• 0

ABC(D) levering

Wij gaan eenmalig een ABC(D) levering doen. Wij kopen een partij in bij onze Nederlandse leverancier. Zij  de kopen de goederen in Polen. Wij verkopen de goederen aan onze klant in Frankrijk. Onze klant in Frankrijk haalt de goederen op in Polen.

 

Dus de facturering gaat zo:

Poolse leverancier -> Nederlandse leverancier -> wij -> Franse klant

 

De goederen bewegen zo:

Poolse leverancier -> Franse klant haalt op in Polen

 

Hoe zit het met de BTW? Wie moet welk tarief in welk land hanteren aan wie?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0
  • Het intracommunautaire goederenvervoer, dus tegen het 0 % btw-tarief, kan echter maar aan 1 levering worden toegeschreven. Dit is de levering aan of door de tussenhandelaar.
  • Vervoert of verzendt een partij buiten de keten de goederen? Dan is de tussenhandelaar degene die de opdracht geeft aan die partij voor het intracommunautaire vervoer of verzending. 

 

Mijn interpretatie van deze informatie is als volgt:

  • Mijn klant in Frankrijk is de tussenhandelaar, want zij regelen het vervoer en het komt bij hen aan.
  • De levering aan de tussenhandelaar is tegen 0%. Dus wij leveren aan onze klant tegen 0%.
  • De Poolse leverancier is de zak, want hij zal in Nederland een BTW-nummer moeten registreren omdat zijn levering tegen NL BTW is.
Link naar reactie
  • 0
18 uur geleden, ShopJeRot zei:

Mijn interpretatie van deze informatie is als volgt:

  • Mijn klant in Frankrijk is de tussenhandelaar, want zij regelen het vervoer en het komt bij hen aan.
  • De levering aan de tussenhandelaar is tegen 0%. Dus wij leveren aan onze klant tegen 0%.
  • De Poolse leverancier is de zak, want hij zal in Nederland een BTW-nummer moeten registreren omdat zijn levering tegen NL BTW is.

Je zou het ook als volgt kunnen zien (eventuele vereenvoudigingen uitgezonderd)

 

Polen > NL: Geen vervoer, dus binnenlandse levering met Poolse BTW

NL>NL (jullie): Geen vervoer, dus weer een binnenlandse levering met Poolse BTW

NL(jullie)>FR: Vervoer van Polen naar Frankrijk, intracommunautaire levering  0-tarief.

 

De Pools is niet de zak, die factureert gewoon met Poolse BTW, De twee Nederlandse bedrijven verwerven in Polen en moeten daar voor de BTW geregistreerd zijn. Jullie moeten vanaf jullie Poolse BTW-nummer een ICL rapporteren. 

 

Ik kan me niet voorstellen dat de Poolse leverancier ooit met NL BTW zou kunnen factureren, de goederen komen niet eens in NL. 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 125 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.