• 0

Overgebleven BTW einde van het jaar

Hallo allemaal,

 

Ik heb een vraag met betrekking tot BTW nu we zijn aanbeland in 2021.

Vorig jaar ben ik voor mezelf begonnen als zelfstandig ondernemer, waarbij ik BTW heb gevorderd op mijn facturen.

Daarnaast heb ik ook enkele aankopen gedaan, waarvan ik tussendoor BTW heb afgetrokken.

Op mijn bankrekening houd ik een aparte rekening bij met BTW. Mijn vraag is met betrekking tot het restant dat overblijft. 

Een voorbeeld (niet de realiteit, puur uit gemak):

 

Stel ik heb afgelopen jaar €1000,- BTW gevorderd van klanten, maar zelf voor €700,- aan BTW ingekocht over het hele jaar.

Dan blijft er uiteindelijk €300,- aan BTW over, over 2020. 

Dat verschil, dat overblijft in mijn voordeel, wat dien ik daarmee te doen?
Is dat vrijgekomen geld dat ik gewoon vrij aan mezelf mag toekennen? Of is het verstandig om dat gewoon in mijn BTW potje te houden voor het komende jaar?

 

Ik kan hier werkelijk nergens een passend antwoord voor vinden, dus probeer ik het op deze manier.

 

Alvast bedankt voor uw reactie(s).

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0
6 minuten geleden, LarsMe zei:

Dat verschil, dat overblijft in mijn voordeel, wat dien ik daarmee te doen?

Brrr. Als ik dat zo lees vraag ik me af of je wel een boekhouding bij bijhoudt?

 

BTW die je bij je klanten in rekening brengt moet je afdragen.

BTW die jij betaald op inkopen mag je terugvorderen.

Er blijft dus geen btw 'over'.

 

Strict genomen zal de belastingdienst inderdaad netto meer overmaken naar jou dan dat je aan hun betaald met betrekking tot de btw. Maar die btw heb jij ook weer betaald aan je leveranciers. Dus is er niets extra's om over te maken naar prive.

 

Als je gewoon een correcte boekhouding bij houdt dan zal dat daar ook uit blijken.

(In die boekhouding zal ook een overloop post zitten voor de te betalen of te vorderen btw over kwartaal 4 die je in januari moet doen)

 

Link naar reactie
  • 0
6 minuten geleden, Rik · zei:

Brrr. Als ik dat zo lees vraag ik me af of je wel een boekhouding bij bijhoudt?

 

BTW die je bij je klanten in rekening brengt moet je afdragen.

BTW die jij betaald op inkopen mag je terugvorderen.

Er blijft dus geen btw 'over'.

 

Strict genomen zal de belastingdienst inderdaad netto meer overmaken naar jou dan dat je aan hun betaald met betrekking tot de btw. Maar die btw heb jij ook weer betaald aan je leveranciers. Dus is er niets extra's om over te maken naar prive.

 

Als je gewoon een correcte boekhouding bij houdt dan zal dat daar ook uit blijken.

(In die boekhouding zal ook een overloop post zitten voor de te betalen of te vorderen btw over kwartaal 4 die je in januari moet doen)

 

 

Dank voor dit antwoord! Ik houd alles wel netjes bij, maar ik ben nog helemaal nieuw op al deze gebieden. Het is allemaal iets groter geworden dan dat ik zelf enkele maanden geleden had voorzien. Ik sta op het punt om ook een boekhouder in te schakelen om het voor mij over te nemen, maar tot die tijd wil ik het zelf natuurlijk netjes op orde hebben.

 

Zoals je dit beeld schetst, klopt het inderdaad ook. Misschien vanuit mij een beetje raar geformuleerd, maar ik snap wel wat je bedoelt. 

Link naar reactie
  • 0

Alles wat overblijft, mag je gerust naar mij overmaken, hahaha. 

 

Je zet de btw die je van je klanten krijgt netjes in een apart potje (rekening). Dat is slim, want je hoeft niet op zoek naar geld als je het af moet dragen. De btw die je zelf betaalt aan jouw leveranciers haal je niet uit het potje. Dat vraag je terug bij de Belastingdienst. Daardoor lijkt het net of er btw 'overblijft'. 

Het geld in je btw-potje is natuurlijk van jou en je kan het naar eigen inzicht besteden. 

 

Een systeem dat met potjes werkt is Profit First. 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
2 uur geleden, LarsMe zei:

Stel ik heb afgelopen jaar €1000,- BTW gevorderd van klanten, maar zelf voor €700,- aan BTW ingekocht over het hele jaar.

Dan blijft er uiteindelijk €300,- aan BTW over, over 2020. 

 

Helemaal geen gekke vraag overigens, want helemaal tot het jaar 2020 was het antwoord inderdaad: ja, een bepaald bedrag aan btw dat je overhield mocht je aan jezelf toekennen en als winst en in je zak steken. Je moest er dan alleen wel inkomstenbelasting over betalen.

 

Maak je in 2020 e.v. overigens gebruik van de nieuwe kleineondernemersregeling (KOR) of niet?

 

aangepast door prinsrachid

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

 

Misschien heb ik een jaar zitten slapen, maar als je gebruik maakt van de KOR breng je anno 2020 toch geen BTW in rekening?

 

Als je dat wel doet, mag je het verschil betalen aan de B van Belastingdienst. Voor 2020 mochten kleine ondernemers (een deel van) de overgebleven BTW als inkomen optellen bij hun netto inkomsten. 

 

Het is denkbaar dat Lars gebruik maakt van de KOR en abusievelijk toch BTW in rekening heeft gebracht. Wat doe je dan?

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 177 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.