• 0

Beschilderde sneakers versturen naar de VS

Ik verkoop beschilderde sneakers aan mensen en koop de schoenen in in Nederland en beschilder ze, daarna stuur ik ze op naar de klant. Ik heb nu ook klanten in Amerika en ik vraag me af hoe dat gaat met importkosten en btw. Ik betaal gewoon voor de schoenen dus in principe zou nike er geen problemen mee moeten hebben dat ik ze verstuur. Ik krijg alleen betaald voor het schilderwerk. Ik heb nog geen bedrijf, maar heb wel redelijk veel bestellingen. De klant betaald mij 200 euro (prijs van de schoenen+schilderwerk) . Hoe kan ik de schoenen het beste opsturen? Hoeveel importkosten moet ik daarover betalen? Kan ik ze ook als cadeau aangeven? En kan ik nike schoenen verkopen aan mensen in Amerika? (Ze zijn nieuw maar wel beschilderd). 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

 

Je maakt geen inbreuk op merkrechten, want je koopt je schoenen normaal in. Vergelijk het maar met gepimpte auto's, dat is ook geen probleem - zolang je niet de indruk wekt dat het NIke of Reebok zelf zijn die jouw arty shoes verkopen. Misschien dat je met kunst zelfs in een gunstig BTW-tarief valt.

 

De vraag over BTW op exportproducten moet iemand anders maar beantwoorden. :smiling-face-with-sunglasses:

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
Op 30-12-2020 om 22:44, Sarah de Jong zei:

Ik krijg alleen betaald voor het schilderwerk.  De klant betaald mij 200 euro (prijs van de schoenen+schilderwerk) 

Ik neem aan dat dat laatste het geval is?

 

Op 30-12-2020 om 22:44, Sarah de Jong zei:

 Ik heb nog geen bedrijf, maar heb wel redelijk veel bestellingen. 

Dat zal dan waarschijnlijk niet meer in de hobbysfeer zijn, zeker als je 200 Euro voor een paar schoenen vraagt.

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/ondernemen/hobby_of_onderneming/

 

Op 30-12-2020 om 22:44, Sarah de Jong zei:

 Hoe kan ik de schoenen het beste opsturen? 

Per koerier (DHL/UPS etc). Je moet ook een uitvoeraangifte doen, maar dat kan het koeriersbedrijf voor jou verzorgen. Vanwege de export mag met 0% BTW factureren, je moet in je administratie bewijs hebben van de uitvoer anders kan de belastingdienst bij jou de BTW (21%) navorderen,

 

Op 30-12-2020 om 22:44, Sarah de Jong zei:

Hoeveel importkosten moet ik daarover betalen? 

Je betaalt alleen importkosten aks je importeert. De import vindt plaats in Amerika, wie de import in Amerika regelt moet in beginsel door jou en jouw klant afgesproken worden. We kunnen er wel vanuit gaan dat dit tot nu toe niet gebeurd is.......

 

Op 30-12-2020 om 22:44, Sarah de Jong zei:

 Kan ik ze ook als cadeau aangeven? 

Het is geen cadeau want de klant betaalt ervoor. Nee dus, Toch wel weer enigszins verbazend dat (beginnende) importeurs/exporteurs 0,0 kennis hebben van internationaal zaken doen maar wel op de hoogte zijn van (verboden) mogelijkheden om invoerrechten te omzeilen.........

 

 

38 minuten geleden, Wkhoek zei:

btw is voor jou niet anders omdat je geen bedrijf hebt

Kortom, als dit geen hobby is kun je beter gewoon naar de Kvk om je in laten schrijven als ondernemer. 

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/themaoverstijgend/brochures_en_publicaties/handboek_ondernemen

aangepast door Bert.
Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 235 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.