• 0

Positionering

Hallo, ik ben Jasper en ik studeer accountancy. Ik moet voor mijn studie de positionering in het ondernemingsplan verzorgen. Met een groepje moeten wij een ondernemingsplan maken voor een fictieve sportzaak en ik doe dus de positionering. Kan iemand mij wat tips geven over wat ik aan de orde kan/moet laten komen?

 

Jasper

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Het begint hier op een huiswerkklas te lijken. Ben ik niet erg enthousiast over! Maar goed het is weekeinde en heb vandaag nog geen goede daad verricht.

 

Positionering:

 

We hebben het hier over de plek die je als bedrijf in de markt gaat innemen. In welk segment van de sportmarkt ga je je profileren. Speciaalzaak, multi-sportartikelen, gigant, groothandel enz enz. Kortom waar ga je je op richten. Treed je naar buiten met je technologische hoogstandjes of richt je je op advies of word je een EDLP (every day low price) winkel, die het moet hebben van efficientie.

Waar in de markt ben je te vinden, op wie ga je je richten (target groups).

Met het bepalen van je positionering kun je een veel beter beeld krijgen waar je kansen en bedreigingen liggen. Wie zijn je directe concurrenten enz. Kijk dus bij het bepalen van je positionering met een helikopterview. Ga boven de werkelijkheid hangen. Aanschouw de markt en kies de plek/positie waar jij denkt het beste in te kunnen spelen op needs!!

 

Succes

 

Evert

Link naar reactie
  • 0

Positioneren houdt, behalve de positie in de bewuste marktsegmenten ook in; waar in de 'hersenen' van mensen wil ik me bevinden.

Hier ontstaat nogal eens onduidelijkheid over, vandaar dat ik je ook even voorzie van die betekenis van het woord.

 

"After a company has decided which market segments to enter, it must decide what 'position' it wants to occupy in those segments. A product's position is the place the product occupies in consumers' minds. If a product were perceived to be exactly like another product on the market, consumers would have no reason to buy it.

 

Market positioning gives a product a clear, distinctive, and desirable place in the minds of target consumers compared with competing products. Marketers plan positions that distinguish their products from competing brands and give them the greatest strategic advantage in their target markets."

 

(Principles Of Marketing, Kotler/Armstrong/Saunders/Wong)

 

------------------------------

Word je door de opleiding in kwestie niet voorzien van een leidraad wat je aan de orde moet laten komen of moet je dat 'zelf maar uitzoeken'?

In elk geval succes met de fictieve sportzaak!

 

Groet,

Annedien

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 166 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.