• 0

Financiering 2021: geef de moed niet op bij ‘nee’ van de bank

In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

Bron: Ronald Kleverlaan  Stichting MKB Financiering

 

De Kamer van Koophandel sprak 7 experts over de trends en kansen die zij zien voor volgend jaar en bracht dit samen in het KvK Trenddossier 2021. Rond het thema financiering werd Ronald Kleverlaan gevraagd om hier een bijdrage aan te leveren namens Stichting MKB Financiering.

Trends voor 2021
De mkb financieringsmarkt ziet er tegenwoordig een stuk anders uit dan 5 jaar geleden. Ondernemers die enkele jaren geleden nog eenvoudig bancaire financiering konden krijgen, zijn nu in een nieuwe financieringsmarkt terecht gekomen voor een nieuwe financieringsronde. In het KvK interview omschreef ik dit als volgt:

  • “De tijd dat je eens in de 5 jaar in je beste pak naar de bank moest voor een lening, is voorgoed voorbij. In 2021 heb je als ondernemer veel meer opties om financiering aan te trekken. En kun je in verschillende groei- en krimpfases van je bedrijf flexibel kijken wat er nodig is. Vormen van financiering die we steeds meer zullen zien, zijn het vergroten van het eigen vermogen, het financieren van werkkapitaal, factoring en innovatieve vormen van mee-investeren door bijvoorbeeld medewerkers en klanten. In 2021 komt er ook voor het eerst Europese wetgeving voor crowdfunding. Dit biedt betere bescherming voor zowel de ondernemer als de investeerder. Bovendien wordt het eenvoudiger om verschillende platformen met elkaar te vergelijken.”

 
Schakel een mkb financieringsadviseur in
In het interview geeft Ronald Kleverlaan aan dat het belangrijk is om komend jaar niet te snel vanuit emotie te beslissen, maar goed na te gaan wat de voorwaarden zijn van een nieuwe financiering. En hoe moeilijk ook, wellicht is het beter om te stoppen.
Voor goede ondersteuning is het belangrijk om hier een deskundige voor in te schakelen, een Erkend Financieringsadviseur MKB.

 

Het gehele interview met Ronald Kleverlaan is hier te lezen >>>

 

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

  • 0

bedankt voor plaatsen.

Voor mij een actueel onderwerp.

Ik ben het afgelopen jaar behoorlijk snel gegroeid en heb voor komend jaar doelstelling omzet te verdubbelen tot verviervoudigen.

Maar daarvoor kom je op gegeven moment op een punt dat dat niet meer zonder externe financiering kan.

Daar had ik vorig jaar al last van. Bij de bank kwam ik niet verder, eerst was de liquiditeitsratio niet goed, toen tijd later die wel goed was bestond mijn bedrijf nog niet lang genoeg en waren er nog tal van redenen dat ze niet konden/wilde helpen.

 

Bij Qredits ben ik ook niet welkom door de producten die ik verkoop (vinden ze daar eng/vies en willen ze niet financieren) (verkoop sextoys en lingerie en uitbreidend naar andere productgroepen).

 

Crowdfunding was ook niet mogelijk (mede ook doordat bedrijf te jong was en ook her en der vanwege producten)

 

Uiteindelijk een financiering kunnen krijgen maar dat was de helft van wat ik zocht en tegen enorm hoge rentes.

 

Nu opzoek naar nieuw extra (werk) kapitaal om de snelle groei vol te houden en nog verder te vergroten maar ook nu voel ik al aan dat het overal lastig zal worden.

Banken zal nog zelfde verhaal zijn (bedrijf bestaat nog geen 2 jaar), crowdfunding zal ook niet anders zijn. Qredits zelfde verhaal.

 

Wel een aanbod voor factoring maar dat is enorm dure oplossing met rond de 3% van factuurbedrag (over vele tienduizenden euro's per maand).

 

Nu zijn er veel financieringsopties en zelfs subsidie regelingen voor corona situaties. maar ik ben juist mede dankzij  corona juist enorm gegroeid en dus geen omzet verloren. dus dat is ook niet passend.

 

Nu zo snel mogelijk de jaarcijfers 2020 vaststellen en dan weer kijken wat daarmee bereikt kan worden en of er partijen wat verder willen kijken.

Misschien inderdaad eens naar een financieringsadviseur kijken die daarbij kan begeleiden.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    12 leden, 287 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.