• 0

Bedrijf B opzetten binnen bedrijf A

Beste bezoekers van Higherlevel,

 

Samen met een vriend wil ik een bedrijf opzetten.

Nu heeft die vriend al een bedrijf.

Het nieuwe bedrijf van ons samen zou binnen het huidige bedrijf komen van die vriend. (dit heeft als reden dat wat we samen bedacht hebben volledig binnen zijn huidige concept valt)

 

Laat ik het even anders formuleren :

- Bedrijf A (BV A) is een bestaand bedrijf en behoort 100% tot eigenaar A

- Bedrijf B (BV B) wordt een nieuw bedrijf binnen Bedrijf A, waar bedrijf B (BV B) twee eigenaren zou hebben (eigenaar A + eigenaar B)

Dus binnen een bestaande Bedrijf A (BV A) met eigenaar A willen we een nieuwe Bedrijf B (BV B) realiseren, Bedrijf B (BV B) zal dan twee eigenaren hebben (eigenaar A + eigenaar B).

Maar we vragen ons af hoe we dit op moeten zetten zodat de winst vanuit Bedrijf B (BV B) voor elke eigenaar 50% bevat, waar de winst van bedrijf A (BV A) volledig (100%) voor eigenaar A is.
Iemand een idee wat de beste opzet is?

Alvast bedankt.

MvG

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

18 antwoorden op deze vraag

  • 0
(aangepast)

Zoals ik het nu begrijp lijkt het me dat je gewoon BV a en BV b kan oprichten. Met in een bv 1 aandeelhouder en in ander bv 2 aandeelhouders. Uiteraard kunnen gecompliceerde opties met holding bv ook.

 

maar een vof voor bedrijf b en eenmanszaak voor a kan ook. 

 

En zo zijn er nog 300 opties. Misschien handig de 2 bedrijven wat verder toe te lichten. Zo is het lastig beste opzet te geven.

aangepast door dinges
Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor je reactie.

 

Zoals ik al aangaf Bedrijf A (BV) bestaat al en deze vriend is daar 100% eigenaar van.

Laten we zeggen dat we samen een nieuw product (concept) hebben bedacht. Dit product (concept) is wel 100% gekoppeld aan Bedrijf A.

Alleen zal Bedrijf A een kleine winst marge bevatten , waar het nieuwe product (concept) een verwachting heeft van een zeer hoge winst.

Nu kunt u begrijpen dat ik dus wel graag wil mee profiteren van deze winst, mede omdat het grootste gedeelte ontworpen is door mij.

Zodoende wil ik graag een aparte BV (of welke vorm dan ook) hier voor opzetten.

Maar weet niet goed hoe we dat kunnen doen.

Een aparte BV zou een optie kunnen wezen, misschien als dochter bedrijf?, maar deze BV kan dus niet draaien zonder zijn bedrijf.

Daarnaast willen we later dit jaar op de markt met dit product (concept) als Franchise , daarbij staat dus ook zijn bedrijf weer centraal.

Ik probeer dus helder te krijgen hoe we dit alles op kunnen zetten zodat de inkomsten gebaseerd op het nieuwe product (concept) 50/50 verdeeld word.

 

Hopelijk maakt dit het iets duidelijker , maar vind het moeilijk om het precies op papier uit te schrijven en uit te leggen.

 

MvG.

 

 

Link naar reactie
  • 0
38 minuten geleden, Renzov zei:

Laten we zeggen dat we samen een nieuw product (concept) hebben bedacht. Dit product (concept) is wel 100% gekoppeld aan Bedrijf A.

Alleen zal Bedrijf A een kleine winst marge bevatten , waar het nieuwe product (concept) een verwachting heeft van een zeer hoge winst.

Hoe sterker het nieuwe concept is geïntegreerd in het bestaande bedrijf, des te groter wordt de kans op toekomstige conflicten over de verdeling van kosten, uren, omzet en daarmee de winst.

 

Probeer daarom eerst helder te krijgen wat het bestaande bedrijf allemaal precies moet doen, leveren of faciliteren om het nieuwe concept te laten slagen; daarna kun je hierover heldere afspraken op papier zetten, om te voorkomen dat jij winst al ziet waar de huidige eigenaar vooral kosten voor zijn rekening moet nemen.

 

Naast een (volle) dochter is een zelfstandig bedrijf met een leveranciersrelatie met het bestaande bedrijf ook een mogelijkheid. Als je eenmaal weet wat je voor het nieuwe concept allemaal nodig hebt van het bestaande bedrijf, kun je daar ook reële prijzen aan verbinden waarmee je inkoopt of taken uitbesteedt.

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
24 minuten geleden, Ward van der Put zei:

Hoe sterker het nieuwe concept is geïntegreerd in het bestaande bedrijf, des te groter wordt de kans op toekomstige conflicten over de verdeling van kosten, uren, omzet en daarmee de winst.

Dit is precies waar ik bang voor ben, zodoende probeer ik me ook zo goed mogelijk te laten informeren.

 

Zou het werkbaar zijn om naast zijn BV een nieuwe BV op te zetten, welke van ons samen is (50/50). Dan vanuit de nieuwe BV alle diensten te leveren aan zijn bedrijf.

Waarbij we de winst uit het bedrijf samen, die van hem 50% naar zijn BV laten vloeien en mijn 50% in bijvoorbeeld mijn Holding BV te laten vloeien (die zou ik dan op kunnen zetten)....  

Kan dit of maak ik er nu een hele spaghetti van?

Daarbij blijft natuurlijk nog wel de vraag of deze opzet dan ook mogelijk is voor Franchise later.....

 

13 minuten geleden, DaMedia zei:

Andere optie is bij bedrijf A in dienst gaan en een bonusregeling treffen over de verkoop van het nieuwe product, rekening houdend met het feit dat het product door jouw ontworpen is.

Dit zou kunnen, maar bij die vriend in dienst treden is geen optie.

 

MvG

aangepast door Renzov
Link naar reactie
  • 0

Het lijkt mij nogal ingewikkeld bedacht. Waarom een bv voor iets wat nog opgestart moet of kun je niet beter in loondienst bij die bv A?
Dat je hoge winst verwacht is geen garantie dat het ook zo is en de energie die je steekt in het bedenken van constructies kun je volgens mij beter dicht timmeren met loondienst en omzet-bonussen. 

Link naar reactie
  • 0
3 minuten geleden, Renzov zei:

Zou het werkbaar zijn om naast zijn BV een nieuwe BV op te zetten, welke van ons samen is (50/50). Dan vanuit de nieuwe BV alle diensten te leveren aan zijn bedrijf.

Dat kan, maar daarmee verdwijnt het potentiële conflict niet: je zult het nog steeds eens moeten worden over de verdeling van omzet, kosten en winst. Dat je dat in deze situatie "prijzen" van "diensten" noemt, maakt het probleem niet anders.

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
35 minuten geleden, Wkhoek zei:

Het lijkt mij nogal ingewikkeld bedacht. Waarom een bv voor iets wat nog opgestart moet of kun je niet beter in loondienst bij die bv A?
Dat je hoge winst verwacht is geen garantie dat het ook zo is en de energie die je steekt in het bedenken van constructies kun je volgens mij beter dicht timmeren met loondienst en omzet-bonussen. 

Zoals al aangeven is in loondienst bij BV a geen optie.

Daarnaast draaien we al een pilot en is de winst dus echt hoog. Vele malen hoger dan nu het huidige bedrijf van die vriend binnen trekt.

Het voordeel is, dat die het nu niet zonder mij kan.....maar daarnaast kan hij nu zijn zakken vullen en zie ik er niets van terug. (natuurlijk is dat nu redelijk in overeenstemming, en zijn we dus aan het kijken hoe verder....)

 

32 minuten geleden, Ward van der Put zei:

Dat kan, maar daarmee verdwijnt het potentiële conflict niet: je zult het nog steeds eens moeten worden over de verdeling van omzet, kosten en winst. Dat je dat in deze situatie "prijzen" van "diensten" noemt, maakt het probleem niet anders.

Misschien moet ik het anders zeggen.....mijn idee: als we een nieuw bedrijf samen zouden starten dan zouden we diensten inkopen vanuit zijn bedrijf, dus in mijn ogen zou ons nieuwe bedrijf de main-driver moeten wezen. Hierbij kan je prijzen overeenkomen. Natuurlijk blijf je partners en zou je alles moeten vastleggen qua winst/kosten/enz. (in deze situatie zou dat gewoon 50/50 kunnen wezen) .

Ik ben alleen op zoek naar wat het slimste is vanuit mijn kant.............daarbij denk ik dus dat een bv onder/binnen zijn bedrijf (bv dochter bv) niet slim is......maar een nieuwe bv met beide eigenaar en dan diensten in te kopen slimmer is..........waarschijnlijk beter en makkelijker afspraken te maken en op papier te zetten.

Bij elke samenwerking zijn risico's, maar zonder risico's komen we sowieso nergens.

 

 

 

aangepast door Renzov
Link naar reactie
  • 0

Of jullie idee nu binnen zijn bestaande bedrijf past of niet: dit moet je niet willen mengen door hier een dochter BV van zijn bestaande BV van te maken. De meest logische aanpak beschreef je in je laatste bericht:

11 uur geleden, Renzov zei:

maar een nieuwe bv met beide eigenaar en dan diensten in te kopen slimmer is..........waarschijnlijk beter en makkelijker afspraken te maken en op papier te zetten.

Jij een Holding oprichten die samen met zijn bestaande Holding de nieuwe werk-BV opricht. Eventueel kan er nog een gezamenlijke holding tussen als er (intellectuele) eigendommen van jullie samen zijn die je niet in de risicosfeer van de werk-BV wilt hebben.

 

Daarbij een stevige aandeelhoudersovereenkomst met de afspraken over en weer en vooral afspraken over ieders commitment, gevolgen bij vrijwillige en onvrijwillige exit, inzet, financiële inleg, zeggenschap en eigendom van IE- of productierechten, etc. Als er ingekocht moet worden bij zijn bestaande BV dan maak je daarvoor een afzonderlijke inkoop- of opdrachtovereenkomst, die je het beste wel aanhecht aan de aandeelhoudersovereenkomst.

 

Succes

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0
Op 8-1-2021 om 23:14, Joost Rietveld zei:

Jij een Holding oprichten die samen met zijn bestaande Holding de nieuwe werk-BV opricht. Eventueel kan er nog een gezamenlijke holding tussen als er (intellectuele) eigendommen van jullie samen zijn die je niet in de risicosfeer van de werk-BV wilt hebben.

 

Daarbij een stevige aandeelhoudersovereenkomst met de afspraken over en weer en vooral afspraken over ieders commitment, gevolgen bij vrijwillige en onvrijwillige exit, inzet, financiële inleg, zeggenschap en eigendom van IE- of productierechten, etc. Als er ingekocht moet worden bij zijn bestaande BV dan maak je daarvoor een afzonderlijke inkoop- of opdrachtovereenkomst, die je het beste wel aanhecht aan de aandeelhoudersovereenkomst.

 

Succes

bedankt voor je heldere bijdrage.

We zijn overeengekomen om dit verder uit te werken, dus inderdaad een nieuwe werk-BV van ons beide op te zetten en ikzelf een holding. Daarnaast goede duidelijke overeenkomsten.

Link naar reactie
  • 0

Goedenavond, daar ben ik weer.

 

Zoals ik al aangaf zijn wij overeengekomen als hierboven beschreven.

 

Nu rest mij nog een andere vraag; kan ik vanuit mijn Holding ook andere werkzaamheden uitvoeren voor en met andere bedrijven en dan dus vanuit mijn holding een factuur sturen? , of is dat uit den boze om dit vanuit een holding te doen? (neem aan dat een holding niet bedoeld is voor deze activiteiten....)

Of zou ik dan beter onder mijn holding een extra werk bv (of zzp-er) kunnen opzetten waar ik vanuit werkzaamheden kan uitvoeren en facturen kan sturen, met mij zelf als aandeelhouder naar mijn holding toe?

 

Alvast bedankt. 

Link naar reactie
  • 0

bedankt Joost voor je reactie.

 

Is het slim om gelijk op te zetten, dus de werk BV met die vriend, mijn Holding BV en dan mijn eigen werk BV (om het zo dan maar even te noemen)?

Of kan ik mijn eigen werk BV er later ook nog bij voegen? (of heeft dit negatieve consequenties .... )

Link naar reactie
  • 0

ok en nogmaals bedankt.

 

Nu denk ik in mijn eigen werk BV zo tussen de 50.000 en 100.000 te kunnen verdienen is het dan fiscaal gezien nog wel aantrekkelijk om dit op te zetten (mijn eigen BV onder de Holding BV) of zou ik dan beter een eenmanszaak/ZZP kunnen opzetten (dus naast de werk BV met die vriend en mijn Holding BV......dus niet gekoppeld)?

 

Nu heb ik ook een boek geschreven en deze gaat via de privé sfeer (geen kvk, maar wel een btw nummer), zou deze dan makkelijk geplaatst kunnen worden onder mijn eigen werk BV of eenmanszaak/ZZP, of zitten daar wat haken en ogen aan?

 

MvG

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 244 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.