• 0

Nieuw bedrijf oprichten onder bestaand Internationaal brand.

Hey hey!

 

Lang verhaal kort. Ik ben vennoot onder een internationaal opererend e-commerce onderneming in Estland. Helaas is mijn bedrijfspartner, en de founder/majority share holder, plots komen te overlijden een paar weken geleden. 

 

We doen het meeste van onze business activiteiten in Guatemala en onze klandizie zit voor 95% in de US. Nu staan alle bank en financiële accounts op zijn naam en omdat hij is komen te overlijden in Guatemala duurt het hele postoverlijdingsprocess heel lang. 

 

Nu wil ik zo snel mogelijk een doorstart maken door een bedrijf in Nederland te openen zodat we onze online cursussen weer kunnen verkopen. Is het mogelijk om vervolgens met mijn nieuwe bedrijf het Estonische bedrijf te assimileren?

 

Daarnaast wil ik onze twee medewerkers graag een Cliff-vesting vennootschap aanbieden.

Een is Amerikaanse en een Australische.

 

Wat voor vennootschap is het meest flexibel voor mijn absurde situatie? 

Is het slim om het nieuwe bedrijf dezelfde naam te geven als het oude bedrijf? 

 

Ik ben helemaal nieuw met Nederlandse bedrijfsmaatregelen en elke wijsheid zou echt ontzettend helpvol zijn.

 

Met voorbaat dank🙏

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dag Jaspererius

 

Ik denk dat je de kennis op HL over internationale vestiging van dochtervennootschappen ietwat overschat. Het is voor ons niet te doen om hier te zeggen welke rechtsvorm in AUS en de USA geschikt zouden zijn in jullie specifieke situatie. Die kennis zul je doorgaans in die landen op moeten halen.

 

Tav zomaar de onderneming voortzetten, daar zou ik toch echt even een pas  op de plaats mee maken. Ik neem aan dat de overleden partner ook erfgenamen heeft. Die hebben uiteraard als eerste recht op zijn aandelen of - indien tussen jou en hem overeengekomen - de waarde van die aandelen in geld/vordering op jou of het bedrijf. Ik ken de afspraken (aandeelhoudersovereenkomst?) tussen hem en jou niet, maar in zijn testament zou ook wel eens kunnen staan wat er met zijn aandelen gebeuren moet als hij overlijdt.

 

Daarnaast - mocht je daarop doelen met assimileren - is het zomaar kopiëren van de activiteiten en de handel en wandel inclusief klanten van het oude bedrijf even overdoen naar het nieuwe bedrijf uiteraard een bedrijfsoverdracht. Daarover hebben de erfgenamen ook wat te zeggen uiteraard, als ook de Estse fiscus.

 

Lijkt mij beter dat je in Estland een advocaat en fiscalist gaat raadplegen dan in NL zoeken naar advies. Als je daaruit bent, kun je je pijlen richten op advies in AUS en USA.

 

Succes en gecondoleerd

Joost

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 254 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.