• 0

Bepalen hoogte gebruikelijk loon obv management vergoeding

Hallo allen,

 

Ik ga werken met een management vergoeding uit mijn holding van 84k per jaar. Ik wil uiteraard het gebruikelijk loon zo laag mogelijk houden. Hoe bepaal ik dat? Ik zie verschillende berichten. Soms 75% van de fee soms 70% van de netto fee. 

 

Misschien kunnen jullie mij beter op weg helpen.  Dank alvast!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

19 antwoorden op deze vraag

  • 0

Het gebruikelijke  loon is geen percentage van de fee, maar afhankelijk van het loon uit de meest vergelijkbare dienstbetrekking of het loon van de werknemer met het hoogste salaris.

 

Quote

Ik zie verschillende berichten. Soms 75% van de fee soms 70% van de netto fee. 

Beide zijn eigenlijk onzinnige percentages. Het enige waar je een salaris aan zou kunnen relateren volgens de achterhaalde afroommethode is de winst, niet de managementfee.  ( En een "netto fee" is sowieso iets vaags, wat zou dat moeten betekenen? ).

 

Lang verhaal kort: is er geen personeel in dienst met een hoger salaris en/of kun je geen gelijkwaardige dienstbetrekking vinden, dan kun je imho met een gerust hart een "standaard" gebruikelijk loon van € 46.000,- toepassen.  

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Dank voor de reacties. Ik zie in deze link best wat voorbeelden dat er de hoogte van de management fee toch gelijk wordt gezien als een loon. Dus fee min kosten min 10 procent is gebruikelijk loon. Zie link voor een aantal voorbeelden dat het gebruikelijk loon omhoog is gegaan. Ik wil geen naheffing liever. 

 

Link: https://www.jongbloed-fiscaaljuristen.nl/tips_trucs/tips_dga/gebruikelijk_loon_dga/

Link naar reactie
  • 0

Zoals Norbert al aangeeft gebruikelijk loon wordt nooit als percentage van de management fee bepaald want een management fee is vrij subjectief en kan ook vele andere componenten bevatten die niet niet tot salaris hoeven of kunnen leiden.

Er zijn 3 criteria op basis waarvan gebruikelijk loon wordt vastgesteld.

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/vermogen_en_aanmerkelijk_belang/aanmerkelijk_belang/loon_en_aanmerkelijk_belang/loon_en_aanmerkelijk_belang

De criteria zijn:

75% van het loon uit de meest vergelijkbare dienstbetrekking

het loon van de meestverdienende werknemer bij de vennootschap of van de meestverdienende werknemer van een verbonden vennootschap van de werkgever

ten minste € 46.000 (website belastingdienst nog niet bijgewerkt op 1 jan 2021)

 

39 minuten geleden, Davert zei:

Dank voor de reacties. Ik zie in deze link best wat voorbeelden dat er de hoogte van de management fee toch gelijk wordt gezien als een loon. Dus fee min kosten min 10 procent is gebruikelijk loon. Zie link voor een aantal voorbeelden dat het gebruikelijk loon omhoog is gegaan. Ik wil geen naheffing liever. 

 

Link: https://www.jongbloed-fiscaaljuristen.nl/tips_trucs/tips_dga/gebruikelijk_loon_dga/

 

Voorbeelden zijn precies dat voorbeelden en niets meer dan dat. Voor websites worden voorbeelden vereenvoudigd om begrijpelijk te zijn.

En ja, bij heel veel DGA's is er sprake van een Holding - werkmij waarbij de holding niet veel meer doet dan een management fee rekenen voor salaris met een kleine opslag voor de kosten van de holding. Dus op een gebruikelijk loon van 46000 is een toesalg van 10% (4600) meestal ruim voldoende om de bedrijfskosten van de holding te dekken omdat die niet veel meer bedragen dan de kosten voor de administratie en jaarrekening.

 

Maar als jij een auto zou leasen van 1000 euro per maand dan zit je al snel op 15.000 euro kosten in de holding en red je het bij een gebruikelijk loon van 46K niet met 10% opslag. dan zul je al minimaal 46+15 = 61.000 management fee aan de werkmij moeten rekenen om geen verlies te maken in de holding en zit de opslag al op 32,6%

 


Maar laten we bij het begin beginnen jij wilt een management fee van 84.000 euro gaan rekenen, hoe kom je op dat bedrag? en als je allerlei regeltjes even los laat.. welk salaris had je voor jezelf in gedachten?
 

 

Link naar reactie
  • 0
2 uur geleden, Davert zei:

Ik zie in deze link best wat voorbeelden dat er de hoogte van de management fee toch gelijk wordt gezien als een loon. Dus fee min kosten min 10 procent is gebruikelijk loon

Nee, lees de tekst en de bedragen in die link nog eens rustig na. Fee wordt niet gelijkgesteld aan salaris en salaris is zeker geen 90% van die fee maar 70% van de winst volgens eerder genoemde achterhaalde afroomregeling. 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0
7 uur geleden, Roel J zei:

Zoals Norbert al aangeeft gebruikelijk loon wordt nooit als percentage van de management fee bepaald want een management fee is vrij subjectief en kan ook vele andere componenten bevatten die niet niet tot salaris hoeven of kunnen leiden.

Er zijn 3 criteria op basis waarvan gebruikelijk loon wordt vastgesteld.

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/vermogen_en_aanmerkelijk_belang/aanmerkelijk_belang/loon_en_aanmerkelijk_belang/loon_en_aanmerkelijk_belang

De criteria zijn:

75% van het loon uit de meest vergelijkbare dienstbetrekking

het loon van de meestverdienende werknemer bij de vennootschap of van de meestverdienende werknemer van een verbonden vennootschap van de werkgever

ten minste € 46.000 (website belastingdienst nog niet bijgewerkt op 1 jan 2021)

 

 

Voorbeelden zijn precies dat voorbeelden en niets meer dan dat. Voor websites worden voorbeelden vereenvoudigd om begrijpelijk te zijn.

En ja, bij heel veel DGA's is er sprake van een Holding - werkmij waarbij de holding niet veel meer doet dan een management fee rekenen voor salaris met een kleine opslag voor de kosten van de holding. Dus op een gebruikelijk loon van 46000 is een toesalg van 10% (4600) meestal ruim voldoende om de bedrijfskosten van de holding te dekken omdat die niet veel meer bedragen dan de kosten voor de administratie en jaarrekening.

 

Maar als jij een auto zou leasen van 1000 euro per maand dan zit je al snel op 15.000 euro kosten in de holding en red je het bij een gebruikelijk loon van 46K niet met 10% opslag. dan zul je al minimaal 46+15 = 61.000 management fee aan de werkmij moeten rekenen om geen verlies te maken in de holding en zit de opslag al op 32,6%

 


Maar laten we bij het begin beginnen jij wilt een management fee van 84.000 euro gaan rekenen, hoe kom je op dat bedrag? en als je allerlei regeltjes even los laat.. welk salaris had je voor jezelf in gedachten?
 

 

 

Ik had in gedachten 3917 euro salaris en de rest van de fee min de kosten maandelijks als dividend uit laten. Dit zal 2300 aan dividend zijn per maand.

Link naar reactie
  • 0
57 minuten geleden, Davert zei:

Ik had in gedachten 3917 euro salaris en de rest van de fee min de kosten maandelijks als dividend uit laten. 

 

Het standaard gebruikelijke loon lijkt me een prima  optie inderdaad (zoals ik in mijn eerste reactie al aangaf) :winking-face:

 

En of je de rest uit dividend of niet (en zo ja wanneer) is verder niet zo relevant 

 

57 minuten geleden, Davert zei:

Dit zal 2300 aan dividend zijn per maand.

 

Reken je zelf niet te snel té rijk. Naast bruto salaris heb je ook nog de inkomensafhankelijke premie zorgverzekeringen, de kosten van je boekhouding, die auto van je andere vraag en overige bedrijfsmiddelen (telefoon?) etc Dat lijkt met auto niet makkelijk passen in max € 783 kosten per maand. Wat ons weer terugbrengt naar de vraag van Roel: hoe of waarop is die managementfee van 84K bepaald? 

 

(PS: de  info van de andere vraag (over de auto) lijkt te suggereren dat je geen meerderheidsaandeelhouder bent van de werkmij: heb je al gekeken naar sociale verzekeringsplicht en loondoorbetaling bij ziekte?, Wie begeleidt / adviseert jou in dit traject?)

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Houd wel rekening met het feit dat je bij maandelijkse (interim-)dividenduitkeringen eigenlijk ook maandelijk een aandeelhoudersvergadering moet houden en notulen moet maken, waarbij je een uitkeringstest moet doen. Die uitkeringstest moet laten zien dat je de uitkering mag en kan doen zonder dat je BV daaronder gaat lijden. Als je dus maandelijks wil uitkeren, moet je dat ook maandelijks doen. Overigens moet je dan uiteraard ook elke maand aangifte dividendbelasting doen en die ook weer binnen een maand betalen. Overigens moet je je sowieso afvragen of de fiscus uiteindelijk een maandelijkse dividenduitkering, die elke maand hetzelfde  is, op termijn niet kan gaan zien als gewoon loon.

Dividend zou eigenlijk meer moeten worden gezien als het uitkeren van gerealiseerde winst en niet zo zeer een voorschotje op de verwachte winst. Als je privé niet uitkomt met 4000 euro bruto en nog ruim 2000 euro extra nodig hebt, is het misschien handiger om dat eerst via de rekening-courant te laten lopen. Je bouwt dan wel een schuld op uiteraard met je BV. Aan het eind van het jaar doe je dan een reguliere dividenduitkering (als dat mogelijk is), waarbij je op dát moment de dividendbelasting aangeeft, en de netto uitkering verrekent met je openstaande R/C-verhouding.

 

aangepast door Hans van den Bergh
Taalfoutjes verbeterd die tekst anders kunnen doen begrijpen

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
10 uur geleden, Norbert Bakker zei:

 

Het standaard gebruikelijke loon lijkt me een prima  optie inderdaad (zoals ik in mijn eerste reactie al aangaf) :winking-face:

 

En of je de rest uit dividend of niet (en zo ja wanneer) is verder niet zo relevant 

 

 

Reken je zelf niet te snel té rijk. Naast bruto salaris heb je ook nog de inkomensafhankelijke premie zorgverzekeringen, de kosten van je boekhouding, die auto van je andere vraag en overige bedrijfsmiddelen (telefoon?) etc Dat lijkt met auto niet makkelijk passen in max € 783 kosten per maand. Wat ons weer terugbrengt naar de vraag van Roel: hoe of waarop is die managementfee van 84K bepaald? 

 

(PS: de  info van de andere vraag (over de auto) lijkt te suggereren dat je geen meerderheidsaandeelhouder bent van de werkmij: heb je al gekeken naar sociale verzekeringsplicht en loondoorbetaling bij ziekte?, Wie begeleidt / adviseert jou in dit traject?)

 

 

De fee is bepaald door mijn vorige salaris 4500 te vermenigvuldigen met alle werkgeverskosten bij elkaar 6000 euro. Reken daar auto 392 en benzine bij plus een verhoging van 500 kwamen we op 7000.

 

 

aangepast door Davert
Link naar reactie
  • 0
11 uur geleden, Norbert Bakker zei:

 

Het standaard gebruikelijke loon lijkt me een prima  optie inderdaad (zoals ik in mijn eerste reactie al aangaf) :winking-face:

 

En of je de rest uit dividend of niet (en zo ja wanneer) is verder niet zo relevant 

 

 

Reken je zelf niet te snel té rijk. Naast bruto salaris heb je ook nog de inkomensafhankelijke premie zorgverzekeringen, de kosten van je boekhouding, die auto van je andere vraag en overige bedrijfsmiddelen (telefoon?) etc Dat lijkt met auto niet makkelijk passen in max € 783 kosten per maand. Wat ons weer terugbrengt naar de vraag van Roel: hoe of waarop is die managementfee van 84K bepaald? 

 

(PS: de  info van de andere vraag (over de auto) lijkt te suggereren dat je geen meerderheidsaandeelhouder bent van de werkmij: heb je al gekeken naar sociale verzekeringsplicht en loondoorbetaling bij ziekte?, Wie begeleidt / adviseert jou in dit traject?)

 

 

Ik word eigenaar van 5% in de BV waar ik de managementfee van krijg en mijn broer is de andere eigenaar. Hierdoor zijn sociale premies uitgesloten omdat wij beiden beslissen over mijn ontslag. 

 

De boekhouder van het bedrijf staat mij bij maar google en vooral higherlevel geeft mij goede info.

Link naar reactie
  • 0
9 uur geleden, prinsrachid zei:

Houd wel rekening met het feit dat je bij maandelijkse (interim-)dividenduitkeringen eigenlijk ook maandelijk een aandeelhoudersvergadering moet houden en notulen moet maken, waarbij je een uitkeringstest moet doen. Die uitkeringstest moet laten zien dat je de uitkering mag en kan doen zonder dat je BV daaronder gaat lijden. Als je dus maandelijks wil uitkeren, moet je dat ook maandelijks doen. Overigens moet je dan uiteraard ook elke maand aangifte dividendbelasting doen en die ook weer binnen een maand betalen. Overigens moet je je sowieso afvragen of de fiscus uiteindelijk een maandelijkse dividenduitkering, die elke maand hetzelfde  is, op termijn niet kan gaan zien als gewoon loon.

Dividend zou eigenlijk meer moeten worden gezien als het uitkeren van gerealiseerde winst en niet zo zeer een voorschotje op de verwachte winst. Als je privé niet uitkomt met 4000 euro bruto en nog ruim 2000 euro extra nodig hebt, is het misschien handiger om dat eerst via de rekening-courant te laten lopen. Je bouwt dan wel een schuld op uiteraard met je BV. Aan het eind van het jaar doe je dan een reguliere dividenduitkering (als dat mogelijk is), waarbij je op dát moment de dividendbelasting aangeeft, en de netto uitkering verrekent met je openstaande R/C-verhouding.

 

Ik denk dat die optie RC het makkelijkste is. Ik heb dit voorgelegd bij mijn boekhouder.

Link naar reactie
  • 0
10 uur geleden, Norbert Bakker zei:

 

 

 

Reken je zelf niet te snel té rijk. Naast bruto salaris heb je ook nog de inkomensafhankelijke premie zorgverzekeringen, de kosten van je boekhouding, die auto van je andere vraag en overige bedrijfsmiddelen (telefoon?) etc Dat lijkt met auto niet makkelijk passen in max € 783 kosten per maand. 

 

Klopt, de zvw premie is 220 euro obv 3917 salaris toch? Volgens mij 5,54 procent in 2020?

 

Link naar reactie
  • 0

Davert je slaat een beetje door met de toepassing van de goede info die je vindt.

Jij gaat er nu blind van uit dat 47.000 heb beste salaris is voor jou én dat dit zomaar kan, terwijl je nu op jaarbasis uitkomt op 60.000 euro als gewone werknemer.  Samen met je andere aannames die niet kloppen laat zien dat jij niet in staat bent zelf de juiste afwegingen te maken om dit weekend even je eigen salaris te gaan berekenen.

 

Lager is niet automatisch beter, dat hangt vooral af van wat je privé nodig hebt en hoeveel fiscale aftrekposten je hebt en al die details moet je hier niet willen delen.

Dus wat je DGA salaris moet worden zul je echt met je boekhouder moeten bespreken en vooral laten berekenen wat fiscaal gunstig (en acceptabel) is. 

 

 

Link naar reactie
  • 0
24 minuten geleden, Roel J zei:

Davert je slaat een beetje door met de toepassing van de goede info die je vindt.

Jij gaat er nu blind van uit dat 47.000 heb beste salaris is voor jou én dat dit zomaar kan, terwijl je nu op jaarbasis uitkomt op 60.000 euro als gewone werknemer.  Samen met je andere aannames die niet kloppen laat zien dat jij niet in staat bent zelf de juiste afwegingen te maken om dit weekend even je eigen salaris te gaan berekenen.

 

Lager is niet automatisch beter, dat hangt vooral af van wat je privé nodig hebt en hoeveel fiscale aftrekposten je hebt en al die details moet je hier niet willen delen.

Dus wat je DGA salaris moet worden zul je echt met je boekhouder moeten bespreken en vooral laten berekenen wat fiscaal gunstig (en acceptabel) is. 

 

 

 

Hey Roel,

 

Ik vind niet dat ik doorsla eerlijk gezegd. Ik ga af op de info die ik krijg van forumleden die volgens mij de beste bedoelingen hebben. Klopt, lager is niet automatisch beter maar ik heb weinig privé aftrekposten. Geen hypotheekrente (aflossingsvrij) wel kinderopvangtoeslag etc. Ik wil met het netto extra geld maximaal investeren op de beurs. Dit doe ik nu ook al en dat gaat goed. Ongeveer 1200 netto per maand wil ik investeren. Dit is gelijk mijn pensioen. Een kleine 2.5 mio rekeninghoudend met alle belastingen. 

 

Mijn boekhouder zei dat beleggen in een BV niet perse voordeliger is.

 

Overigens scheelt de combi loon + dividend ongeveer 200 euro netto per maand ten opzichte van het bedrag volledig als salaris uitkeren dus het is niet de wereld, maar minder belasting betalen is altijd positief toch?

Link naar reactie
  • 0

Ik ben uiteraard heel blij met jullie hulp maar als de ene zegt dga loon can 47k is goed en de andere zegt 47k is niet goed dan kan ik lastig een goede keuze maken. Ik zal dan altijd voor het meest gunstige gaan maar het belangrijkste is dat ik achteraf geen problemen krijg, die ben ik liever voor!

Link naar reactie
  • 0
25 minuten geleden, Davert zei:

Ik ben uiteraard heel blij met jullie hulp maar als de ene zegt dga loon can 47k is goed en de andere zegt 47k is niet goed dan kan ik lastig een goede keuze maken. Ik zal dan altijd voor het meest gunstige gaan maar het belangrijkste is dat ik achteraf geen problemen krijg, die ben ik liever voor!

 

Daverter spelen hier 2 zaken die je niet moet verwarren.

 

Het ene is het salaris dat je minimaal moet toepassen als DGA. Daarvoor lijkt 47K op basis van de beschikbare informatie  prima. Je oude loondienstsalaris van 60K vormt de  onderbouwing: want je mag als DGA 75% van het loon van een vergelijkbare dienstbetrekking toepassen. 

Dat salaris is fiscaal dus goed en je krijgt daar achteraf doorgaans geen problemen mee (nogmaals: op basis van de beschikbare informatie!)

 

Het andere is het salaris dat het beste bij jou past. Daar gaat het dus niet om dat je er achteraf met de belastingdienst problemen mee krijgt, maar dat het niet het best passende salaris is of dat je een hoop gedoe en risico op de hals haalt  voor een relatief kleine potentiële besparing, of dat je je zelf fiscaal  tekort doet met een te laag salaris.

 

Zowel Roel als Prins Rachid als ik proberen je te waarschuwen voor jezelf doe het zelvend (te) rijk rekenen. 

 

Advies: laat het salaris  narekenen door een fiscalist 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
8 uur geleden, Bas_80 zei:

En vergeet niet dat in die managementfee je een stukje opzij moet zetten voor het sparen van je vakantiegeld en dat is wat meer dan je normaliter uitgekeerd krijgt omdat daar ook nog een heffing overheen komt.

 

Onnodig complex lijkt me . Het vakantiegeld - if any - is gewoon onderdeel van het DGA salaris: je reserveert er dus niet apart voor. 


De meeste DGA’s doen sowieso niet aan vakantiegeld. De minderheid die dat naar keuze wel doet, doet dat doorgaans op dezelfde manier als gewone werknemers:  maandsalaris wordt dan lager want jaarsalaris gedeeld door 12,96 ipv 12, en keert in mei 1,96 maandsalaris uit mét heffing

 

aangepast door Norbert Bakker
verkort

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 241 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.