• 0

faillissementsaanvraag door UWV

Het komt de laatste tijd nogal eens voor dat het UWV op grond van achterstallige premiebetaling het faillissement van ondernemers aanvraagt. De aanvraag wordt dan opgesplitst in een vordering van het UWV en het College Zorgverzekeringen.

 

Het hof in Arnhem en de rechtbanken Arnhem en Den Bosch hebben al geoordeeld dat dit niet kan en er feitelijk slechts sprake is van 1 vordering. Om de praktijken van het UWV te stoppen ben ik op zoek naar ondernemers die geconfronteerd worden met dit soort aanvragen maar voor het overige gewoon een levensvatbare onderneming draaien.

 

Door uitspraken in het land te forceren zal UWV niet door kunnen gaan met deze oneigenlijke incassopraktijken.

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Akkoord, maar dat is niet waarom het me gaat. UWV weet dat diverse rechtbanken de handelwijze reeds hebben verworpen maar gaat er desalniettemin mee door. Dat ze verder coulant zijn bij doorstarten verwondert niet; dat is wel in lijn met het feit dat ze de premies willen incasseren.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Verbaast me niks dat ze veel premies willen incasseren want ze hebben erg veel overbodig personeel in dienst.

 

Overigens is de betalingsregeling van het UWV op z'n minst merkwaardig. Je moet aan het begin van het jaar de hele jaarafdracht betalen (voor salaris dat nog niet is uitbetaald, uit inkomsten die nog niet zijn binnengehaald) en bij wijze van coulance mag je dan in 12 maandelijkse termijnen afbetalen.

Maar als je nu per 1 juli iemand aanneemt, dan moet je dus in juli 6 maanden premies betalen. Dat wordt dan ook weer omgezet in een betalingsregeling van, nee, niet 6 maar 12 maanden. In juli betaal je dan 7 maanden ineens (7/12 x 6 maanden premie) en de rest van de maanden 1/12 x 6 maanden). Maw, je betaalt in juli voor drie maanden premie ineens en de overige maanden maar de helft.Welk genie zou dat bedacht hebben?

 

dagdag

Christine

Link naar reactie
  • 0

Iets soortgelijks heb ik vorig jaar meegemaakt met het pensioenfonds metaalnijverheid o.i.d..

Het bewuste bedrijf begon net op te krabbelen, toen het fonds dacht de belangen van het personeel het beste kon behartigen met een faillisements procedure. Vraag even niet wie de tweede aanvrager was in dit verhaal.

 

Uiteindelijk resultaat, enkele moeilijk herplaatsbare mensen de ww in, het pensioensfonds kon fluiten naar zijn centen. En het pensioenpotje dat deze club beheert wordt door dit bedrijf niet langer gevuld.

 

Beter eenbetalingsregeling, dan helemaal geen regeling lijkt mij.

 

Misschien wordt het tijd, dat er tijdelijk bewindvoerder aangesteld wordt in dit soort zaken i.p.v. een curator die alvast begint te kijken hoeveel betaalde uurtjes hij eruit haalt.

en de bewindvoerder betalen op basi van resultaat, dan blijven de echte over.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    12 leden, 229 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.