• 0

Tijdelijk verblijf in het buitenland

Ik ben voornemens om met mijn gezin een jaar in het buitenland te gaan wonen. Dat jaar is een harde grens, daarna pakken wij ons leven in Nederland weer op. Ik heb een goed lopende eenmanszaak waarvoor ik vanuit het buitenland werkzaamheden blijf verrichten. Mijn werk loopt gewoon door, net zoals ik nu ook in Nederland al voornamelijk remote contact met mijn klanten heb. 

 

Omdat we een jaar wegblijven zijn we verplicht om ons uit te schrijven in Nederland, dit heeft gevolgen voor mijn eenmanszaak, die verhuist dan mee begrijp ik en dat is niet wenselijk omdat het maar tijdelijk is en ik voor Nederlandse opdrachtgevers werk. Vanwege mijn winst was ik toch al van plan om mijn eenmanszaak om te zetten naar een BV (werkmaatschappij + holding). Begrijp ik het goed dat wanneer ik tijdelijk in het buitenland ga wonen, ik een bestuurder voor mijn holding zal moeten aanstellen? En dit voldoende is om de werkzaamheden voor mijn BV in het buitenland voort te zetten zonder dat ik de holding BV moet meeverhuizen?

 

Ik kom er niet helemaal uit en ben benieuwd of er hier iemand is met eenzelfde ervaring en/of kennis op dit vlak? Alvast heel erg bedankt!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Binnen de EU is er een consensus dat een BV niet verhuist als je inderdaad in NL een bestuurder aanstelt. Uiteraard iemand die ook daadwerkelijk bevoegd is en niet alleen de postbus bewaakt. Ga je buiten de EU dan is die consensus er niet en kan het land van vestiging daar dus andere ideeën over hebben en wellicht de heffing op winst van de BV naar zich toetrekken. Daarbij speelt dan uiteraard het belastingverdrag tussen NL en dat land een beslissende rol

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Hoi, ik heb zelf ook op Curacao gewerkt maar dan in loondienst als vliegtuig werktuigkundige. Hoe ondernemers dienen te handelen lees ik hier terug, belastingdienst Curacao.

 

Ook een optie om het gezin thuis te laten en dat jij een jaartje op trip gaat, of iets minder? Zaken reisje opvoeren als bedrijfskosten, dan is het meteen een betaalde vakantie. In BV uitvoering althans.

 

https://belastingdienst.cw/

 

 

aangepast door atlas1302
aanvulling
Link naar reactie
  • 0
Op 11-1-2021 om 09:47, atlas1302 zei:

Hoi, ik heb zelf ook op Curacao gewerkt maar dan in loondienst als vliegtuig werktuigkundige. Hoe ondernemers dienen te handelen lees ik hier terug, belastingdienst Curacao.

 

Ook een optie om het gezin thuis te laten en dat jij een jaartje op trip gaat, of iets minder? Zaken reisje opvoeren als bedrijfskosten, dan is het meteen een betaalde vakantie. In BV uitvoering althans.

 

https://belastingdienst.cw/

 

 

Daar denkt mijn gezin anders over :-) 

 

Wij hebben er ook eerder gewoond, in die tijd had ik ook een bedrijf daar. Lokaal ken ik de regels wel, de zoektocht nu is erop gericht om uit te vinden hoe ik het beste om kan gaan met mijn Nederlandse BV in de tijd dat ik niet in Nederland woon. 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 213 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.