• 0

tno industrie

Vandaag hoorde ik een hele goede presentatie van Jan Mengelers TNO Industrie. Hoe TNO Industrie als contractresearch organisatie ook kleine bedrijven kan helpen, vooral met gebruik van subsidies uit Europa (CRAFT) of doelfunding (kan TNO zelf besteden alleen in samenwerking met andere bedrijven). een voorbeeld was een tandprothese technologie voor een tandlaboratorium van 10 mensen!

:D

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

Zonder meteen erg cynisch te klinken, maar bij het subsidie programma Craft wil ik 2 kanttekeningen plaatsen :

1. natuurlijk is TNO hier blij mee. Craft financiert nl. alle kosten van TNO. Het mkb krijgt zijn eigen R&D kosten (in vorm van uren en apparaten) niet vergoed, maar enkel de kosten voor het inhuren van TNO.

2. De enige echte goede Craft projecten zijn die projecten die vanuit het bedrijfsleven geïnitieerd zijn, omdat er dan echt marktgericht onderzoek wordt gedaan. Zodra het project een idee is van een kennisinstelling die er vervolgens allerlei Europese bedrijven bijsleurt (om aan de Craft criteria voor subsidie te voldoen), leert de ervaring dat de projecten vaak vroegtijdig beëindigd worden of mislukken. :'(

 

Je reis naar de toekomst wordt een succes als je alleen die dingen uit het verleden meeneemt die je positieve energie geven. Michael Lewis, 2000.

Link naar reactie
  • 0

Craft richt zich op een breed scala van technologiegebieden (medisch, biotech, milieu en energie, materiaaltechnologie,.....). Voor meer info over Craft kun je terecht bij EG-Liaison (onderdeel van Senter) of bij de Europese Commissie. Hier zijn de websites : www.senter.nl en www.cordis.lu (vervolgens zoek je naar sme measures)

Je reis naar de toekomst wordt een succes als je alleen die dingen uit het verleden meeneemt die je positieve energie geven. Michael Lewis, 2000.

Link naar reactie
  • 0
Zonder meteen erg cynisch te klinken, maar bij het subsidie programma Craft wil ik 2 kanttekeningen plaatsen :

1. natuurlijk is TNO hier blij mee. Craft financiert nl. alle kosten van TNO. Het mkb krijgt zijn eigen R&D kosten (in vorm van uren en apparaten) niet vergoed, maar enkel de kosten voor het inhuren van TNO.

2. De enige echte goede Craft projecten zijn die projecten die vanuit het bedrijfsleven geïnitieerd zijn, omdat er dan echt marktgericht onderzoek wordt gedaan. Zodra het project een idee is van een kennisinstelling die er vervolgens allerlei Europese bedrijven bijsleurt (om aan de Craft criteria voor subsidie te voldoen), leert de ervaring dat de projecten vaak vroegtijdig beëindigd worden of mislukken. :'(

 

En daar zou ik nog aan toe willen voegen:

* Craft duurt lang, trek er minstens 6 maanden voor uit

* Voor Craft heb je eigenlijk een bemiddelingsburo met europese connecties nodig, het vraagt veel lobby werk

* Momenteel is Craft 'gesloten' (vanaf 1 maart), er is een nieuwe procedure in aanmaak. Kan wel tot eind dit jaar duren, voor men weet wat en hoe

* Je mag nog niet begonnen zijn voor je de Craft aanvraag verstuurd

 

Kortom, Craft is echt een subsidie voor professionele subsidie lurkers    ;D

Link naar reactie
  • 0
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

Een mooie discussie!

Maar om het verhaal body te geven zal ik volgende week een expert op Craft en een expert op subsidies en kredieten voor de industriële technologie benaderen.

Deze zijn nu weekend aan het vieren, net als ik straks (joepie !).

Nix verplaatsten zrski!

Bydewee .... zrski is met ski-vakantie, dus daar hebben we voorlopig geen last van.

Algemene subsidie ala, maar industriële subsidieregelingen zijn specifiek en horen hier dus thuis!

 

 

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie
  • 0
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

Nou het heeft even geduurd. Ze waren erg  :-X

Maar na meerdere verzoeken heb ik finally een antwoord gekregen.

Zelf plaatsen lukt hen niet  >:( (tsja het blijven ambtenaren en ze hebben het vreselijk druk).

Maareh voordat ze boos worden op mijn reactie bedankt EGL en een dikke kus (vooral Upton) voor het antwoord.

 

Anniewee van EGL (Senter) het volgende bericht:

 

------ quote ----

 

Het doel van Craft is om groepen bedrijven die onderzoek willen doen en dat niet zelf kunnen betalen het uit te besteden onderzoek hoeft men niet zelf te betalen maar de Europese Commissie betaalt de rekening. Meestal wil de klant en de bank niet betalen.

Per project kan 150.000 tot 1 Meuro aan stimulering worden verstrekt. Voor het MKB is dit veel geld omdat men meestal per jaar maar 25.000 tot 50.000 euro

beschikbaar heeft voor innovaties.

Tevens levert dit ook de R&D capaciteit die bij het MKB beperkt aanwezig is.

Wat krijgt het MKB in een Craft project:

* Aan de klant aangepaste oplossing

* Bewezen technologie

* Een werkend prototype

* Een of meerder klanten in Europa

* Recht op de patenten van het onderzoek

* Licentie overeenkomst

* Opleiding en training in een nieuwe techniek

* Recht van eerste levering

* Na afloop niet terug betalen maar geld verdienen

 

Craft betaald pas nadat het contract gesloten is maar ze betalen dan wel een jaar vooruit.

De ontwikkeling moet je nooit stilzetten voor een subsidieaanvraag. In eigen tempo en middelen moet je doorgaan.

Maar omdat de uitbestede R&D in een Craftproject meestal 10 maal meer is dan de eigen inspanning en doorgaans meerdere disciplines omvat komt men uiteindelijk sneller bij het gewenste resultaat.

 

Een MKB-er doet er meestal 9 maanden over voordat hij erkent dat hij het zelf niet kan oplossen en een globaal ontwikkelingstraject heeft uitgewerkt. Dus als men nu begint is men op tijd klaar.

Een A4tje met wat men zou willen kunnen is voldoende om de potentiele mogelijkheden te onderzoeken.

Nieuwe voorstellen CRAFT kunnen aan het einde van het jaar worden ingediend bij EGL.

Is het nationaal op te lossen kijk dan naar de SKO en de TS regeling van Senter.

 

----- end quote -----

 

Nou ... zoals  jullie lezen duidelijk ????

Ik zal mijn vriend vanKoert (die wél zelf zijn bericht plaatst) vragen of hij in wil gaan op de SKO en TS regeling van Senter.  ;)

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie
  • 0

CRAFT & (Techno-)Starters: niet doen! Ben het met Fietz eens:

 

"Kortom, Craft is echt een subsidie voor professionele subsidie lurkers".

 

Wil er aan toevoegen:

 

"En zelfs de professionele subsidielurkers hebben er hun handen vol aan (financieel, juridisch, organisatorisch, ambtelijk en tijdstechnisch monster ...)".

 

Een "Ervaringsdeskundige".....

Vijf minuten "babbelen" met de juiste persoon, levert vaak meer op dan 3 dagen zelfstudie. Opnieuw het wiel uitvinden is zonde van je tijd .....!

Bengel.

Link naar reactie
  • 0

Even over wat kermie aangeeft. Als starter kan je ook deelnemen aan de nationale regelingen van Senter. Van belang zijn daarbij de technologieregelingen. We hebben het tenslotte over technostarters nietwaar?

Welke kunnen interessant zijn? Ik noem er een paar:

 

1) SKO Subsidie kennis overdracht

Hier zitten 3 subsidies onder verstopt. (i) haalbaarheidsprojecten; je kunt geld krijgen als de de papieren haalbaarheid laat onderzoeken naar de invoering van een bestaande technologie in je bedrijf. (ii) vernieuwingsprojecten; je kunt geld krijgen als je een HBO'er of een academicus in dienst neemt (iii) strategie; subsidie voor het laten uitvoeren van een strategisch onderzoek.

 

2) TS technologische samenwerking

Dit is een subsidie als je samenwerkt met anderen. In de praktijk is het zo dat een samenwerking met universiteiten en een paar bedrijven goed scoort. Met name biotech start-ups scoren goed.

 

3) TOP Technische ontwikkelingsprojecten

Dit is een subsidie voor (technisch moeilijke) ontwikkelingsprojecten die je moet terugbetalen. De terugbetaling is gekoppeld aan de omzet die je maakt met het project. Het is dus een risicodragende lening.

 

Ik kan zo nog wel even doorgaan met het noemen van subsidiemogelijkheden. In het kader van craft wil ik nog kwijt dat Senter met een zekere regelmaat trainingen geeft om een craft aan te vragen.

 

Als je wilt kijken of je een subsidie kan krijgen is het handigste is om te kijken op onze website: www.senter.nl en te bellen met: de afdeling Algemene Informatie & Advies (070-3610277 nationaal of 070-3610999 internationaal). Zij helpen je verder naar de goede subsidie-regeling.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 141 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.