• 0

Privéauto zakelijk gebruiken: btw naar rato of 1,5% van de cataloguswaarde

Beste HL, 

 

Ik gebruik mijn priveauto zakelijk. 

Nu houd ik een rittenregistratie zakelijke kilometers bij (0.19 cent) per kilometer aftrekbaar van de winst. Dit gaat prima.

 

Ik mag over het zakelijk gebruikte deel ook privé betaalde btw terugvorderen middels mijn btw-aangifte, dit naar rato zakelijk en prive.

In mijn geval is 10 % zakelijk en 90 % overig.

 

mijn brandstofkosten zijn ongeveer 2000 euro per jaar incl btw

onderhoudskosten en APK ongeveer   1000 euro per jaar incl btw

 

Totaal 3000,00, waarvan 21% btw is 630 euro

Van deze 630 euro mag ik dus  10 %  is 63 euro btw zakelijk terugvordenen. 

 

Nu hoor ik van een vriendin dat er ook een andere methode is, namelijk geen rato van de kilomerregistratie  10 % en 90 % maar een eenmalige forfait toekennen van 1,5 % van de cataloguswaarde van mijn auto en vervolgens alle  prive betaalde btw op de autokosten zakelijk  terugvorderen.

 

Dat zou betekenen 1,5 % van cataloguswaarde 21.189 euro is  317.83 euro btw betalen zgn forfait om vervolgens de 630 euro van bovenstaande berekening terug te vorderen.

Op deze manier zou ik dus 312.17 euro btw terug krijgen ipv de 63 euro uit bovenstaande  rato zakelijk/prive kilometers.

 

De 1.5 % zogenoemde forfait kom ik ook op de site van de belastingdienst tegen.

Nu is mijn vraag, mag ik dit zo toepassen ?

 

Als kanttekening wil ik meegeven dat de 90 % overige kilometers wel voor 80% uit woon werkverkeer bestaan van mijn fulltime baan in loondienst werkgever, waarvoor ik dus ook al 19 cent per kilometer ontvang. 

 

Is dit nergens in strijd met elkaar ?

 

Alvast bedankt voor jullie antwoorden en veel goede zaken voor 2021 !

 

Jessica

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ja, het is tegenstrijdig en verwarrend. En de manier waarop 'zakelijke' kilometers zijn gedefiniëerd zijn bovendien verschillend voor beide belastingsoorten. Voor de omzetbelasting zijn woonwerkkilometers namelijk niet zakelijk, maar voor de inkomstenbelasting wel.

   % zakelijk voor omzetbelasting = zakelijke kilomters
  % zakelijk voor inkomstenbelasting = zakelijke + woonwerkkilometers

 

De btw-privécorrectie in de omzetbelasting mag je doen naar rato van de zakelijke kilometers als je de kilometers bijhoudt. Als je die kilometers niet bijhoudt, mag je de correctie vaststellen op 1,5% van de cataloguswaarde. 

 

 

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0
8 uur geleden, prinsrachid zei:

Ja, het is tegenstrijdig en verwarrend. En de manier waarop 'zakelijke' kilometers zijn gedefiniëerd zijn bovendien verschillend voor beide belastingsoorten. Voor de omzetbelasting zijn woonwerkkilometers namelijk niet zakelijk, maar voor de inkomstenbelasting wel.

   % zakelijk voor omzetbelasting = zakelijke kilomters
  % zakelijk voor inkomstenbelasting = zakelijke + woonwerkkilometers

 

De btw-privécorrectie in de omzetbelasting mag je doen naar rato van de zakelijke kilometers als je de kilometers bijhoudt. Als je die kilometers niet bijhoudt, mag je de correctie vaststellen op 1,5% van de cataloguswaarde. 

 

 

Bedankt Prins,

 

Ik kan dus een kilometerregistratie bijhouden voor mijn inkomstenbelasting (19 cent per KM) aftrekbaar.

En 1,5 % optellen van de cataloguswaarde voor de BTW om vervolgens alle BTW op onderhoud en brandstof terug te vorderen . Begrijp ik het zo gioed ?

Dit is voor mij het gunstigste ivm mijn vele prive en loondienst kilometers.

 

Groet Jessica

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 221 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.