• 0

HACCP: producent of opslag?

Goedemorgen! Ik lees al een tijdje mee op dit forum omdat ik samen met mijn compagnon bezig ben met het opzetten van een bedrijfje (eigen voedingssupplement). Hier komen zoals jullie weten heel wat regeltjes bij kijken. Zoals onder andere de warenwet en de regels wat betreft medische claims. Het meeste is voor ons (mede dankzij dit forum) al duidelijk, maar we zitten nog met een vraag waar we geen antwoord op kunnen vinden.

 

Wij vragen ons af of wij verplicht zijn een HACCP plan op te stellen. Onze situatie is als volgt: wij laten ons voedingssupplement volledig in de UK produceren. Het gaat om capsules met een unieke samenstelling (er is dus geen ander supplement met deze samenstelling). De capsules worden in de UK verpakt in gesealde potten van 150 capsules. Wij willen de capsules echter in kleine hoeveelheden gaan verkopen, bijv. 10 stuks. We zullen de potten van 150 stuks dus openen en de capsules vervolgens zelf per 10 stuks verpakken. We veranderen echter niks aan de samenstelling van de capsules. Zijn we nu een product aan het 'bereiden'? En hebben we daarmee een HACCP verplichting? Of heeft enkel onze producent in de UK deze verplichting?

 

Thanks voor de hulp! :)

 

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

paar simpele vragen.

was je je handen voor je een pot openmaakt?

Doe je dat ompakken op de inpaktafel in het magazijn of heb je een aparte ruimte?

maak je de ruimte schoon na elke batch.

Hoe ga je borgen dat de houdbaarheid tijdens het ompakken niet wijzigt.

 

Als je die vragen beantwoord heb je al een half HACCP en ja die heb je dus nodig.

HACCP is voor een belangrijk deel vastleggen van alle handelingen om te zorgen dat de capsules geschikt blijven voor consumptie.
Als jij met je vette vingers aan die capsules zit is de voedselveiligheid in het geding. dat moet voorkomen worden dus daarvoor maak je een plan zodat jij en je werknemers weten wat wel en niet mag.

Link naar reactie
  • 0

Bedankt, dat is helder!

Heb je wellicht tips waar te beginnen met het opstellen van dit plan? Als ik Google vind ik heel veel sites die tegen betaling een cursus aanbieden maar weinig concrete informatie over hoe zo'n plan eruit moet zien. Is er wellicht een goede online databank met info over dit onderwerp?

Link naar reactie
  • 0

Begin eens bij deze link
https://ondernemersplein.kvk.nl/haccp-plan-opstellen-of-hygienecode-gebruiken/

 

HACCP kent 7 basisprincipes, als je je daaraan houdt mag je het plan zelf vormgeven, dat is makkelijker gezegd dan gedaan natuurlijk.
De link geeft ook info over standaard hygiëne codes per branche of sector. geen idee of er één voor de voedingssupplementen tussen staat.

 

Link naar reactie
  • 0
10 uur geleden, Stannn zei:

We zullen de potten van 150 stuks dus openen en de capsules vervolgens zelf per 10 stuks verpakken. We veranderen echter niks aan de samenstelling van de capsules. Zijn we nu een product aan het 'bereiden'? En hebben we daarmee een HACCP verplichting? Of heeft enkel onze producent in de UK deze verplichting?

Alle exploitanten van levensmiddelenbedrijven moeten een op HACCP gebaseerd voedselveiligheidssysteem hebben. Dit is een verplichting volgens de Verordening (EG) nr. 852/2004. Je bereid weliswaar het product niet, maar je (her)verpakt het wel en slaat het op.

 

6 uur geleden, Stannn zei:

Als ik Google vind ik heel veel sites die tegen betaling een cursus aanbieden maar weinig concrete informatie over hoe zo'n plan eruit moet zien.

 

Pas daarmee op. Het HACCP certificaat is namelijk per 01-01-2021 uitgefaseerd. Een HACCP-plan kan vooralsnog wel.

 

De CCP´s die jij zou kunnen constateren beperken zich onder andere, maar niet uitsluitend, tot metaal (gebruik je een mesje om de seal te openen?), THT (geseald aangeleverd, ook MAP, of anderzijds THT verlengend, verpakt? Dit kan leiden tot een kortere THT), Opslag (ongedierte?), plastic (verpakking niet juist open gemaakt), dat soort zaken.

 

Het belangrijkste tijdens het opstellen van een HACCP plan is dat jij je richt op ¨gevaren¨. Natuurlijk kan smaakverlies een kwaliteitsprobleem zijn, maar dat is niet per definitie een CCP. Immers is een CCP een reëel gevaar.

 

Ik ben het met Roel eens dat het opstellen makkelijker is gezegd dan gedaan. Echter, is het niet ondenkbaar. Wellicht is het handig voor jezelf om eens na te gaan welke stappen je gaat zetten om te (her)verpakken, op te slaan, e.d. welke potentiële gevaren hierin kunnen zitten.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 100 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.