• 0

Brexit: Webshops stoppen met leveren aan het VK,

Aanbevolen berichten

  • 1

Ik heb ook alles stil gelegd naar het VK.

Planning was na de kerst te stoppen met VK maar ben iets eerder gestopt doordat vanwege die nieuwe corona variant alles op slot ging. laatste orders van klanten uit VK daarom toen ook allemaal geannuleerd.

Wacht nu eerst paar weken/maanden af hoe het gaat lopen en kijk dan weer eens verder of ik weer daarheen ga leveren.

Nu verkocht ik eigenlijk enkel via Amazon naar het VK en hadden ze de markt daar altijd al heel erg afgeschermd waarbij je voor 80% van mijn assortiment toestemming moest hebben om dat in de VK te mogen verkopen waarbij die toestemming enkel aan lokale partijen gegeven werd.

Voor nu vind ik het alle bijkomende ellende niet waard.

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
1 uur terug, Bert. zei:

Het VK loopt hierbij op de EU vooruit.  De EU krijgt hiermee pas te maken op 01.07.2021 als met name de vrijstelling voor invoer-BTW wegvalt.

Bij het wegvallen van de vrijstelling wordt de BTW en invoerrechten (samen met de inklaarkosten) toch gewoon direct bij de douane berekend (dus de klant krijgt een aanvullende factuur)?

 

Ik begrijp dat dat in de UK op dit moment dus niet eens kan. Je bent als verkoper verplicht om je daar te registreren voor orders onder de £135. Hoe zouden alle AliExpress verkopertjes dit doen (met orders van onder de £1)?

 

Quote

... and if this is over £135 then normal VAT and customs rules will apply,

Boven de £135 gaat het dus wel weer gewoon via de douane... (begrijp ik)

Pfff. Ik heb er gelukkig niets mee te maken maar deze zag ik even niet aankomen :face-screaming-in-fear:

 

Gaat de EU straks ook naar zo'n systeem? (Dat er dus niet meer bij/door de douane geïnd wordt)

 

 

aangepast door Rik ·
Link naar reactie
  • 0
28 minuten geleden, Rik · zei:

Bij het wegvallen van de vrijstelling wordt de BTW en invoerrechten (samen met de inklaarkosten) toch gewoon direct bij de douane berekend (dus de klant krijgt een aanvullende factuur)?

Dat zou de normale gang van zaken zijn, bij ons gaat dat op bij pakketjes boven de 2 kilo...en dan nog :smiling-face-with-sunglasses:. We zien wel dat de meest onnozele pakketjes ineens 30 of 40 euro kosten voor levering, we vragen ons af waar ligt dat pijnpunt?

 

Wellicht proberen ze (VK) op deze manier de Aliexpress boys te weren, want Boris is niet helemaal op zijn achterhoofd gevallen. Economie bescherming, het geld moet gaan rollen in de VK...niet bij Ali natuurlijk.

Wordt tijd dat Nederland dat ook eens gaat begrijpen dat de stenen winkels weer eens gaan bloeien, en de ondernemers er weer zin in hebben.

Link naar reactie
  • 0
40 minuten geleden, Rik · zei:

Ik begrijp dat dat in de UK op dit moment dus niet eens kan. Je bent als verkoper verplicht om je daar te registreren voor orders onder de £135. Hoe zouden alle AliExpress verkopertjes dit doen (met orders van onder de £1)?

Ze kunnen die goekope rommel dus niet meer slijten in het VK zonder de belastingen te ontduiken geweldig. Het VK weet dus prima hoe het zit. Jammer dat ze tot 1 januari al 5 jaar een aantal BTW-ontduik-routes vanuit China naar de EU faciliteerden.

 

Boven de 135GBP zou je in principe prima kunnen exporteren naar het VK, net zoals naar ieder ander land buiten de EU. Echter ondersteunen de meeste vervoerders de komende weken het VK nog niet. Wij hebben ons eerste pakket van DPD al teruggekregen.

Link naar reactie
  • 0

Het voordeel van een platform als AliExpress is dat de orders en betaling via dat platform gaat. Ik lees n.l. net dat AliExpress zelf de VAT voor de UK al regelt.

Quote

As of today 1/1/21 Aliexpress collects 20% VAT on behalf of the UK at checkout, this is for any amount be it £1 or £100.

 

Kleine webshops zullen dit dus zelf moeten regelen of wachten tot de transporteurs eenzelfde service aanbieden (tegen verhoogde prijs).

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0
2 uur geleden, Rik · zei:

Gaat de EU straks ook naar zo'n systeem? (Dat er dus niet meer bij/door de douane geïnd wordt)

 

Stukje onduidelijkheid in de Engelse wetgeving, c.q. het "guidance document" van de Engelse douane. Er wordt geen onderscheid gemaakt tussen DDP en DAP zendingen, er wordt simpel gesteld dat iedereen die verkoopt aan een UK consument over zijn verkoop BTW moet afdragen.  Maar misschien is dat ook de bedoeling van Boris en de zijnen (?). Inderdaad kunnen ook platforms zich registreren, Ali heeft dat dus al gedaan. 

 

De EU heeft (onvoorziene omstandigheden voorbehouden) vanaf 01.07.21 min of meer hetzelfde, de import One Stop Shop maar deelname daaraan is vrijwillig. DAP zendingen kunnen dan nog steeds door post/koerier aangegeven worden maar die zullen daarvoor kosten in rekening brengen. Ik heb in een eerdere post al het bedrag genoemd  van 13.50 Euro wat PostNl daarvoor vraagt, waarbij de verwachting is dat een consumenten daar één keer intrapt en daarna bij een webshop gaat bestellen waar hij meer service krijgt.  Staat ook in de  "Nota naar aanleiding van het verslag - Wijziging van de Wet op de omzetbelasting 1968 (Wet implementatie richtlijnen elektronische handel)":

Verwacht mag worden dat consumenten zo een voorkeur zullen ontwikkelen voor leveranciers en platforms bij wie de btw al direct bij de bestelling en betaling van de goederen kan worden afgewikkeld.

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

ik heb het niet helemaal goed gelezen en gevolgd omdat ik toch van plan was het stil te leggen maar wat ik zo voorbij zag komen is het ook bij Amazon zo dat zij de btw inhouden en afdragen in VK als je via hun platform wat in het VK verkoopt. wel zag ik nog iets voorbijkomen over een noodzakelijke registratie daarvoor maar dat heb ik niet verder gelezen(ook al omdat ik daar de afgelopen 2 maanden wel 40 mails over gehad heb en dat allemaal in 6 talen op amazon.)

 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Ik wilde net een draadje hierover openen en toen zag ik deze.

 

In mijn studie tot nu toe lijken er drie opties te zijn:

  • Zelf doen, met een btw registratie in de UK, btw in rekening brengen bij verkoop, en afdragen aan UK
  • Via platform doen, verkopen en verzenden vanuit NL, afdracht via platform
  • Via platform, met voorraad vanuit UK, verkoop in de UK, afdracht via platform

 

Nu verkoop ik kleine en niet zo kostbare spulletjes onder de 135 pond en grotere redelijk kostbare spullen.

dat laatste lijkt dus nog steeds redelijk te doen.

 

Maar die sub, 135,-- daar ga ik eerst maar eens een beetje tegenaan kijken.

Op voorraad leggen in de Uk gaan we niet doen, en deelnemen aan een platform voor die paar artikelen voor een paar grijpstuivers is ook de moeite niet.

 

Oh, en ik lees dat ik een EORI nummer nodig heb.

Waar komt dat opeens vandaan? Ik exporteer sinds 2006 over de hele wereld (via expresse diensten ala fedex) en heb hier nog nooit iets van gehoord of gelezen.

 

Edit: EORI wordt volgens mijn verzender als vanzelf samengesteld of opgehaald uit de klantgegevens die van mij bekend zijn.

 

Dan blijft alleen het versturen per post van grijpstuiverzendingen over.

 

Edit2: De sub 135,-- zendingen, met UK VAT hebben volgens postnl een eigen EORI nummer nodig gebaseerd op het Britse VAT nummer...

 

 

 

aangepast door svenh

Multiplex op zijn mooist:

https://pastjekastje.nl Je kastje mooi op maat

https://www.svendingtray.com Buikbakken voor promotie en hospitality, standaard en maatwerk:

Link naar reactie
  • 0
Op 5-1-2021 om 17:21, Rik · zei:

Gaat de EU straks ook naar zo'n systeem? (Dat er dus niet meer bij/door de douane geïnd wordt)

 Ze gaan eerst het drempelbedrag voor de BTW gelijktrekken voor de hele EU, naar 10.000 euro per land per jaar. Dus zolang je daar onder blijft hoef je niks te doen.

Maar zelfs als je daar overheen gaat kan je het binnen de EU via MOSS regelen ipv je voor ieder land apart te moeten registreren voor de BTW.

Let op overigens dat Noorwegen per 1 april 2020 het innen van BTW door de douane bij kleine verzendingen heeft afgeschaft. Dus in Noorwegen moet nu de leverancier de BTW aangifte en afdracht doen. 

 

Link naar reactie
  • 0
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479
Op 7-1-2021 om 16:30, svenh zei:

De britten beginnen zelf ook te ontdekken dat dit een probleem is, 

Ook BNR Radio heeft hier aandacht aan besteed.

 

Lee en luister: Kleine lettertjes Brexit-akkoord breken bedrijven op

Quote

Ook honderden grotere bedrijven als Marks & Spencer zullen een aantal producten voorlopig niet exporteren, zegt Van Bekhoven. 'Ze zijn gevloerd door de kleine lettertjes van het Brexit-akkoord. De tariefvrije deal blijkt bij nader inzien toch minder tariefvrij: als meer dan 40 procent van de waarde van een product niet uit EU of VK komt, moet er bijvoorbeeld een heffing over betaald worden.'

Naast de heffingen zijn het ook de extra administratieve handelingen die de bedrijven nekken. 

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
22 uur geleden, Maxn zei:

 

Niet per land...

10k aan export aan consumenten totaal.

Zoals ik het nu lees wel degelijk ongeveer (verschilt per land) per jaar, met soms weer andere bedragen voor kleine ondernemingen:

https://ec.europa.eu/taxation_customs/sites/taxation/files/resources/documents/taxation/vat/traders/vat_community/vat_in_ec_annexi.pdf

aangepast door svenh

Multiplex op zijn mooist:

https://pastjekastje.nl Je kastje mooi op maat

https://www.svendingtray.com Buikbakken voor promotie en hospitality, standaard en maatwerk:

Link naar reactie
  • 0
37 minuten geleden, svenh zei:

Zoals ik het nu lees wel

Inderdaad, zoals je het nu leest.... Maar dat zijn ook de regels van nu en niet niet van na 1 juli 2021. Quote van de EC website:

 

The Union scheme for intra-EU supplies of TBE services will be extended to all types of B2C services as well as to intra-EU distance sales of goods and certain domestic supplies facilitated by electronic interfaces. The extension to intra-EU distance sales of goods goes hand in hand with the abolition of the current distance sales threshold, in line with the commitment to apply the destination principle for VAT;

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik heb ook het leveren aan de UK even stilgelegd. Ik heb inmiddels een eori nummer en het wachten is op één van de OMP's om zijn zaakjes op orde te stellen voor ik weer kan gaan leveren via een marktplaats.

 

Ook ik vraag me af in hoeverre het de moeite wel waard is om zelf aangifte te gaan doen in de UK. Het is nogal wat moeite en hoe ga ik het überhaupt betalen. Op een informatiepagina van het HMRC staat nog oude informatie want hier staat het VAT MOSS systeem nog genoemd waar ze inmiddels geen deel meer van uitmaken. De enige andere betaalmethode is een bankoverschrijving. Dat kost me dus 4,50 per overschrijven per kwartaal, want dat moet dan dus wel een overschrijving worden in GBP. Is er iemand die zich wel heeft aangemeld, en misschien meer informatie heeft over de moeilijkheidsgraad en betaalmethodes? Denkt iemand dat het zin heeft de kat uit de boom te blijven kijken?

 

Ik zit gelukkig nog onder de grens voor 1 juli, maar dan krijgen we hetzelfde gezeur. Wat ik namelijk hoorde is dat de grens van 10.000 euro alleen geld voor Europese bedrijven. Met andere woorden voor bedrijven van buiten de EU gelden straks dezelfde regels als we nu te maken hebben voor de UK. Zijn straks honderden kleine bedrijfjes die dan niet meer aan ons niet meer willen leveren. Australië en Noorwegen hebben vergelijkbare regels, maar beide landen hanteren een threshold,75.000 AUD en 50.000 NOK, 50.000 NOK is niet veel, maar het houdt kleine niche bedrijven wel in staat te blijven leveren. Wat de UK doet en de EU wil gaan doen is compleet gekkenwerk.

Link naar reactie
  • 0
41 minuten geleden, SaskiaG zei:

Ik zit gelukkig nog onder de grens voor 1 juli, maar dan krijgen we hetzelfde gezeur. Wat ik namelijk hoorde is dat de grens van 10.000 euro alleen geld voor Europese bedrijven. Met andere woorden voor bedrijven van buiten de EU gelden straks dezelfde regels als we nu te maken hebben voor de UK. Zijn straks honderden kleine bedrijfjes die dan niet meer aan ons niet meer willen leveren.

 

Zal wel mee vallen.

 

Alle kleine niet-EU bedrijfjes die via bijvoorbeeld Amazon of Aliexpress verkopen hebben er geen extra administratie aan.

De EU gaat de BTW die verkopers van buiten de EU zouden moeten afdragen bij de platformen innen.

 

Link naar reactie
  • 0
1 uur geleden, SaskiaG zei:

Wat de UK doet en de EU wil gaan doen is compleet gekkenwerk.

Dat valt wel mee. In het geval van de UK is eigenlijk het grootste probleem dat ze er vooraf niet goed over gecommuniceerd hebben. In beide gevallen, EU en UK, is de bedoeling om de ongebreidelde zwendel en miljoenen belastingontduiking binnen de e-commerce tegen te gaan. Deelname aan de  import One Stop Shop in de EU is trouwens vrijwillig, Voor jouw "honderden kleine bedrijfjes" (buiten de EU neem ik aan) zal er dan ook niet veel veranderen, ik kan me tenminste niet voorstellen dat die op dit moment  in staat zijn om DDP te leveren. Het enigste wat er dan verandert is dat jij voor iedere zending aan de post of koeriers afhandelingskosten moet gaan betalen, inclusief BTW en invoerrechten.

Link naar reactie
  • 0
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

Bron RVO:

 

Brexitloket geeft een up-date van informatie:  "Je wil jouw klanten in het VK niet kwijt. Je wil nog steeds aan hen blijven leveren. Wat moet/kan je hiervoor doen?"

 

Zie de infopagina  Nieuwe regels: webwinkels met 10 tips van douane tot 'crossborderleveringen'.

 

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Even een korte vraag omdat ik een webshop heb als eenmanszaak.

Stel dat ik een pakketje (met een geschikt product) verkoop aan iemand in het VK en deze verstuur via een pakketvervoerder (inclusief douaneformulier/tariefcodes en 0% BTW factuur). 

Wat moet ik dan concreet doen om dit zelf aan te geven? En zijn er nog andere bijkomstigheden?

aangepast door blackbeans
Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 290 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.