• 0

TBS-regeling van toepassing?

Ik zou willen weten of de TBS regeling ook geldt als je getrouwd bent onder huwelijkse voorwaarden, koude uitsluiting, en een woning met ook eenzelfstandige kantoorruimte ieder voor 50% bezit.
Ik heb een eenmanszaak en heb gelezen dat de TBS -regeling dan niet geldt. Ik heb een eenpersoonszaak. Mijn partner is in loondienst. Er is denk ik wel sprake van een kwalificerende zelfstandige woonruimte.

WE wonen in het huis maar de benedenverdieping wordt in belangrijke mate als kantoor gebruikt. We gaan binnen een paar jaar met pensioen en willen niet als we stoppen ineens met onverwachte belastingaanslagen geconfronteerd worden.

En maakt het uit, als we de huwelijkse voorwaarden nog veranderen , in een beperkte gemeenschap, of in een gemeenschap van goederen.

MVG Tatjana Dreiling

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0
2 uur geleden, T. Dreiling zei:

nee de werkruimte behoort tot prive-vermogen, ik wil alleen kosten volgens de werkruimte regeling kunnen aftrekken....

Dan moeten we eerst vaststellen of die aan de regels voldoet. Is de werkruimte zelfstandig toegankelijk, is er minstens sanitaire voorziening en is de ruimte daardoor verhuurbaar aan derden?

Daarnaast moet van het inkomen dan ook minstens 30% in en 70% in of vanuit de werkruimte verdiend worden. 

 

Als aan die eisen is voldaan dan spreken van een kwalificerende werkruimte. 

 

De waarde van de werkruimte en de eventueel daarop betrekking hebbende schuld vallen dan in box 3 en zijn dus niet meer onderdeel van de eigen woning in box 1. De kosten van de werkruimte mag je van de winst aftrekken. Die aftrek is echter maximaal gelijk aan de heffing over de werkruimte in box 3 (waarde ruimte min schuld). Daarnaast mag je wel kosten als energiekosten, verzekeringen (inboedel/deel opstal) en kleine uitgaven aan onderhoud van de werkruimte in aftrek brengen.

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 180 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.