• 0

Auto van werk-bv naar holding: verkoop of dividenduitkering?

(aangepast)

Beste lezers,

 

Ik heb nu mijn eerste jaar als zelfstandige erop zitten en ben aan het nadenken over wat ik met een boekhouder moet gaan doornemen voor de jaarafsluiting, mijn boekhoudkennis is beperkt.

 

Eind 2019 (op 31-12-2019) heb ik een auto gekocht met mijn werkBV, dit omdat mijn holding geen vermogen had en weinig inkomsten om de maandelijkse kosten voor de auto te kunnen betalen. Ik wilde schuld van de holding aan de werkBV voorkomen.

 

Nu wil ik de auto van mijn werkBV naar mijn holding overzetten, maar ik vraag me af of ik dat kan doen als deel van de dividend uitkering of dat ik de auto moet verkopen voor de huidige boekwaarde danwel iets? lager dan dat. Ik denk namelijk dat als ik de auto verkoop aan de holding dit weer wordt gezien als omzet danwel winst en ik daar weer belasting over moet gaan betalen en dat als het dividend is dat niet het geval is. De verzekering wordt komende dagen gezet van de werkBV naar de holding en wil 02-01 ook de overschrijving doen van het kenteken.

 

Ik betaal nu vanuit de holding salaris aan mijzelf prive, ben enige aandeelhouder in beide BV's en ik heb in mijn salaris bijtelling zitten voor de auto. Zoals ik het begrijp zou het voor de fiscus niet moeten uitmaken dat de auto in de werkBV zit omdat alle belastingen, verzekeringen en bijtellingen worden voldaan en ik enig aandeel houder ben.

 

Echter mijn gedachte is dat het het beste is om de auto in de holding te hebben (vermogen) en ook omdat ik vanuit de holding werkzaam ben/salaris ontvang.

 

Alvast bedankt voor suggesties en meningen.

aangepast door Bas_80
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Op de balans staat deze nu voor bijna 11.000

Als ik via de ANWB site de dagwaarde bereken, met de opties zodat de nieuwwaarde klopt qua bedrag dan is de nieuwprijs 27.000 en de huidige dagwaarde met deze kilometerstand:

 

Verkoopprijs, door Bovag autobedrijf met garantie€ 16.200

Verkoop door merkdealer met garantie€ 17.100

Inkoop- of inruilprijs (aankoop door het autobedrijf)€ 14.250

Aan / verkoop tussen particulieren€ 14.700

Vervangingswaarde i.v.m. totall loss€ 15.850

Link naar reactie
  • 3
1 uur geleden, Bas_80 zei:

Echter mijn gedachte is dat het het beste is om de auto in de holding te hebben (vermogen) en ook omdat ik vanuit de holding werkzaam ben/salaris ontvang.

 

De vraag is hoeveel zin deze actie echt heeft. Scheiden van risico en vermogen is een basisgedachte die je inderdaad altijd moet meenemen bij elke investering en eens in de paar jaar bij het bekijken van je ondernemingen of alles nog op de goede plek zit. Maar het moet niet doorslaan in uitvoering door jaarlijks alles van waarde

 

Voor dat soort bedragen zou ik de auto lekker in de werkmij laten en volgend jaar of over twee jaar als je een andere auto koopt doe je dat op de holding.

Nu reken je gewoon een wat lagere management fee vanuit de holding omdat de auto in de werkmij zit.

 

Het concept van scheiden van risico en vermogen bestaat om de tonnen en miljoenen veilig te stellen en niet om tot op de laatste 10.000 euro "vermogen" uit je werkmij te trekken.

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0



Voor dat soort bedragen zou ik de auto lekker in de werkmij laten en volgend jaar of over twee jaar als je een andere auto koopt doe je dat op de holding.

Nu reken je gewoon een wat lagere management fee vanuit de holding omdat de auto in de werkmij zit.

 

Dat is mij ook door anderen zo verteld, alleen wil ik gedoe met de belastingdienst voorkomen als is het alleen maar al het uitleggen dat alles voldaan is ondanks dat de auto op papier in een BV zit die niet de auto uitleent. 

 

Daarnaast denk ik dat als ik een nieuwe auto (over 2 tot 3 jaar) wil kopen vanuit de holding, ik mogelijk de huidige ga verkopen (schrijf af tot 5000 restwaarde). Ik hou van eenvoud zeker bij zaken die ik niet helemaal begrijp en het dan makkelijker (in mijn wereldbeeld) is dat het uit dezelfde BV gebeurd. Daarnaast wil ik de holding op korte termijn meer financieele 'inhoud' geven omdat de werkmij goed verdient en ik mogelijk komende 16 maanden andere zaken vanuit de holding wil gaan ondernemen.

Link naar reactie
  • 1
Op 31-12-2020 om 11:58, Bas_80 zei:

Dat is mij ook door anderen zo verteld, alleen wil ik gedoe met de belastingdienst voorkomen als is het alleen maar al het uitleggen dat alles voldaan is ondanks dat de auto op papier in een BV zit die niet de auto uitleent. 

 

Ik begrijp niet wat je hiermee bedoeld. Er is in mijn ogen geen probleem te verwachten met de belastingdienst, er is geen sprake van uitlenen. Er is gewoon een DGA die in de werkmij een auto heeft en omdat de Holding de formele werkgever is en je holding 100% eigenaar van de werkmij is moet de holding op voor jou als werknemer de bijtelling verlonen.


Eenvoud is kennelijk een kwestie van perspectief.. Als boekhouder zie ik geen enkel bezwaar tegen een auto op de werkmij die moet worden ingeruild.

Jou perceptie is dat je nu de auto moet verkopen aan de holding zodat het inruilen makkelijker gaat. Maar dat "gemak" daar hangt wel een prijskaartje aan want.

- Je creëert een boekwinst in je werkmaatschappij omdat de boekwaarde lager is dan de marktwaarde. Dat levert in 2020 of 2021 meteen een belastingclaim over een boekwinst.

- De holding mag minder per jaar afschrijven doordat de aanschafwaarde een stuk lager ligt dan voor de werkmij de nieuwprijs.

Tegen de tijd dat je naar de dealer gaat is het echt niet zo complex.

Je onderhandelt gewoon met de autoverkoper over inruil van de oude auto en aanschaf van de nieuwe auto. Alleen krijg je niet 1 factuur van de autodealer. maar splits je de transactie.

1. Jij stuurt vanuit je werkmij een factuur met de overeengekomen inruilwaarde.

2. De holding krijg van de autodealer een factuur met de aanschafprijs van de nieuwe auto.

3. Ieder betaald de factuur en klaar is kees.

 

Tijdens de onderhandeling valt er ook nog wel te spelen met de hoogte van de inruilwaarde om zo min mogelijk boekwinst te creëren in de werkmij. De lagere inruil wordt dan gecompenseerd door een hogere korting op de nieuwe auto waardoor je per saldo hetzelfde betaald.

 

overigens roepen de cijfers die je noemt ook wel vraagtekens op.

Je hebt het over een nieuw prijs van 27000 en een boekwaarde van 11.000.

De auto is precies 1 jaar geleden (31-12-2019) aangeschaft. Dat betekent dat je bij een fiscaal max afschrijving van 20% rond de 13500-14000 euro betaald moet hebben.

En dat is dan weer lastig te rijmen met een dealerwaarde op dit moment (eind 2020) van ca 17.000 euro. Een jaar geleden zou de auto dan toch snel 20.000 euro waard zijn geweest terwijl jij dan al snel 5 a 6 duizend euro minder betaald hebt.

 

Maar goed ik weet niet of die cijfers wel kloppen en of je geintresseerd ben in sommetjes voor vooral zoekt naar "eenvoud" maar vanuit mijn perspectief lijk je vooral toe te willen naar een inruilsituatie  je als particulier aan gewend was en vertrouwd voelt.
Ik zie nog steeds geen aanleiding om die auto aan de holding te verkopen. De vermeende eenvoud die je zoekt kost meer dan ze oplevert.

 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Hi Roel, 

Bedankt voor je reactie.

 

Ik heb de auto niet nieuw gekocht maar van leasemaatschappij, ook niet voor de nieuwwaarde natuurlijk. Ik hield dat aan omdat daar nog wel mijn bijtelling op gebaseerd wordt.

 

Of alle cijfers kloppen weet ik ook niet maar volgens mij creeer ik geen boekwinst, er is geen taxatie en dan moet de fiscus aantonen dat de auto meer waard is lijkt me. Maar het gaat om een relatief klein bedrag binnen 'dezelfde'  organisatie dus winst links of rechts valt dan weg denk ik. Bij aan of verkoop aan een derde zou dit zeker anders zijn.

 

De afschrijving is gebaseerd op de aanschafprijs - restwaarde, daar zit geen boekwinst in.

 

Dat de holding minder mag afschrijven zie ik ook niet, er is nu 1 jaar afgeschreven (van de 5) en ik voer de auto dan op met een afschrijving van 4 jaar naar dezelfde restwaarde. De holding neemt de gehele verplichtingen van de auto over, er veranderd niets aan eigenaar of aan doel/toepassing. 

 

Het 1e boekjaar is 14 maanden, er waren pas per 01-01-2020 activiteiten.

aangepast door Bas_80
Link naar reactie
  • 0

In iedergeval allemaal bedankt voor de reacties, om dit niet in een eindeloze discussie te laten verzanden kan ik het als volgt afsluiten.

 

De auto is per 01-01-2021 verkocht voor de boekwaarde van de Werkmij aan de Holding en per 02-01-2021 zijn ook het kenteken en de verzekering overgezet.

 

Betalingstermijn heb ik op 120 dagen gezet zodat ik eerst de BTW kan verrekenen (minder afdracht door voorbelasting) in de Holding of dat ik voor die tijd een dividend uitkering heb gedaan waardoor de Holding genoeg cash heeft om de transactie te voldoen. Alternatief is mogelijk nog verrekenen maar dat lijkt me weer lastiger. 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 146 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.