• 0

Precies €1 verschil in saldo balans en winst-/verliesrekening

Ik heb de hele administratie voor 2020 afgerond, maar nu kom ik een vervelend dingetje tegen. In de balans kloppen de activa en passiva netjes met elkaar en ook de winst-/verliesrekening ziet er goed uit. Het saldo van de balans (activa-passiva) komt uit op €12.345,67 (fictief bedrag). Het saldo van de winst-/verliesrekening komt uit op €12.346,67. Deze wijkt dus precies €1.00 af, maar ik kan eigenlijk niet verklaren hoe dat komt. In mijn voorbeeld is het bedrag anders, maar het saldo in de balans is precies €1 hoger dan in de winst-/verliesrekening.

De balans is van 31-12-2020 en de winst-/verliesrekening is over 2020. Die zijn opgebouwd uit exact dezelfde mutaties en toch is er precies een euro verschil. Ik kan dit niet verklaren, dus was benieuwd of er een manier is om dit uit te zoeken zonder alles handmatig door te worstelen. Ik heb alles vanaf 1-1-2020 in e-Boekhouden.nl verwerkt. De BTW aangiftes van Q1, Q2 en Q3 heb ik handmatig gedaan en die van Q4 heb ik door e-Boekhouden laten uitrekenen.

Ik heb wel een vermoeden waar het kan zitten. De BTW aangifte werkt met hele euro's, terwijl de rest van de administratie natuurlijk met centen werkt. Voorheen rondde ik altijd de bedragen naar beneden af (dus €35,65 werd €35 en mijn boekhoudpakket rond normaal af). Maar omdat het allemaal dezelfde mutaties zijn had ik verwacht dat dit in zowel de balans als winst-/verliesrekening had moeten worden verwerkt.

 

Mijn boekhoudpakket lijkt overal precies met centen te werken, behalve natuurlijk in de BTW aangifte. Belangrijker dan waar die euro vandaan komt is hoe ik dat recht kan trekken in mijn administratie. Die €1 heeft mij nu al 2.5 uur werk gekost :angry-face:

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik boek het verschil van de btw aangifte (hele euros) en de btw.hoog+laag-voorbelasting altijd per kwartaal al direct naar afrondingsverschillen. (Dat doe ik tegelijk als ik btw.hoog, laag en voorbelasting naar 0 boek en te betalen btw opboek bij de aangifte) Op die manier gaat het altijd goed.

 

Ps. Te betalen btw mag je naar beneden afronden en voorbelasting mag je naar boven afronden. Zo heb je altijd het maximale voordeel (wie de centen niet eert... is de gulden niet weerd :zany-face: )

Link naar reactie
  • 0

Ik had al een afrondingsverschil zitten in de beginbalans. Ik zag dat op 1-1-2020 er direct al een verschil was van €1. Bij het nakijken van de activa/passiva op de beginbalans bleken de waardes ook niet helemaal te kloppen. Dat heb ik rechtgezet en nu klopt het weer op de cent. Was even 3 uur ploeteren, maar toch altijd fijn als je het hebt gevonden :-) Bedankt voor de hulp!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 271 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.