• 0

Ecommerce voedingssupplementen verkopen naar EU/Frankrijk/Duitsland

Hi all,

 

Ik had een kort vraagje. Ik verkoop een voedingssupplement in Nederland, en deze voldoet aan alle EU wetgeving ( ingredienten etc. ) Nu had ik de volgende vraag: Kan  ik bijvoorbeeld via mijn webshop aan consumenten in Duitsland/Frankrijk verkopen vanuit NL. Dus dat consumenten het bij mijn webshop/amazon webshop bestellen en ik het per post naar Frankrijk/Duitsland stuur.

 

Kan dat zomaar, of dat ik mij eerst moet registreren deze landen (gezien het om voedingssupplementen gaat)?

Anders gezegd, omdat er vrij verkeer van goederen is in de EU, kan ik dan voedingssupplementen via ecommerce direct verkopen aan consumenten in Frankrijk/ rest van EU?

 

Veel dank alvast!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

In principe zou het mogen.

De EU heeft nl. bepaald dat een webshop zich alleen hoeft te houden aan de regels van het thuisland (uitgezonderd de in de hele EU geldende consumentenregels); het idee er achter is simpel:

- het is voor een webshop feitelijk ondoenlijk om constant op de hoogte te zijn van alle regels van alle 27 EU-landen

- het zou het grensoverschrijdende online verkeer v.w.b. B2C sterk inperken als dit  niet zo zou zijn.

Echter, nu zijn nu juist Frankrijk en Duitsland 2 landen die zich niets gelegen laten aan EU-regels op dit punt. Probeer maar eens een in Duitsland goedgekeurde brandblusser in Frankrijk te verkopen (ook al voldoet deze niet alleen aan alle Duitse maar ook aan alle Europese regels). Zie ook internet-apotheken welke tot het hoogste EU-gerechtshof moesten gaan om in Duitsland online te mogen verkopen.

Kortom: ook al zou het mogen, je kan nog steeds problemen krijgen...

Ik raad je daarom sterk aan contact te zoeken met Brussel/EU: Directoraat-Generaal Interne markt, industrie, ondernemerschap en midden- en kleinbedrijf; dit kan ook indirect via edcc.ec.europa.eu

http://www.onym.nl

voor al uw inkoop/product sourcing in Polen, uw boots on the ground aldaar, wij hebben de contacten in Polen, wij weten de weg

ook voor fiscale, juridische zaken en real estate zijn wij hier uw partner

Link naar reactie
  • 0

ik verkoop via diverse platformen als bol en amazon.

Ik verkoop daarbij ook voedingssupplementen. daarbij zitten veel producten die gewoon aan alle voorwaarden in nederland voldoen.

Maar op bol.com moet ik me voor de verkoop in Belgie eerst registreren bij een Belgische instelling.

Voor Amazon krijg ik voor elk land te maken met andere regels. het ene product mag wel in Nederland, Italie, en Frankrijk maar weer niet in Duitsland en Spanje.

en bij ander product ligt dat weer totaal anders. is echt onnavolgbaar waardoor ik continue waarschuwingen krijg dat ik producten verkoop die niet aan de (lokale) regels voldoen (overigens zijn die waarschuwingen in 70% van de gevallen ook volledige onzin om dat een vibrator ineens aangemerkt wordt als medicijn of voedingssupplement, maar dat is ander verhaal).

Ook heb ik producten die gebruiksproducten zijn en geen voedingssupplementen maar die samples van bepaalde stoffen hebben (glijmiddel, relaxer, cleaner) waarbij geen opgave van de ingrediënten is daarvan. maar ook daarvoor krijg ik per land continue meldingen dat dat product daar weer niet mag en andere weer in andere landen niet.

 

Dat 1 Europa is dus volstrekte onzin en komt in een gigantische wirwar van regels terecht die overal anders zijn en ook continue veranderen.

heb lang een bepaald product gehad waarbij enkel al in NL was dat het product niet aan de regels voldeed van de overheid, producent paste het product aan zodat aan regels voldeed. overheid paste regels aan zodat niet meer voldeed, producent paste aan dat weer wel voldeed. overheid paste regels weer aan dat weer niet voldeed, fabrikant paste weer aan enz. enz. enz.....

en dat dus voor elk lang apart in Europa.

 

en dan op Amazon nog de vele valse claims, klachten enz. over producten waarna je bergen met papier moet inleveren om weer aan te tonen dat iets wel voldoet. voor mij reden om dergelijke producten maar et laten vallen na een dergelijke klacht.

Tot zover mijn persoonlijke ervaring

Link naar reactie
  • 0

ik zit al een jaar of 20 in de supplementen maar de EU-regelgeving wordt in elke lidstaat weer anders uitgevoerd... 

zo zijn hier bepaalde homeopathische middelen verboden (met dank aan mw. Borst RIP) die in Duitsland wel gewoon verkrijgbaar zijn.

 

Je moet niet vergeten dat wij in NL een uitzondering zijn op drogisterij gebied, wij zijn de enge lidstaat die dit systeem kennen.

met een drogisterij erkenning mag je in NL geneesmiddelen en bepaalde voedingssupplementen verkopen die in omliggende landen apotheek plichtig zijn!
Indien je dus een supplement vanuit NL in de EU wil verkopen zal je dus moeten nagaan of dit vrij verkoopbaar is.

( en ja, dat kan verschillen per lidstaat...)

 

hier vind je een paar basisregels hoe dit in elkaar steekt :winking-face:

"zoek het maar uit"

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 222 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.