld wordt. Wordt deze combinatie afgehandeld als een BV (Vpb) dan lijkt mij een loondienstverband geen probleem. De vraag of dit verstandig is valt niet zo te zeggen. Wellicht is het een idee om je leverancier van deze "constructie" te benaderen met je vragen. Wanneer de leverancier niet louter een "plankleverancier" is dan mag je zeker wat begeleiding van hen verwachten lijkt me. Anders zul je alsnog een adviseur in moeten schakelen die je gaat begeleiden met deze constructie.

 

Succes

www.camelot-legal.nl

Link naar reactie
  • 0

De CV zal in Nederland als een gewone CV worden beschouwd en indien men weet dat er een Ltd boven hangt als een CV met beperkte aansprakelijkheid. Eigenlijk wordt de CV alleen maar gebruikt om niet direct te laten zien dat men met een ltd in het Nederlandse handelsverkeer deelneemt. De Ltd is in het verleden vaak misbruikt en heeft daarom een "slecht" imago. De Ltd op zich indien in Nederland ingeschreven is volledig gelijkwaardig met een BV. Voor de volledigheid wil ik opmerken dat er twee soorten Euro-BV's bestaan. De Euro-BV waarbij de Ltd in Nederland is ingeschreven of de Euro-BV waarbij de Ltd niet in Nederland wordt ingeschreven. Bij deze volledige Engelse Ltd. dient wel aan de voorwaarden van management te worden voldaan. Er zullen verder aanzienlijk meer kosten aan deze constructie verbonden zijn.

www.abcora.nl

Link naar reactie
  • 0

Dit vondt ik op de website van Bonos Mores:

 

De Commanditaire Vennootschap met Beperkte Aansprakelijkheid (hierna C.V. B.A.) is gebaseert op de Nederlandse C.V., waarbij de Beherende Vennoot (en eventueel Commanditaire Vennoot) rechtspersonen zijn (bijv. stichting of Engelse Ltd).

 

Hierdoor is de C.V. B.A. het ideale alternatief voor die ondernemers waarvoor een B.V. te duur, ongeschikt of ongepast is. De C.V. B.A. biedt alle voordelen van de B.V. (beperkte aansprakelijkheid, scheiding van prive en ondernemingsvermogen), maar niet de nadelen (publicatieplicht, volstorten vermogen, geen toestemming van het Ministerie van Justitie noodzakelijk etc etc).

 

De C.V. B.A. is een veelgebruikte structuur in bijvoorbeeld het grootwinkelbedrijf, filmmaatschappijen, rederijen, zakelijke dienstverlening, agrarische bedrijven en tuinderijen etc etc.

 

Voordeel van de C.V. is dat zij een ruime bekendheid in Nederland geniet en dat zij zich bijzonder goed leent voor het aantrekken van externe geldschieters. Voordeel van een rechtspersoon is dat zij (onder andere) beperkte aansprakelijkheid biedt. De C.V. B.A. is dus eigenlijk het beste uit twee werelden.

 

De Engelse Private Limited company by shares is de meest bekende Europese Vennootschap en mag op grond van Europese Richtlijnen ook in Nederland gebruikt worden. Daarom is zij zeer goed te gebruiken als Beherende Vennoot bij een C.V. Het voordeel is dat de ondernemer op deze manier zaken doet, op de Nederlandse markt, met een Nederlandse vennootschap (de C.V.), maar daarnaast alle voordelen heeft van de Engelse Ltd.

 

Dus als ik het goed begrijp en je hebt een C.V. met een Ltd. als beherend vennoot wordt je als een BV gezien in Nederland!

Link naar reactie
  • 0

Vandaag de inspecteur van de Belastingdienst op bezoek gehad en ik heb denk ik wel heel verhelderend nieuws!

 

De volgende constructie -> Een Nederlandse C.V. met als Beherende Vennoot een Engelse Ltd., de C.V. is belastingplichtig voor de Vennootschapsbelasting en Omzetbelasting. De Ltd. hoeft, als je er niks mee doet, niet ingeschreven worden bij de KvK.

 

En.... je kan zelf in loondienst komen van de CV. Je krijgt een loonbelastingnummer voor de C.V. en je kan je aanmelden bij het UWV voor de sociale premies. Al met al ben je dan gewoon in loondienst van je eigen CV. Dit geldt natuurlijk alleen als er ook daadwerkelijk een Ltd. als Beherend Vennoot boven zit he ;)

Link naar reactie
  • 0

Rectificatie:

 

Het UWV accepteert het niet om bij je eigen C.V. op de loonlijst te staan, dit omdat je via de Ltd. eigenaar bent en er geen gezagsverhouding bestaat. Bij de Belastingdienst, voor de loonbelasting, zelf kan je je echter wel op de loonlijst zetten.

 

Foutje van de inspecteur van de Belastingdienst dus :(

Link naar reactie
  • 0

Zo'n belastingman die bij een startende ondernemer op bezoek komt, is zeker niet van alle ins en outs op de hoogte. Hij waarschuwt dan ook altijd dat aan zijn uitlatingen geen rechten kunnen worden ontleend. Dat kan alleen aan een schriftelijk antwoord op een schriftelijke vraag van jou aan de Belastingdienst. Je mag er dan van uitgaan dat de beantwoorder bevoegd was de uitspraken te doen, daar is wel jurisprudentie over.

 

Het antwoord van het UWV lijkt mij heel correct, en ik acht de kans groot dat dit ook geldt voor de verplichting tot loonheffing, dus voor de belastingdienst. Bij beide wetten is voor het begrip dienstverband een gezagsverhouding één van de vereisten.

Het lijkt mij dat je bezig bent met een soort schijnconstructie, en daar wordt vaak doorheengekeken. Er wordt dan uitgegaan van de werkelijke verhoudingen. En in feite ben jijzelf degene die in alle rechtspersonen die je wil oprichten in overwegende mate in staat is om de gang van zaken te bepalen. Dus je bent dan bij jezelf in dienst.

 

Overigens, je maakt het allemaal wel heel ingewikkeld. Ik houd meer van het KISS-motto, dan heb je bovendien ook veel meer tijd om te doen wat je eigenlijk wilt doen: ondernemen. ;)

 

Mieke

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 306 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.