• 0

Inkoopverklaring Oekraïne? Margeregeling

(aangepast)

Hallo beste lezers,

 

Ik koop dus al een periode goederen in vanuit Oekraïne(zonder btw) deze bewerk ik soms en verkoop ik op Bol, hier moet ik dus een inkoopverklaring voor hebben wil ik een margeregeling toepassen.

 

Nu weet ik dus niet of de verklaring in het Oekraïens geschreven moet zijn, de belastingdienst kan hier toch ook niets mee? En is deze dan te downloaden?

Ook vroeg ik me af of ik gewoon zijn handtekening (met toestemming) kan kopiëren en plakken aangezien inscannen enz nogal wat moeite kost. Het zijn ook nogal wat losse inkopen.

 

Weet iemand ook hoe je via Bol.com je afgedragen btw terug kan krijgen omdat je dus de margeregeling toe wil passen?

 

Veel dank alvast!

aangepast door Raymond767
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0
1 uur geleden, Raymond767 zei:

Hallo beste lezers,

 

Ik koop dus al een periode goederen in vanuit Oekraïne(zonder btw)

Hoezo zonder BTW?

 

Correct me if I'm wrong maar dat gaat toch helemaal niet op bij invoer? Doel van de margeregeling is voorkomen van dubbele heffing omdat het normaliter aankoop betreft  van goederen waar al BTW op geheven is, dus niet bij import (tenzij het de categorie "specifieke margegoederen" betreft.

 

1 uur geleden, Raymond767 zei:

Ook vroeg ik me af of ik gewoon zijn handtekening (met toestemming) kan kopiëren en plakken aangezien inscannen enz nogal wat moeite kost. Het zijn ook nogal wat losse inkopen.

Nee dus,

 

1 uur geleden, Raymond767 zei:

Weet iemand ook hoe je via Bol.com je afgedragen btw terug kan krijgen omdat je dus de margeregeling toe wil passen?

 

En als je die dan terug krijgt, wat ik me niet voor kan stellen, ga je die dan terugbetalen aan je klanten?

Link naar reactie
  • 0
5 hours ago, Bert. said:

Hoezo zonder BTW?

 

Correct me if I'm wrong maar dat gaat toch helemaal niet op bij invoer? Doel van de margeregeling is voorkomen van dubbele heffing omdat het normaliter aankoop betreft  van goederen waar al BTW op geheven is, dus niet bij import (tenzij het de categorie "specifieke margegoederen" betreft.

 

 

Het doel van de margeregeling is dat je niet BTW betaald over je omzet, maar over je winst?

 

Quote

En als je die dan terug krijgt, wat ik me niet voor kan stellen, ga je die dan terugbetalen aan je klanten?

Mijn punt is dus dat ik nu BTW moet afdragen over de omzet, en niet die winst, mijn winst is veel kleiner dan mijn omzet, en ik weet niet precies hoe dat zou moeten.

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
12 uur geleden, Raymond767 zei:

Het doel van de margeregeling is dat je niet BTW betaald over je omzet, maar over je winst?

 

Mijn punt is dus dat ik nu BTW moet afdragen over de omzet, en niet die winst, mijn winst is veel kleiner dan mijn omzet, en ik weet niet precies hoe dat zou moeten.

Klopt, en daarmee wordt dubbele heffing (BTW op BTW die door de particulier al betaald is) voorkomen.

 

Winst en omzet bereken je in beginsel exclusief BTW, BTW ontvang je van je klanten en draag je af aan de belastingdienst. Of je van je klant een tientje ontvangt of 100 Euro, je moet het allemaal afdragen en heeft dus geen invloed op je winst. Enige nadeel van het niet toepassen van de margeregeling is dat de klant duurder uit is. Maar omdat het hier om import van buiten de EU gaat kan/mag de margeregeling volgens mij niet eens toegepast worden. Enigszins verbazend trouwens dat je claimt zonder BTW in te voeren, hoe doe je dat?

 

4 uur geleden, Wkhoek zei:

. Dus breng je geen btw in rekening bij verkoop. 

Dat kan alleen als je de KOR toe mag passen, anders ben je gewoon verplicht om BTW in rekening te brengen, ook op margegoederen

aangepast door Bert.
typo
Link naar reactie
  • -2
(aangepast)

Dat laatste is volgens mij toch niet correct? Ik koop en verkoop regelmatig margegoederen (auto’s) en breng geen btw in rekening: 

Als u margegoederen verkoopt, dan vermeldt u op de factuur geen btw. De btw is wel bij uw prijs inbegrepen. Is uw klant een ondernemer die btw mag aftrekken? Dan kan hij de btw niet aftrekken.

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/bijzondere_regelingen/margeregeling/margegoederen/normaal_btw_berekenen_bij_margegoederen

aangepast door Wkhoek
Link naar reactie
  • 3

Het gaat om importeren uit een derde land buiten de EU, inkoop is dan altijd nog steeds 0 procent (%) BTW. Als die auto uit de container rolt in de haven kunt u gaan afrekenen, ook de BTW!

U moet hem dan met BTW verkopen want Koning W.A. wil ook graag een nieuwe stropdas. Dus het is geen marge auto maar geïmporteerd spul waar BTW is over betaald.

 

Koopt u een gebruikte auto in Duitsland, Nederland..... op de automarkt of van particulier, dan praten we over marge auto`s, en dat doet u blijkbaar. 

Link naar reactie
  • 2

WkhoekAangezien de vraagsteller al aangaf op Bol.com te verkopen ben ik er op voorhand vanuit gegaan dat het niet gaat auto's....... of om specifieke margegoederen waar afwijkende regels voor zijn. Wat meer algemeen dus, de de BD heeft op de website een hele pagina met de koptekst:  Btw berekenen bij margegoederen.  Dus hoezo breng je geen BTW in rekening bij verkoop? En als je even verder leest in je eigen quote:  De btw is wel bij uw prijs inbegrepen. Je ontvangt dus wel BTW die vervolgens ook afgedragen dient te worden. Bij invoer van een auto betaal je of normale BTW of 9% als het om een verzamelobject gaat.

 

 

Link naar reactie
  • 0
1 hour ago, Bert. said:

WkhoekAangezien de vraagsteller al aangaf op Bol.com te verkopen ben ik er op voorhand vanuit gegaan dat het niet gaat auto's....... of om specifieke margegoederen waar afwijkende regels voor zijn. Wat meer algemeen dus, de de BD heeft op de website een hele pagina met de koptekst:  Btw berekenen bij margegoederen.  Dus hoezo breng je geen BTW in rekening bij verkoop? En als je even verder leest in je eigen quote:  De btw is wel bij uw prijs inbegrepen. Je ontvangt dus wel BTW die vervolgens ook afgedragen dient te worden. Bij invoer van een auto betaal je of normale BTW of 9% als het om een verzamelobject gaat.

 

 

Ik dacht dus dat Oekraïne een EU land was.. De rest is duidelijk, dankje.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 126 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.